هنرِ اصیل بانوی کارآفرین/ نقشی از عشق بر تار و پود فرش دستبافت

سال‌هاست که هنر قالی‌باقی در سایه فرش‌های ماشینی کمرنگ شده، هنری که در سال‌های پیشین یکی از هنرهای برجسته بوده است؛ این هنر اگر چه مثل سابق رونقی ندارد اما چند سالی است یکی از زنان هنرمند صومعه‌سرا گره عشق بر تار پود قالی‌هایش می‌زند.

خبرگزاری شبستان از گیلان_مائده فلاحتکارضیابری؛

هنر نقش نگاران ایران ‌زمین برگرفته از تاریخ و تمدن اسلامی، در دل نقشه‌های قالی با دستان پرتوان بافندگان فرش‌ها که خامه و رنگ نخ‌های تار و پود آن از کارگاه‌هایی در همین دیار بر دارهای قالی نشانده شده محصولی پدید آورده که سرمایه‌ای فرهنگی، تاریخی و اقتصادی محسوب می‌شود.

 

فرش دستبافت، کالایی ملی است که با کار و سرمایه ایرانی گره خورده است و قالی‌بافان این استان با دانش تقاضای بازار، سعی در تولید فرش‌ها و تابلوفرش‌های دستبافت دارند. کیفیت بالا و اصیل بودن فرش‌های ایران در مقایسه با انواع خارجی به خصوص فرش چینی امتیاز ویژه‌ای است، فرش‌های ایرانی دارای روح هستند و زنان و مردان گیلانی در هنگام بافت، گره گره تار و پودهای آن را با عشق به هم پیوند می‌دهند.

 

روایت هنرمندی زنان گیلانی بر تار و پود قالی، حکایت قدمت فرش‌بافی در این دیار است، هنری که امروز رونق سابق را ندارد.

 

 

زنان و مردان قالی‌باف گاهی با تاسیس یک کارگاه کوچک آموزش قالی‌بافی سعی در گسترش این هنر و صنعت نسبتا فراموش شده دارند که مژگان سیرتی یکی از این دست کارآفرینان است، وی در زمینه قالی بافی کار می‌کند و برای چندین بانو ایجاد اشتغال کرده است. این زن کارآفرین باعث شده تا بسیاری از زنان خانه‌دار بتوانند لحظات بیکاری در خانه را با بافت فرش پر کنند و زمینه اقتصادی را برای خانواده فراهم آورند.

 

اين كارآفرين معتقد است كه بانوان علاقمند مي‌توانند در صورت پشتكار و جديت در يادگيري در مدت كوتاهي يك قالي‌باف ماهر شوند و براي خود از اين راه درآمدي داشته باشند؛ درآمدي كه به نقل از وي به تعداد رَج‌هاي بافته شده و گره‌هاي قالي بستگي دارد.

 

*فعالیت در حوزه فرش را چگونه و از چه زمانی آغاز کردید؟

از سال 1372 با توجه به داشتن علاقه به کارهای هنری با فرش دستبافت آشنا شدم و خوشبختانه خیلی زود وارد چرخه تولید فرش دستبافت شدم و به دلیل علاقه زیادی که به این حرفه داشتم برای یادگیری بیشتر به تهران، تبریز و قم رفته تا بر دانسته‌هایم افزوده شود.

 

*انگیزه شما برای ورود به این عرصه چه بود و آیا به اهداف ترسیم شده خودتان دست پیدا کردید؟

آرامش بی نظیری که در بافتن فرش نهفته بود اولین انگیزه‌ام برای ورود به این عرصه بود، نقشه‌های زیبای قالی دستبافت و سفر در گلستان هر نقش و نگار آن بهترین بهانه بود تا در جوانی کارگاه قالی بافی راه‌اندازی کنم.

 

*با توجه به اینکه بانوی کارآفرین هستید تا کنون برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟مسئولان از شما حمایت می‌کنند؟

به لطف خداوند در هفته تعاون «شرکت نقش خیال سروش» در صومعه‌سرا با مساحت 190 متر مربع افتتاح شد و برای بیش از 50 بافنده بانو در منزلشان ایجاد شغل کرده‌ام.

امیدوارم چون گذشته با جذب و آموزش بانون در شرکت بتوانم قدمی موثر برای اشتغالزایی بردارم.

 

*عوامل موفقیت شما چه بوده است؟

بیش از 30 سال با فراز و فرودهای اقتصادی در کشور کماکان تولید داریم، بافت و تولید قالی‌های نفیس تمام ابریشم و نگاه ویژه به نقشه های به روز و رنگ آمیزی های چشم نواز و مشورت با اساتید طراح و تولید کننده های دیگر شهرها بهترین عامل موفقیت من بوده است.

 

*حس شما از اتمام بافت هر فرش چیست؟ آیا تا کنون در نمایشگاه های خارجی شرکت داشته اید؟

بافت فرش سراسر عشق بود و زندگی، اینکه خالق محصولی بودی که مرگ ندارد حس شیرینی است. در نمایشگاه اروپایی کیف اکراین شرکت کرده‌ام.

 

*نظر شما در مورد صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی سرمایه‌های ملی هستند که هر کس به نوبه خود باید در احیا و حفظ آن‌ها بکوشد. هویت هر ملت و قوم.

 

*سخن آخر...

امیدوارم با حل مشکلات خاص صادرات به کشورهای اروپایی جانی تازه به این هنر و صنعت زیبا و مانای کشورمان بخشیده شود.

کد خبر 1218803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha