درآمد بیش از ۱۶ میلیارد تومانی موقوفات در زنجان/ امسال ۵۷ پرونده موقوفه خواری تشکیل شده است

به گفته رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، درآمد موقوفات زنجان در ۶ ماهه امسال ۱۶ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان بود که تاکنون ۱۲ میلیارد و ۲۷ میلیون تومان صرف اجرای نیات شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، علی فاتحی نژاد امروز در نشست خبری اظهار کرد: از 2 تا 11 مهر به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است و به همین منظور برنامه های متعددی در زنجان پیش بینی شده است.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: دیدار با آیت الله حسینی زنجانی و امام جمعه زنجان، همایش علما، روحانیون و ائمه جماعات در روز 10 مهرماه در زینبیه اعظم زنجان، غبارروبی امامزاده سید ابراهیم، ویزیت رایگان در کلینیک شفیعه از محل موقوفات، توزیع بسته های معیشتی، انشانویسی در خصوص جایگاه وقف، برگزاری محفل انس با قران، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم و دیدار با خانواده شهدا و واقفین برای این دهه پیش بینی شده است.

 

وی ادامه داد: در شهرستان زنجان 523 مورد موقوفه با 1149 رقبه وجود دارد همچنین 172 مسجد شهری و 445 مورد مساجد روستایی در زنجان وجود دارد و در مجموع 637 مورد اماکن اسلامی شهری و روستایی در استان وجود دارد.

 

این مسئول با یادآوری اینکه سال گذشته درآمد موقاف 15 میلیارد و 927 میلیون  تومان بود که 18 میلیارد و 762 میلیون تومان اجرای موقوفات داشتیم، تصریح کرد: در 6 ماهه امسال نیز 16 میلیارد و 762 میلیون تومان درآمد موقوفات است که 12 میلیارد و 27 میلیون تومان اجرای نیات شده است.

 

فاتحی نژاد به برنامه های اوقاف و امور خیریه در طول سال اشاره کرد و یادآور شد: طرح آرامش بهاری در نوروز، طرح نشاط معنوی در تابستان، طرح ولایت علوی در دهه امامت و ولایت، طرح بصیرت عاشورایی در محرم و صفر و طرح یاس نبوی در شهادت فاطمه اجرا می شود.

 

این مسئول به برپایی گفتمان های انقلاب، کرسی های تخصصی، اجرای برنامه در مناسبت های انقلاب، برپایی کلاس های سبک زندگی، برگزاری جلسات تفسیر و مفاهیم قران مجید، برپایی غرفه سبک زندگی برای تحکیم بنیان خانواده در اماکن مذهبی از دیگر برنامه های اوقاف و امور خیریه زنجان در طول سال است.

 

فاتحی نژاد، موازی کاری را یکی از آفت های مراکز فرهنگی استان خواند و افزود: وجود مراکز فرهنگی متعدد باعث اتلاف وقت و بودجه های فرهنگی و از بین رفتن اعتماد مردم می شود.

 

وی با یادآوری اینکه اوقاف و امور خیریه یک دستگاه فرهنگی است که بودجه دولتی دریافت نمی کند و هزینه برنامه های خود را از محل درآمد موقوفات تامین می کند، افزود: بالا بودن هزینه فرهنگی کفاف برنامه های ما را نمی دهد.

 

به گفته رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، مشارکت در تامین هزینه تحصیلی دانش اموزان بی بضاعت و مساعدت مالی در قالب طرح مهر تحصیلی، مشارکت در تامین هزینه های درمانی در قالب طرح مهر تندرستی، مشارکت در تامین معیشت فقرا در قالب طرح دست های مهربانی، کمک در تامین هزینه کفن و دفن و هزینه های هیات عزاداری و مشارکت در بازسازی اماکن مذهبی در کارنامه این مجموعه ثبت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کمک در هزینه های تعزیه داری، مسابقات قرانی، خانواده های زندانیان، اعزام زائر به مشهد و عتبات عالیات در دستور کار ما قرار دارد، افزود: سال گذشته برای 331 موقوفه فاقد سند در زنجان سند شد و در 6 ماهه امسال نیز برای 40 موقوفه سند اخذ شد.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه زنجان با اشاره به اینکه اولویت ما برخورد قاطع با موقوفه خواری است و از هیچ تلاشی برای تصرفات زمین موقوفات دریغ نخواهیم کرد، گفت: برخی مسئولان در حوزه وقف سکوت کردند حمایت از وقف موجب افزایش درآمد موقوفات می شود و رسانه نیز در این زمینه سهیم هستند.

 

به گفته فاتحی نژاد سال گذشته در حوزه موقوفه خواری 105 پرونده در مراجع قضایی تشکیل شد و امسال نیز  57 مورد پرونده تشکیل و در حال رسیدگی است.

 

این مسئول با اشاره به ایجاد وقف های جدید در زنجان افزود: 34 مورد وقف جدید شامل زمین کشاورزی، زمین بایر و کمک به نیازمندان در زنجان ثبت شده است.

 

وی با اشاره به تهیه و تامین جهیزیه برای قشر نیازمند و تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ها از محل درآمد موقوفات گفت: در سال 3 میلیون تومان وقف قرانی داریم که کافی نیست.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با اشاره به طرح مودت و کمک هزینه تجهیز و مرمت مساجد گفت: در سال گذشته 6 میلیارد و 600 میلیون تومان و امسال 5 میلیارد تومان در قالب این طرح هزینه شد.

 

فاتحی نژاد اضافه کرد: از بهمن سال گذشته تا 6 ماهه دوم سال جاری 500 میلیون تومان بسته غذایی و اقلام بهداشتی بین یک هزار نفر قشر ضعیف توزیع شده است. همچنین طرح دوازدهم به نیابت امام زمان(عج) هر ماه از محل اجرای موقوفات مساعدت می شود.

 

کد خبر 1218380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha