جای خالی خوشه های طلایی انگور در سبد تاکداران

شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز شهرستان شیروان، باعث شده تا همه ساله انگور باکیفیت و مرغوبی در این شهرستان تولید شود اما امسال سبد تاکداران متفاوت تر از سال های گذشته است.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی-شیروان؛ امسال با توجه به محدودیت های منابع آبی و خشکسالی، تاکداران شهرستان دچار مشکلاتی از جمله آفات و امراض و بیماری در باغ های انگور شدند به طوری که به گفته خودشان این موضوع خسارت های بسیاری را به آنان تحمیل کرده و هنوز بسیاری از آنان اقدام به جمع آوری محصول نکرده اند و منتظر بازدید کارشناسان بیمه از سطح باغ ها و برآورد خسارت هستند. شهرستان شیروان سه هزار و 100 هکتار تاکستان بارور دارد که که با توجه به شرایط آب و هوایی، محصول با کیفیت و مرغوبی تولید می شود.

 

یکی از تاکداران شیروان می گوید: درآمد و تولید محصول در محیطی صورت می گیرد که همه چیز مثل بهداشت باغ، هرس اصولی، تغذیه مناسب، مبارزه مناسب با آفات و بیماری‌ها و آبیاری، منظم و اصولی و از همه مهم تر بازدید کارشناسان جهاد کشاورزی تحت کنترل باشد.

 

«مرتضی رنجبران» عنوان کرد: امسال به دلیل رطوبت و گرمای بالای هوا در تیرماه محل رشد قارچ در اکثر باغ ها بیشتر و دچار آفت شده است.

 

وی با بیان اینکه انگور محصول کم آب طلب است و امسال فقط یک نوبت آبدهی در تیرماه صورت گرفت، افزود: جهت جلوگیری از هرگونه خسارت به تاکداران، کارشناسان جهاد کشاورزی باید اقدام به اطلاع رسانی به موقع و برگزاری کلاس آموزشی کنند.

 

یکی دیگر از باغداران می گوید: جهاد کشاورزی باید علاوه بر کلاس های آموزشی متعدد هنگام سه مرحله مبارزه با آفت، نوع خشک کردن انگور را آموزش و مرسوم کند که در صورت هر گونه خسارت محصول تازه، بتوان کشمش خوبی تهیه و به بازار عرضه شود.

 

«حمیدرضا قولانلویی» بیان کرد: با وجود سه مرتبه سم پاشی، کود مناسب، مبارزه به موقع  امسال باغ های انگورم دچار آفات و بیماری سفیدک انگور و کرم خوشه خوار شد که خسارت زیادی متحمل شدم.

 

وی اضافه کرد: سال های گذشته انگور تولیدی شهرستان از کیفیت، عطر، طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار بود که علاوه بر تازه خوری و ارسال به شهرها و استان‌های همجوار، به مصرف تولید کشمش، شیره و سرکه انگور می‌رسد.

 

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شیروان هم گفت: فقط شهر زیارت دچار بیماری و آفت شد که گرمای هوا و آبیاری باغ ها با آب سیل بی موقع دو عاملی بودند که باعث ریزش گل انگور و عدم تلقیح گل شد.

 

«انیسه رنجبر» اظهارکرد: زمانیکه گل انگور در تنش هوایی عدم تلقیح باشد غوره ای شکل نمی گیرد و ریزش گل به وجود می آید، طی بازدیدهای صورت گرفته آفت کرم خوشه دار در حد پایین بود زیرا عمدتا سم پاشی انجام شده بود و بیشتر شرایط آب و هوایی و تنش محیطی عامل ریزش گل و غوره های انگور شهرستان بوده است.

 

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شیروان با اشاره به آفت سفیدک انگور خاطرنشان کرد: به علت بارندگی اردیبشت ماه برخی باغداران تناوب سم پاشی را با سموم مختلف رعایت نکردند و سم را در دوره بعد تغییر ندادند، همچنین زمان بارندگی باید به ازای هر هکتار  7 تا 10  روز یک دوره سم پاشی داشته باشند که باغداران انجام ندادند، هرس سبز دیرموقع و بدموقع انجام دادند که باعث شیوع سفیدک انگور می شود.

 

رنجبر با بیان اینکه آسیب و خسارت چندانی به باغ ها وارد نشده است، اضافه کرد: این شهرستان سه هزار هکتار باغ انگور دارد که 70 درصد باغ ها سم پاشی شد و چهار مرحله جهت مبارزه با آفات و بیماری است که سه مرحله اصلی و مرحله چهارم جهت پیشگیری از سفیدک انگور است.

 

کارشناس مسئول حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی شیروان در خصوص بهترین زمان مبارزه گفت: پس از برداشت انگور، قارچ کشی حفاظتی، سم پاشی و هرس لازم است، فروردین ماه با ترکیب مسی (قارچ کشی مسی)، زمان جوانه زدن برگ، قبل از گل، زمان تشکیل غوره ها و در صورت بارندگی زمان ترش و شیرین شدن غوره ها توصیه می شود.

 

رنجبر در خصوص نکات لازم جهت پیشگیری و خسارت به باغداران افزود: چندین مرتبه کلاس توجیهی در شهر زیارت، روستاهای منصوران، لوجلی، گلیان، ملاباقر و رزمغان با حضور مدیریت جهاد برگزار شده، صحبت های چهره به چهره، اطلاعیه ها و ارسال پیامک جهت سم پاشی به باغداران صورت گرفته است.

 

معاون فنی جهاد کشاورزی شیروان هم گفت: باران بی موقع و گرمای بیش از حد هوا از جمله علل آفت انگور خصوصا سفیدک بوده که در آن زمان هیچ کدام از باغداران مراجعه نکردند و اکنون با برداشت محصول متوجه آفت و خسارت شدند.

 

«اسماعیل سیاح» زمان برداشت این محصول را 15 شهریورماه تا 20 مهرماه عنوان و اظهارکرد: هنوز آماری از سطح باغ های خسارت دیده جمع آوری نشده ولی باغ هایی که بیمه باشند با بازدید کارشناسان و تایید آنان خسارت باران توسط بیمه متقبل و جبران می شود.

 

معاون فنی جهاد کشاورزی شیروان اضافه کرد: این شهرستان سه هزار و 100 هکتار باغ انگور دارد که عمده ارقام آن کشمشی، عسگری و صاحب است و میانگین برداشت در هر هکتار بین 12 تا 14 تُن و کشمش خشک 2.5 تا 3 تُن است.

 

سیاح افزود: هر ساله از سطح باغ های این شهرستان 48 هزار تُن محصول برداشت می شود که رتبه دوم انگور استان را از لحاظ مساحت به خود اختصاص داده است.

 

شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

 

 

 

کد خبر 1216692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha