جمع‌آوری بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از تاریخ شفاهی گیلان/۴۰ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی می شود

حبیبی با اعلام خبر رونمایی از چهل عنوان کتاب دفاع مقدس در گیلان گفت: مهلت شرکت در بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس تا پایان نیمه مهر ماه تمدید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسن حبیبی» شامگاه یکشنبه( ۲۹ شهریور) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری با موضوع ابعاد دفاع مقدس اظهار داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی همه کشورهای اسلامی در سیطره آمریکایی‌ها بودند و پیروزی انقلاب اسلامی مدلی جدید از حاکمیت را در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با بیان اینکه با پیروزی انقلاب و تسخیر لانه جاسوسی هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه فرو ریخت گفت: بلوک شرق و بلوک غرب پیروزی‌ها و گسترش جایگاه انقلاب را در منطقه نمی‌خواستند بنابراین برای آغاز جنگ بین دو کشور ایران و عراق تلاش کردند.

 

حبیبی ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت جوانان تصریح کرد: بهره‌مندی از نیروهای جوان یکی از ویژگی‌های بارز دوران دفاع مقدس بود لذا می‌توان نتیجه گرفت که هرکجا به جوانان اعتماد کردیم دستاوردهای مختلفی برایمان در عرصه‌های مختلف به بار داشت.

 

وی دوران هشت سال دفاع مقدس را دورانی که اخلاق ‌و معنویت در آن به اوج خود رسید خواند و اذعان کرد: خوداتکایی، اعتماد به نفس، بهره‌مندی از ظرفیت داخل و مرعوب نشدن از دشمنان از دیگر مولفه‌های موجود در بیانیه گام دوم انقلاب است که در هشت سال دفاع مقدس هم به چشم می‌خورد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با بیان اینکه بروز جوانه‌های مقاومت در منطقه از ثمرات دوران دفاع مقدس است افزود: روحیه ایثار و شهادت هشت سال دفاع مقدس باعث شد ما در بسیاری از تولیدات صنایع دفاعی کشور به خوداتکایی برسیم.

 

حبیبی در ادامه نقش گیلانیان در افتخار آفرینی‌های دوران دفاع مقدس را هم برشمرد و اذعان کرد: تقدیم هشت هزار شهید والامقام، ۲۲ هزار جانباز و ۲ هزار و ۷۰۰ آزاده سرافراز در طول هشت سال آن هم از یک استان شمالی به سمت استان‌های جنوبی و غرب کشور خود بزرگترین گواه از رشادت‌های گیلانیان در دوران جنگ است.

 

وی شعار امسال گرامیداشت هفته دفاع مقدس را « ما مقاوم هستیم» اعلام کرد و در پاسخ به چرایی انتخاب این شعار گفت: هر کجا که با روحیه جهادی و با شعار بسیجی ما می‌توانیم حرکت کنیم به پیروزی رسیدیم و همین امر از جمله اهداف انتخاب این شعار راهبردی است.

 

* فاز اول باغ موزه دفاع مقدس گیلان دهه فجر امسال افتتاح می شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان روند تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان و تدوین دانشنامه را هم تشریح کرد و افزود: درصددیم فاز اول باغ موزه دفاع مقدس گیلان را در دهه فجر امسال همزمان با پنج استان کشور به بهره‌برداری برسانیم.

 

حبیبی با بیان اینکه فاز اول این مجموعه شامل کتابخانه مرکزی، سالن اسناد، ساختمان اداری و ۲ هزار و ۵۰۰ متر محوطه‌سازی است اظهار داشت: سالن آمفی تئاتر چند منظوره این باغ موزه به مساحت ۲ هزار متر مربع را اجرا خواهیم کرد که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد همچنین ساخت ساختمان گالری‌ها هم با مساحت سه هزار متر مربع در فاز بعدی پروژه تعریف شده است.  

 

وی ابراز داشت: کمیته محتوا به دنبال این است تا زمینه نمایش دادن و روایتگری فرهنگ گیلان از ال بویه تا قیام میرزا کوچک خان جنگلی، نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، محور مقاومت و نقش مردم در هشت سال دفاع مقدس در این مرکز فرهنگی برای مخاطبان جوان فراهم شود.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان برنامه‌های هفته دفاع مقدس این نهاد را تشریح کرد و بیان داشت: مراسم تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، رژه نیروهای مسلح، ترسیم بیش از چهار هزار برنامه و فعالیت، رونمایی از چهل عنوان کتاب دفاع مقدس و برگزاری نمایشگاه از جمله برخی از برنامه‌های تدارک دیده شده بنیاد حفظ آثار است. 

 

حبیبی نشست‌های بصیرتی و معرفتی، دیدار با خانواده‌های شهدا و ایثارگران و کرسی‌های آزاداندیشی را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار ذکر کرد و یادآور شد:‌ با درخواست شعرا و انجام پیاده‌روی اربعین، مهلت شرکت در بیست و چهارمین کنگره شعر دفاع مقدس نیز تا پایان نیمه مهر ماه تمدید شد.

 

*بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از آثار تاریخ شفاهی گیلان احصا شده است

وی یکی از برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را جمع‌آوری و تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس دانست و ابراز داشت: دانشنامه دفاع مقدس گیلان قرار است در پنج جلد تهیه شود و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نسخه از آثار تاریخ شفاهی استان گیلان احصا شده است.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان خاطرنشان کرد: دایرةالمعارف ملی دفاع مقدس در حال تدوین است و در همین راستا برش‌های استانی آن تحت عنوان دانشنامه نیز با همکاری مراکز دانشگاهی در حال تهیه است. 

 

 

کد خبر 1217610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha