بی توجهی به راه شهدا. از اقسام ناسپاسی محسوب می شود

آیت الله العظمی مظاهری گفت: بی توجهی به راه شهدا و خدمات رزمندگان برای پیاده سازی اسلام و قرآن، از اقسام رذیله اخلاقی ناسپاسی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری« در درس اخلاق هفتگی که به صورت مجازی برگزار می شود در ادامه سلسله موضوعات فرائض فراموش شده اظهارداشت: ناسپاسی و بی وفایی از زشتی هایی بوده که در جامعه ما فراگیر شده و فریضه و سنت حسنه سپاسگزاری به فراموشی رفته است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان ناسپاسی از حضرت حق، پیامبر، قرآن، همسر، پدر و مادر و فرزندان و مردم و افراد خاص به سبب خدماتی که انجام داده اند را پنج موضوع مهم در این حوزه بیان کرد.

 

وی افزود: پروردگار عالم نعمت های زیادی را به انسان بخشیده که نباید این لطف بزرگ مغفول مانده و مورد ناسپاسی قرار گیرد.

مرجع تقلید عالم تشیع به رسالت عظیم و مجاهدت های پیامبران به ویژه پیغمبر اسلام اشاره کرد و اذعان داشت: همه ما نسبت به این همه تلاش برای گسترش عدل و عدالت و اسلام ناب وظیفه داریم و نباید کوتاهی در وظیفه فردی و اجتماعی خود داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه در محیط خانواده نیز باید قدردان همدیگر بابت کمک به رفع نیازها باشیم، تصریح کرد: این قدرشناسی محبت را افزایش داده و مایه سلامتی و آرامش خواهد شد.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه بسیاری در جامعه خدمات زیادی را برای همه افراد یا فرد خاصی انجام داده و بعضی اوقات شاهد بی وفایی نسبت به این خدمات هستیم، گفت: خیرین، شهدا، علما، دانشمندان و بسیاری از مسئولان منشا خیر بوده ولی برخی نسبت به آن بی توجه هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به راه شهدا و خدمات رزمندگان برای پیاده سازی اسلام و قرآن، از اقسام رذیله اخلاقی ناسپاسی محسوب می شود که باید این زشتی را از خود دور کنیم و همواره قدرشناس زحمات دیگران باشیم.

 

ابعاد ناسپاسی و شکرگذاری

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان به ابعاد ناسپاسی اشاره کرد و اذعان داشت: برخی با انکار نعمت ناسپاسی کرده و بعضی افراد هم با انجام کار حرام از دارایی و ظرفیت خود استفاده کرده که هم نوعی بی وفایی به حساب می آید.

وی تشکر عملی و زبانی را دو نمونه توام برای وفاداری بیان کرد و افزود: هم در عمل باید قدردان نعمت ها و زحمات و تلاش ها باشیم و هم در عمل با انجام کارهای خوب و صحیح و همچنین استفاده از فرصت در راستای رشد و تعالی سپاس گزاری کنیم.

 

آیت الله مظاهری سرانجام نافرجام را نتیجه فراموشی این فضیلت اخلاقی بیان کرد و گفت: بی توجهی تشکر از نعمت ها و کسانی که برای ما کار کرده اند منجر به خسارت در دنیا و آخرت خواهد شد.

کد خبر 1218139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha