خیزش بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون هزار و ۲۹۷ نفر به بیماری مالاریا مبتلا شده اند، گفت: شاهد خیزش بیماری مالاریا آنوفل نوع ماده در سیستان و بلوچستان هستیم.

«حبیب غزنوی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: بارندگی های اخیر در کشور پاکستان و در برخی از مناطق جنوبی استان سبب شد تا منابع آبی در سطح منطقه پراکنده شود و این امر زمینه  رشد پشه مالاریا را فراهم کرده است البته اقدامات پیشگرانه انجام شده و منابع آبی را سم پاشی می کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: فعالیت پشه مالاریا در شب است و  افرادی که هنگام شب در محیط باز می خوابند در معرض نیش این پشه قرار می گیرند.

 

غزنوی، تب و لرز را اولین علامت های ابتدا شدن به بیماری مالاریا اعلام کرد و  گفت: با یک بیماریابی منظم می توانیم منشا بیماری را از بین ببریم. 

 

غزنوی به نظارت های بهداشتی در مرزها و نمونه گیری از اتباع  بیگانه با وسواس بیشتر اشاره کرد و گفت: هیچ ترددی از مررزها انجام نمی شود مگر اینکه از سلامت افراد از نظر بیماری کرونا و مالاریا اطمینان حاصل کنیم، اگر چه تردد های غیر مجاز را داریم که ممکن افرادی ناقل به بیماری کرونا و مالاریا از مرزهای کشور  وارد شوند.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته 852 نفر به بیماری مالاریا گرفتار شده اند، افزود:  از ابتدای سال جاری تا کنون هزار و 297 نفر به بیماری مالاریا مبتلا شده اند که این آمار در 10 سال گذشته بی سابقه بوده و این در حالی است که ما 6 ماه آینده سال جاری را پیش داریم و قطعا آمار افزایش پیدا می کند.   

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: کشور ما به لحاظ شاخص های سلامتی از متوسط  جهانی بالا است و برای ما عیب است که شاهد گسترش بیماری مالاریا باشیم.

 

غزنوی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری مالاریا جزء پروتکل های بهداشتی در دنیا نیست، ادامه داد: نخبگان پارک علم و فناوری سلامت استان نسبت به تولید گیت های  تشخیص مالاریا  اقدام کنند دانشگاه علوم پزشکی منابع مالی آن را تامین خواهد کرد.

کد خبر 1216373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha