آیین سنتی «چِلَشتُم» در امامزاده آقاعلی عباس(ع) برگزار شد

همزمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)آیین سنتی «چِلَشتُم» در امامزاده آقاعلی عباس(ع) بادرود برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، همزمان با ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)آیین سنتی «چِلَشتُم» در بادرود برگزار شد.

 

این آیین با حضور ارادت‌مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد از فرزندان امام موسی کاظم(ع) شهر بادرود از توابع شهرستان نطنز برگزاز‌ شد.

 

در قالب این آیین، سوگواران و ارادتمندان اهل بیت(ع) از شهرستان های نطنز، کاشان و آران و بیدگل در قالب دسته های عزاداری و هیئت‌های سینه زنی و زنجیرزنی به آستان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع) شهر بادرود مشرف شده و در این مکان مقدس عزاداری کردند.

 

برپایی موکب‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، پیاده‌روی عاشقان حضرت محمد(ص)، قرائت زیارت امین‌الله، مداحی در سوگ خاتم پیامبران، زنجیر‌زنی و سینه‌زنی از دیگر برنامه‌هایی است که در قالب این آئین برگزار شد.

 

نقل است که حضرت آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) در روز ۲۸ صفر به بادرود وارد شدند و بر همین اساس یکی از علل ازدحام بیش از حد زائران و مجاوران به این امامزاده در روز خاص ۲۸ صفر را باید تجدید عهد و پیمان مردم این منطقه با امامزادگان آقاعلی عباس و محمد در روز ۲۸ صفر ذکر کرد.

 

تاریخ‌نگاران و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی معتقدند از آنجایی که مناسبت ۲۸ صفر ۴۸ روز بعد از واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش است، عزاداران در این روز برای عرض تسلیت به پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به این آستان مقدس می‌شتافتند که به روز چهل هشتم یا «روز چٍلًشتم» مشهور شد.

 

این روز در بادرود و روستاهای همجوار به «چهل‌هشتم» مشهور است و روز خاص زیارتی این امامزادگان محسوب می‌شود و در فهرست میراث ناملموس کشور هم به ثبت شده است.

 

 

کد خبر 1218811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha