امام حسن (ع) بارزترین چهره در حوزه عبودیت بود

حجت الاسلام نوایی گفت: امام حسن مجتبی (ع) به تاسی از پیامبر گرامی اسلام (ص) در حوزه عیودیت و پرستش بارزترین چهره در زمان خود بود.

خبرگزاری شبستان- خراسان رضوی- مرضیه وحدت؛ وقتی امامت به امام حسن (ع) منتقل شد شرایط دوره امام علی (ع) و سختی و تنگنای معیشتی وجود داشت لذا امام حسن مجتبی (ع) برای رواج این اخلاق درب خانه شان بر روی همه باز بود در حالی که همیشه سفره اشان پهن بود به گونه ای که مردم گفتند او کریم اهل بیت است. از اینرو امام حسن مجتبی (ع) به کریم اهل بیت مشهور شدند. به مناست شهادت امام حسن مجتبی (ع) این خبرگزاری با حجت الاسلام نوایی استاد سطح عالی حوزه و مسئول قرارگاه سیاست و جامعه حوزه علمیه خراسان گفتگویی داشته که در ادامه تقدیم خوانندگان می شود:

 

در خصوص سیره عملی و  اجتماعی امام حسین محتبی (ع) توضیح بفرمایید؟ 

امام حسن مجتبی (ع) دارای سیره اخلاقی، اجتماعی، عبادی، سیاسی، اقتصادی و .. هستند؛ حضرت محو در عبودیت خداوند هستند، ایشان به تاسی از پیامبر در حوزه عیودیت و پرستش بارزترین چهره در زمان خود بود. حضرت نماز می خواند زنی در مقابل آن حضرت قرار گرفت و می خواست که توجه حضرت را به خود جلب کند ولی امام حسن (ع) نماز خود را به قدری طول دادند که آن زن خسته شد و رفت در حالی که زیر زیان می گفت چه کرامت و عظمتی دارد.

 

چرا به امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت (ع) می گویند؟

کرامت به معنای داشتن همه بزرگواری ها در یک فرد است و کرامت اوج اخلاق و عبودیت است البته همه اهل بیت کرامت را داشتند و خانواده امام علی (ع) ایثار می کنند و طعام خود را با تمام گرسنگی در سه شب به مسکین، یتیم و اسیر می دهند ولی اینکه چرا امام حسن(ع) به کرامت معروف شد؟ امام علی شب ها به فقرا رسیدگی می کرد وقتی امامت به امام حسن (ع) منتقل شد شرایط دوره امام علی (ع) و سختی و تنگنای معیشتی وجود داشت لذا امام حسن مجتبی (ع) برای رواج این اخلاق درب خانه شان بر روی همه باز بود در حالی که همیشه سفره اشان همیشه پهن بود به گونه ای که مردم گفتند او کریم اهل بیت است.

 امام حسن (ع) در این دوره به منش و روش پدر خود عمل می کنند ایشان در دوره جوانی با امام حسین (ع)به مکه می رفتند بین راه اموالشان گم شد به خیمه ای وارد شدند که زنی با بچه هایش در آن بودند، از او مطالبه غذا کردند و او گوسفندی را برایشان ذبح کرد. بعد از چند سال پیرزن به مدینه آمد، امام حسن مجتبی (ع) او را شناخت و ده هزار درهم به او بخشیدند و امام حسین (ع) نیز همین کار را کردند و این نشان از کرامت امام حسن (ع) دارد و کرامت در سیره اجتماعی حضرت است.

در خصوص سیره سیاسی و عبادی حضرت توضیج بفرمایید؟

در سیره سیاسی حضرت یک فرد خستگی ناپذیر هستند، در دوره ای که با اصحاب فتنه مواجه شدند در صلح با معاویه مفاد صلح به نفع جامعه اسلامی بود اگر چه معاویه به آن عمل نکرد اما حضرت نشان دادند که این صلح به صلاح جامعه آن زمان بوده است.

حضرت هم در سیره، عبادی، سیاسی، اجتماعی و سیره خانوادگی الگو هستند لذا ضروری است که جامعه اسلامی با این سیره آشنا و یک بازشناسی از امام حسن مجتبی (ع) اتفاق بیفتد.

 

کد خبر 1218552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha