ایجاد ۱۷ هزار شغل تا پایان سال     ۱۴۰۱ با همکاری بسیج اصناف

حسن پور با اشاره به فعالیت بسیج اصناف برای ایجاد اشتغال در میان فارغ التحصیلان در واحدهای صنفی و تولیدی در طرح استاد و شاگردی از ایجاد ۱۷ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ خبر داد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: اشتغال و کارآفرینی بعنوان یکی از مهمترین مسائل کشور هموارهدر دولتهای مختلف مورد توجه بوده و این موضوع به یکی از چند مسئله کلان کشور تبدیل شده است بسیج اصناف به عنوان یکی از ارگانهای دغدغه مند در این زمینه همواره فعالیت ها و طرح های موثری را اجرا کرده و تا حدی زیادی در ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید کارخانجات تولید موثر بوده است در همین رابطه گفتگویی با حسن پور، رییس بسیج اصناف به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد اقدامات بسیج اصناف در رفع موانع تولید توضیح بفرمایید؟ آیا بسیج اصناف در راه اندازی کارخانجات از تولید بازمانده موفق بوده است؟

یکی از اقداماتی که بسیح اصناف آن را دنبال می کند، رفع موانع تولید و راه اندازی کارگاه های تولیدی است؛ به طور مثال در زنجان یکی از کارخانجاتی که به خاطر موضوعات مالی و بانکی با مشکل مواجه شده بود به لطف الهی و با پی گیری های انجام شده موانع اقتصادی آن رفع شد و قریب به دو هزار نفر از کارگران در این واحد تولیدی مشغول به کار شدند. از این نوع کارگاه ها در کشور فراهم است و بسیج اصناف برای حل مشکلات آنها حضور می یابد تا از ظرفیت کارخانجات و واحدهای تولیدی کوچک در راستای اشتغال آفرینی استفاده شود.

 

در زمینه اشتغال بانوان و مشاغل خانگی بسیج اصناف چه اقداماتی انجام داده است ؟

در یکی از شهرها بانوان با چرخ خیاطی خود مشغول به کار بودند که برای گسترش کار خود بازار کار و تسهیلات مورد نیاز را احتیاج داشتند. بسیج اصناف با حل موانع و مشکلات آنها به روند کار و تولید آنها کمک کرده است.

 

در مورد اشتغال های خانگی نیز در شهر اسفراین یک گروه جهادی فعال قریب به 2هزار نفر از روستاییان را مشغول به کار کرده است و با فراهم کردن دستگاه جوجه کشی، چرخ خیاطی، منسوجات لوازم و صنایع دستی و تجهیز کارگاه ها و ارایه و فروش محصولات آنها بازار فروشی مطمئن برای آنها فراهم کرده است.

 

طرح استاد و شاگردی یکی از طرح های بسیج اصناف برای اشتغال فارغ التحصیلان بود این طرح در حال حاضر در چه مرحله ای قراردارد؟

در طرح استاد شاگردی نیز بسیاری از فارغ التحصیلان پس از فارغ التحصیلی بازار کار مشخصی ندارند. بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاه بسیار بیشتر از کسانی است که واحدهای دانشگاهی را نگذرانده اند؛ به همین جهت فارغ التحصیلان با همکاری بسیج در واحدهای کارگاهی و یا مغازه های تولیدی و صنعتی در محیط واقعی کسب و کار قرار گرفته و جوانان در واحدهای تولیدی مورد علاقه خود از قبیل کفش، پوشاک، کیف، مکانیکی و تعمیرات لوازم خانگی به کارآموزی مشغول شده و در نهایت زمینه اشتغال آنها فراهم می شود. ما پیش بینی کرده ایم تا پایان سال 1400، 10 هزار شغل ایجاد شود که تا پایان سال 1401 به 17 هزار شغل می رسد. از تعداد آموزش دیدگان در واحدهای مختلف شغلی تنها 30 درصد موفق به ادامه اشتغال خود می شوند که آماری که اعلام کردیم مربوط به 30 درصد اشتغال قطعی و حتمی است.

 

بزرگترین کارخانه ای که با همکاری بسیج اصناف به چرخه تولید بازگشت را توضیح بفرمایید؟

بزرگترین کارخانه ای که با همکاری بسیج اصناف توانست به چرخه تولید بازگردد، کارخانه سرجین باف زنجان است که این کارخانه ریسندگی است و الیاف را تبدیل به نخ و بخشی از آن تبدیل به پوشاک می شود. این کارخانه بسیار مجهز است و نخ مورد استفاده در این کارخانه می تواند بسیاری از کارگاه های کوچک را راه اندازی کند و مواد اولیه کارگاه های کوچک صنفی از این کارخانه بزرگ تامین می شود. این کارخانه با مشکلاتی مواجه بود که با خرید برخی تجهیزات مشکلات آن مرتفع و به چرخه تولید بر می گردد.

 

کارخانه دیگر تولیدکننده مواد شوینده غیر شیمیایی بود که با مشکل بازار فروش مواجه بود که با پی گیری بسیج اصناف و ارتباط با فروشگاه های بزرگ و اتحادیه ها توانست محصولات خود را در بازار عرضه و افزایش تولید خود را داشته باشد. از این قبیل اقدامات در بسیج اصناف فراوان است.

 

در مورد فعالیت بسیج اصناف در اتاق ایران و روسیه توضیح بفرمایید؟

 

بسیج اصناف در بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و بین المللی فعالیت هایی را بر عهده دارد که در بخش بین الملل موضوع فروش کالاها در داخل و خارج کشور مدیریت می شود؛ به همین جهت در هفته های گذشته سفری به کشور سوریه و دمشق داشتیم که آغاز ماموریت جدید ما بود و سازمان توسعه تجارت از ما درخواست کرد که در بازار روسیه فعالیت کنیم.

بسیج اصناف در تمام اتاق های بازرگانی حضور دارد و در 34 اتاق بازرگانی رده بسیج اصناف راه اندازی شده است و همچنین شناسایی تجار و فروشندگان امین شاهد حضور اصناف مختلف در بازارهای بین المللی هستیم. همچنین در دوران کرونا بسیاری از فروشندگان و اصناف امین شناسایی و همچنین با اعلام فراخوان بسیج اصناف هر یک از اصناف و تجار ایران اسلامی که تمایل دارند با روسیه، سوریه و عراق همکاری داشته باشند، می توانند با مراجعه به دفاتر بسیج اصناف نسبت به معرفی خود اقدام کرده و بسیج اصناف پس از تحقیق و کارشناسی از آنها برای حضور در بازارهای بین المللی دعوت می کنند.

 

فعالیت بازرگانان ایرانی در روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

روسیه به بسیاری از اجناس و کالاهای ما احتیاج دارد و ما با همکاری اتاق بازرگانی ایران و اتاق مشترک ایران و روسیه و اهالی استان گیلان میز ایران و روسیه را تقویت کردیم و گروهی از تجار امین ایرانی شناسایی که هفته آینده به عنوان پیشران در روسیه حضور یافته و با کارشناسی و بازاریابی اقدام به فروش پوشاک، کیف و کفش می کنند. بر همین اساس با تمام تولیدی ها هماهنگی های لازم انجام شده تا بتوانند در این نمایشگاه حضور یابند. این گروه کارشناسی با یک کار تحقیقاتی و پژوهشی به همراه بزرگان و کارشناسان بازار روسیه و عمده فروشان این کشور اقدام به شناسایی کالاهای مورد نیاز می کنند و زمینه حضور تجار و فعالان ایرانی در روسیه فراهم می شود.

 

 

کد خبر 1218859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha