انقلاب درونی راهب مسیحی در نمایش خورشید کاروان

داستان معروف منقلب شدن راهب مسیحی نسبت به امام حسین (ع) در نمایش «خورشید کاروان» تجلی عشق و علاقه به سالار شهیدان را به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  از استان اصفهان، همواره به تاثیر هنر در انتقال مفاهیم تاکید و توجه شده و هنر نمایشی به عنوان مولفه اثر گذار قادر است صحنه های مختلف زندگی را در قالب یک صحنه و یا فیلم به تصویر بکشد. هنرمندانی که داستان های واقعی می سازند تا پیامی را منتقل کنند و یا حکایت های واقعی شنیدنی و خواندنی را به پیش چشم ما می آورند.

 

داستان معروف راهب مسیحی که با مطلع شدن از سر امام حسین (ع) در جریان حرکت کاروان یزدیان و شهادت آن حضرت منقلب شده، موضوعی است که این بار به دست هنرمندان اصفهانی به روی صحنه رفت. داستان معروف منقلب شدن راهب مسیحی نسبت به امام حسین (ع) در نمایش «خورشید کاروان» تجلی عشق و علاقه به سالار شهیدان را به تصویر کشیده تا نسل های جدید را از واقعیتی با خبرکند.

 

انقلاب درونی در وجود راهب مسیحی

بعد از شهادت حضرت امام حسین (ع) و بریده شدن سرهای مبارک و به اسارت گرفتن خانواده و فرزندان سپاهیان کاروان امام حسین (ع) کاروان از کربلا به کوفه و از کوفه به سمت شام در حرکت بود که در بین راه به یک خرابه ای می رسند و آن شب را در آن مکان اطراق می کنند.

 

راهب مسیحی که در این منطقه بود با مشاهده سرهای بریده شده و همچنین  کاروان اسرا، با تعجب پیگیر موضوع می شود که در اینمیان سه مرد از سپاهیان ابن زیاد ماجرا را برای مرد راهب تعریف می کنند و راهب وقتی از واقعیت موضوع با خبر می شود در درون خود منقلب شده و با سپاهیان ابن زیاد در گیر شده و  از آنها درخواست می کند که در مقابل بخشش تمام ثروتش فقط یک شب صندوق حامل سر امام را به او امانت دهند  که  آنان نیز قبول می کنند.

 

شب هنگام این راهب هنگام خواب در  کنار کودکان و اهل کاروان، نظاره گر صحنه ای عجیب فرود آمدن ملائک و فرشتگان بر گرد رأس مبارک امام حسین(ع) و سجده و نیایش ملائک به این سر می شود. راهب با دیدن این صحنه متعجب شده و شروع به سخن گفتن با سر می کند در حالی که صبح هنگام وقتی بیهوش روی صندوق سر مبارک امام حسین(ع) افتاده سپاهیان این صندوق را با وجود مقاومت راهب می گیرند.

 

راهب مسیحی اینگونه منقلب و شیفته سالار شهیدان شده و قصد دارد به دنبال کاروان راهی شود. ماجرای عاشقی این راهب مسیحی در قالب نمایش خورشید کاروان تهیه شده که کارگردانی آن بر عهده «جواد ایزد دوست» انجام و روی صحنه نمایش در اصفهان رفت.

 

اسدالله بابایی، محمد ترابی، هاشم شمس، فرزام مختاری، علی عابدی بازیگران اصلی این نمایش هستند که البته در کنار آن کودکان و نوجوانی نیز به عنوان دیگر اعضای این نمایش هنر نمایی می کردند.

کد خبر 1217598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha