پرهیز هنرمندان از بیان مطالب احساسی در شرایط کنونی که جامعه را دچار تشکیک می کند

محمد مهدی اسماعیلی اهالی فرهنگ و هنر را پیشتاز امیدبخشی به جامعه خواند و گفت: در این روزها از هنرمندان می خواهیم پرهیز کنند از بیان مطالب احساسی که گفتار و سخن آنها به سمتی جامعه را ببرد که دچار تشکیک شود که خروجی آن نشان دادن ناامنی در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، سال تحصیلی هنرستان موسیقی پسران صبح امروز شنبه دوم مهرماه با به صدا درآوردن زنگ مدرسه توسط محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد؛  در مراسم آغاز سال تحصیلی هنرستان موسیقی پسران محمد الله یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی، خراسانی زاده مدیر کل ارشاد استان تهران و جمعی از هنرجویان و اساتید موسیقی حضور داشتند.

 

در این مراسم «محمد مهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چند سالی است بر اثر پاندومی کرونا و درگیری مردم اقصی نقاط دنیا و ایران عزیز ما مراسم زنگ مدارس به این پرشکوهی در کشور برگزار نمی شد. امروز با اتفاقات خوبی که در مدیریت بهداشت و درمان کشور افتاده و با درمان حداکثری مردم آرامش به صحنه علم و فرهنگ کشور برگشته و فرزندان ما امروز به مدرسه ها رفته اند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایام رحلت پیامبر اظهار کرد: ایام انتهای ماه صفر و رحلت پیامبر نور و رحمت و برکت خاتم الانبیاء (ص) را تسلیت عرض می کنم. وجود پیامبر عظیم الشان منشأ پیدایش آثار شاخص در عرصه فرهنگ و هنر بوده است. همچنین در آستانه شهادت امام رئوف امام مهربانی ها امام رضا (ع) که افتخار میزبانی شان را داریم، قرار داریم.

 

اسماعیلی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و جانفشانی شهدای جنگ تحمیلی برای امنیت کشور  گفت: فرزندان دلیر این سرزمین که امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان آوردند، خداوند درجات شهدای ما را متعالی گرداند که این نعمت بزرگ را به میراث گذاشته اند. نعمت آرامش و امنیت که مرهون شجاعت ها و شهادت های آنهاست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور دوباره اش در مراسم آغاز سال تحصیلی هنرستان های موسیقی خاطرنشان کرد: امروز برای دومین بار در طول یک سال گذشته در هنرستان موسیقی حضور پیدا کرده ام. سال گذشته در هنرستان موسیقی دختران علی رغم محدودیت های کرونایی و امروز در هنرستان پسران و این اتفاق مبارکی است.

 

وی اظهار کرد: مجموعه های آموزشی که در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند، هر کدام گنجینه ای بزرگ از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران هستند. هنرستان خودش یک موزه است، موزه ای که مشغول تربیت فرزندان ایران است. بهترین فرزندان ایران در حوزه آموزش های هنری در این مدارس تحصیل می کنند. امروز هنرجویانی که در این هنرستان ها تربیت می شوند که در کار خود به شدت پیش رو هستند، همه آنها را می شناسند و این مایه مباهات ماست.

 

وی تصریح کرد: سیاست ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش هنرستان ها است و در همین راستا در یک سال اخیر 9 هنرستان را در کشور راه اندازی کردیم و قرار است 20 هنرستان دیگر را نیز راه اندازی کنیم و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است  از این 20 هنرستان هر کدام یک هنرستان دخترانه و پسرانه باشد.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه باید عدالت فرهنگی و آموزشی سرلوحه سیاست های ما باشد، گفت: ما موضوع آموزش هنر را به عنوان یک سرفصل عدالت فرهنگی و آموزشی در دستور کار قرار داریم و همه فرزندان سرزمین ما مستعد پرورش در حوزه فرهنگ و هنر هستند و این وظیفه ماست که امکان رویش و خط کشیدن این نهال را فراهم کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه اندازی سالن های استاندارد موسیقی در مراکز استان ها خاطرنشان کرد: ما در راستای توسعه عدالت آموزشی و هنری سالن های موسیقی را در بسیاری از شهرهای کشور راه اندازی کردیم که این سالن ها آماده بهره برداری هستند. این سالن ها مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شده اند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: ما معتقد به حمایت از هنرهای اصیل ایرانی هستیم، برخلاف تصورات و حرف هایی که هست، ما مبرا از مشکلات و نقاط ضعف نیستیم، حتما در کار اجرایی با این ابعاد اشکالاتی هست اما نقاط قوت درخشانی نیز وجود دارد. آن کسی که در مردم و جامعه ایجاد امید می کند، می آید نقاط شوق انگیز را به زبان می آورد و مردم را با تاریخ و فرهنگ و هنرش آشنا می کند اما آنکه دنبال سیاه نمایی است می گردند نقطه تاریک را پیدا می کنند و روح و جان مردم را خسته می کنند.

 

محمد مهدی اسماعیلی با بیان اینکه امروز در حوزه فضای عمومی کشور با نبرد روایت روبرو هستیم، گفت: عده ای می خواهند فضا را تیره و تار نشان دهند، ما افتخارات بسیاری را تجربه می کنیم، ما ملت یکپارچه ای هستیم که در شادی ها در کنار هم هستیم مثل پیروزی تیم فوتبال ایران که همه آن را با خوشحالی در کنار یکدیگر جشن میگیریم اما در مقابل اش یک نقطه ناراحت کننده ای به وجود می آید مثل دختر عزیزمان که از بین می رود و همه ما ناراحت می شویم. همه ما از این اتفاق غمگین هستیم. عده ای می آیند آن ناراحتی را به یک نقطه آشوب تبدیل می کنند اما اهالی فرهنگ و هنر پیشتاز امیدبخشی به جامعه باشند. هنرمندان باید بیایند جامعه دچار التهاب را آرام کنند. هنرمندان در این شرایط باید به مردم امید ببخشند، ما باید از دو قطبی کردن جامعه بپرهیزیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  تصریح کرد: جامعه ایرانی جامعه ای با اقوام و قومیت های مختلف و فرهنگ های مختلف است اما جامعه ای یکپارچه زیر چتر ایران است. ما نباید دچار احساسات و هیجانات شویم و مطالبی بنویسیم که جامعه را دچار اشتباه در تحلیل کند. ما باید قدر آرامش ایران را بدانیم و اشکالات را برطرف کنیم.

 

وی افزودد: رسانه های مکتوب و شنیداری در این زمینه گفت و گو و نقد کنند اما التهابات را نباید به گونه ای روایت کنیم که امنیت را دچار مشکل کند چون این مسئله خط قرمز ماست. ما از همه اهالی فرهنگ و هنر در این روزها می خواهم پرهیز کنند از بیان مطالب احساسی که گفتار و سخن آنها به سمتی جامعه را ببرد که دچار تشکیک شود که خروجی آن نشان دادن ناامنی در کشور باشد.

کد خبر 1218352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha