ناپایداری تفریح سالم؛ آسیب آفرین در حوزه اجتماعی

ناپایداری و کمبود زیرساخت و محتواهای تفریحی سالم مایه آسیب و معضل در حوزه اجتماعی شده که متولیان این حوزه را باید حساس کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان،

یکی از دغدغه های و نیازهای زندگی وجود تفریح سالم و پر نشاط است که این مقوله مهم در کنار دیگر نیازها حساس و ضروری بوده و نباید مغفول بماند.

بی توجهی به نشاط و سلامتی روح آسیب های غیرقابل جبرانی را گاها به وجود می آورد که مسیر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و دچار دگرگونی رفتاری می شود.

 

کار زیاد و بی توجهی به نشاط و تفریح موجب خستگی و ناامیدی در زندگی می شود و همچنین بی توجهی به سلامت تفریح موجب بروز آسیب های اجتماعی برای فرد، خانواده و جامعه پیرامونی خواهد بود.

تفریح سالم تعریف مشخصی می خواهد که چه عاملی مقدمه ساز و زمینه ساز این امر خواهد بود که تعاریف متعدد سردگمی هایی را ایجاد کرده و همین مقوله رفتار سلیقه ای را توسعه و نظارت های سلیقه ای را هم ایجاد کرده است.

 

کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه با آموزش و توانمندسازی بسیاری مورد توجه قرار گرفته اما گاهی از این مقوله غفلت شده که اگر تفریح سالمی در یک مکان مناسب توسط متولیان امر تعریف می شد  برخی از جوان و نوجوان برای تامین این نیاز از راه های ناسالم بهره نمی گرفتند.

صدای مزاحم خودرو و موتورسیلکلت جوانی حاکی از انرژی و شور این دوران  مایه ناراحتی و اعتراض شهروندان شده اما بررسی علل آن را باید در این موضوع جستجو کرد که آیا زیرساختی مناسب توسط مسئولان برای ابراز هیجان و هویت آن جوان پیش بینی شده بود.

حکایت ناپداری و عدم استمرار فعالیت های فرهنگی و تفریحی در شهر و روستاهای ما موجب شده تا معضلات اجتماعی به سبب راهکارهای غلط اجتماعی پر مخاطب شود و افراد مسیرهای انحرافی را برای ابراز وجود انتخاب کنند.

نظام مدیریتی کشور باید به دنبال یافتن علل های اصلی این معضلات و ناهنجاری ها باشد تا به واسطه این یافته ها آمار و اطلاعات دقیقی بدست آورد و برای آن برنامه ریزی کند.

 

نهادهای فرهنگی برای نیاز تفریحی ارزان قیمت برنامه ریزی کنند

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه در بررسی میدانی و گفتگو با تعدادی از جوانان شهر، نیاز تفریحی این قشر بیان شده، گفت: جوانی که نیاز تفریحی خود را پیدا نکرده و یا به دلیل قیمت بالا امکان حضور و بهره برداری از سرانه فراغتی مناسب را ندارد آن وقت با رفتارهای هنجار شکن این نیاز را برای خود تامین می کند.

سردار «محمدرضا میرحیدری« افزود: نهادهای فرهنگی برای نیاز تفریحی ارزان قیمت نسل جوان و نوجوان برنامه ریزی کنند و اینگونه ناهنجاری ها را کاهش دهند.

 

وی ادامه داد: وجود بسته های فرهنگی و تفریحی رایگان و ارزان قیمت قادر به ساماندهی نیازهای آنان خواهد شد و از رفتارهای غلط و آسیب های اجتماعی پیشگیری خواهد کرد.

به گفته رئیس پلیس استان اصفهان، ارائه مدل های مناسب رفتاری و تفریحی می تواند هدایت گر و راهنما باشد و آنگاه نگرانی های خانواده های آنان و جامعه کاهش می یابد.

نبود فراغت آسیبی برای خانواده های کارگران

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه میزان درآمد کارگران پاسخگوی همه نیازهای آنان نیست، گفت: کارگر برای تامین منابع مالی در شرایط سخت اقتصادی، روبه اضافه کار آورده و همین مسئله موجب بروز آسیب اجتماعی شده است.

«میثم مداحی« ادامه داد: اضافه کار فراوان با نیت درآمد و اقتصاد باعث کاهش حضور سرپرست خانواده در محل زندگی شده و همین موضوع بنیان خانواده را دچار مشکل ساخته و یا روحیه امیدواری را به لحاظ خستگی زیاد کاهش می دهد.

وی توجه به نیازهای تفریحی و سلامت روحی نیروهای کارگری را ضروری خواند و اذعان داشت: تفریح، ورزش و آنچه منجر به نشاط اجتماعی می شود، زمینه ساز تقویت توان کاری نیروی انسانی خواهد شد.

 

لزوم فراگیری خدمات تفریحی در طول سال

 

تابستان به لحاظ هوای مساعد میزان تفریح افراد با حضور در بوستان ها افزایش می یابد اما در فصل سرما به دلیل شدت کاهش دما و عدم وجود سرسبزی در پارک ها، کمی نیاز تفریحی کاهش یافته و سرانه فراغت سرپوشیده هم به نسبت کمتر خواهد بود که همین مسئله چالش ساز است.

پیش بینی توسعه سرانه فراغتی و بهره گیری از محیط های سرپوشیده و باز به صورت چند منظوره برای رفع نیاز تفریحی و نشاط اجتماعی می تواند در کاهش آسیب ها و نگرانی های اجتماعی کارآمد باشد.

مدیریت هزینه ها و توجه به استعدادهای جوانان و نوجوانان

 

هزینه های تامین این نیاز باید برای مردم کاهش یابد و تنها مقوله اعتبار و بودجه ملاک نباشد بلکه کار و تلاش و ایده و ابراز وجود مثبت یک جوان و نوجوان در نظر گرفته شود و برای آن بهای تفریحی و نشاط آور تعریف کنیم.

ارزش گذاری به استعدادهای نهفته در افراد در رشد اجتماعی و دستیابی هدفمند به تفریح موثر بوده و ملاک های مدیریتی لحاظ خواهد شد.

بهره گیری از ظرفیت و استعداد جوانان و نوجوانان برای ایجاد شادی و نشاط نوعی دیگر از مدل هایی است که تشکل های مردم نهاد و متولیان مراکز فرهنگی باید به آن توجه کنند.

بکارگیری استعدادها و توجه به نیازها و دغدغه های آنان در برنامه ریزی برای سرگرمی و تفریح مناسب بوده و ثمرات آن را جامعه از دل خود جامعه و نیروی انسانی بهره بردار تامین خواهد کرد.

کد خبر 1217549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha