حال و هوای عزای اربعین حسینی در چهارمحال و بختیاری

امسال جدای از اینکه اربعین حسینی با شور خاصی در کربلا برگزار شد و سیل عاشقان به حرم امام حسین (ع) رسیدند تا در روز اربعین در کنار حرم این امام بزرگوار بیعتی دوباره داشته باشند اما در نقاط مختلف این استان پیاده‌روی بازماندگان با شکوه خاصی برگزار شد.

خبرگزاری شبستان - چهارمحال و بختیاری:

روز بیستم ماه صفر روز اربعین و به فرموده شیخ مفید، روز بازگشت اهل حرم حسینی از شام به مدینه است، خواندن زیارت اربعین در این روز مستحب است و به فرموده حضرت امام حسن عسگری (ع) یکی از پنج علامت مومنان شمرده می شود، رهبر معظم انقلاب نیز جامع‌ترین متن حسین شناسی را زیارت اربعین دانسته و زیارتنامه‌ها را کانون معرفت اهل بیت علیه‌السلام عنوان کردند.

 

اربعین هنگامه افراشته شدن بیرق مظلومیت خاندان پیامبر (ص) و در عین حال حقانیت کاروانی است که با ۷۲ پرچم حقیقت پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل را منصه ظهور رساندند و خبر بزرگترین فاجعه انسانی را در سرزمین نینوا را به گوش عالمیان رساندند تا قیامت بر تارک تاریخ ثبت شود.

 

کاروان اسرای زنان و کودکان در غروب عطش آلود و خونبار عاشورا با شکسته‌ترین دل ‌ها و تشنه‌ترین لبها در حالی بر روی خاک سرخ که خون از آن می‌جوشید قدم بر می‌داشتند که برق شقاوت شمشیرهای ظلم را بر حنجره همسران، برادران و فرزندان خود، دست‌های بریده حضرت عباس (ع) گلوی خونین حضرت علی اصغر (ع) و بدن‌های تکه تکه نظاره می‌کردند و فقط صبر حضرت زینب (س) و امید به امام سجاد (ع) زخم‌های دلشان را آلام میبخشید.

 

اربعین هنگامه به بار نشستن و آوازه عشق و ایثار مردان روزگار است، آنگاه که کاروان اسرای کربلا رسوایی بنی امیه را بر سر کوچه و بازار شهرهای عرب زدند و روضه غم بار زینب (س) و حضرت زین‌العابدین (ع) به گوش زمانه رسید، قیام کربلا به بلوغ خویش نزدیک شد و چون شهیدان، ضیافت خنده و شادی لشکر یزید را به ترس از رسوایی مبدل ساخت.

 

شرکت حدود ۲۹ هزار زائر از استان در پیاده روی اربعین

 

«یوسف آقابزرگی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: از ثبت‌نام ۲۸ هزار و ۹۵۳ زائر اربعین حسینی این استان در سامانه سماح خبر داد و گفت: تعداد ثبت‌نامی‌های استان در این سامانه نسبت به ۲ سال گذشته (پیش از شیوع کرونا) ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

مدیرکل حج و زیارت چهارمحال و بختیاری افزود: ثبت نام در سامانه سماح تا ۲۴ شهریور ادامه دارد.

 

برپایی ۳۳ موکب از چهارمحال و بختیاری در راهپیمایی اربعین

 

حجت‌الاسلام «حسن امیری» نیز به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۳۳ موکب مجوزدار از استان در قالب ۶ قرارگاه به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: ۴۰ مبلغ زن و مرد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در موکب‌ها و در مسیر پیاده‌روی زائران ساماندهی شده است.

 

به گفته وی، این موکب‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سلامت، پذیرایی و حمل و نقل در خدمت زائران هستند.

 

وی بزرگترین موکب این استان را موکب ۱۳۰۱ اعلام کرد و گفت: در این موکب ۶ قرارگاه تخصصی تجمیع شده است و این موکب ظرفیت اسکان ۲ هزار مرد و زن زائر را دارد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: قرائت ادعیه، راهنمای زائران، پاسخگویی به سوالات شرعی، غرفه کودک و چند رسانه ای از جمله فعالیت‌های فرهنگی پیش بینی شده برای زائران اربعین است.

 

حجت‌الاسلام امیری تصریح کرد: در عمود ۱۳۰۱ که بزرگترین موکب استان به شمار می‌رود نیز مبلغ چندزبانه مستقر شده است تا به زائران دیگر کشورها نیز خدمات‌رسانی شود.

 

شکوه روضه‌های خانگی در اربعین حسینی

 

همه ساله جمعیت چند میلیونی از سراسر جهان در ایام اربعین شهادت سید و سالار شهیدان به عراق عزیمت می‌کنند و مسیر نجف تا کربلا را به صورت پیاده طی می‌کنند.

 

در اربعین داغ عاشورا تازه می‌شود و تلالو شور و شعور حسینی از درون بسیاری از خانه‌های عزاداران شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری به چشم می‌خورد.

 

نصب پرچم‌های سیاه یا حسین یا زهرا یا رقیه یا زینب بر سر در خانه‌ها و کوچه ها نشان از عشق و ارادتی دیرینه به سید و سالار شهیدان دارد.

 

زیارت اربعین، عاشورا و وارث از بلندگوی مساجد، حسینیه‌ها و آستان امامزادگان و بقاع متبرک در صبح اربعین حسینی پخش شد تا دل های عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را روانه کربلا و بین‌الحرمین کند.

 

دسته‌های عزاداری برپا شد و پخش نوای نوحه و مرثیه از تکایا، حسینیه‌ها و موکب‌ها بلند است که جلوه خاصی به شهرها، روستاها و محلات سراسر استان چهارمحال و بختیاری داده است.

 

برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین

 

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی و برپایی موکب‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در استان چهارمحال و بختیاری به مانند سایر استان های کشور برگزار شد.

 

در شهرکرد مردم با پیاده روی از امامزاده سبزپوش به سمت امامزادگان دوخاتون با عنوان پیاده روی حرم تا حرم ارادت خود را به سالار شهیدان نشان دادند.

 

در مسیر راهپیمایی مردم مومن و عاشقان سید و سالار شهیدان موکب‌های عزاداری برپا شد.

 

کد خبر 1216613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha