عمل به سیره رضوی موجب آرامش انسان در زندگی می شود

حجت الاسلام فرازی نیا گفت: ما دانستن سیر و سیره معصومین به ویژه امام رضا (ع) با فرهنگ زندگی آنها آشنا می شویم که خود موجب خیر دنیا و آخرت و مایه آرامش انسان می شود.

خبرگزاری شبستان- خراسان رضوی- مرضیه وحدت؛ ما از این آیات و روایت ها در می یابیم که با دانستن سیر و سیره معصومین به ویژه امام رضا (ع) با فرهنگ زندگی آنها آشنا می شویم؛ حجت الاسلام عباس فرازی نیا مدیر ارتباطات حوزوی آستان قدس رضوی و عضو کمیسیون شفایافتگان حرم مطهر رضوی در گفتگو با این خبرگزاری از سیره و فرهنگ رضوی گفته است که در ادامه تقدیم می شود:

 

سیره و فرهنگ رضوی چیست و چه و ویژگی هایی دارد؟

 خداوند متعال فرمود: «و لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوالله و یوم الاخر برای شما مسلمانان در زندگی پیامبر عظیم الشان اسوه والگویی است برای هر کسی که خداوند را قبول دارد و به قیامت و معاد ایمان دارد» همچنین در بیانات معصومین داریم که می فرماید: «و لکم فی اسوه برای شما شیعیان در رفتار گفتار و کردار ما معصومین اسوه و الگو وجود دارد».

 

ما از این آیات و روایت ها در می یابیم که با دانستن سیر و سیره معصومین به ویژه امام رضا (ع) با فرهنگ زندگی آنها آشنا می شویم که این فرهنگ و زندگی آنها به عنوان امام معصوم، حجت خدا و انسان کامل حداقل سه ویژگی و ثمر دارد اول اینکه رفتار و گفتار توام با هم که معصومین ما را ملقب به لقب صدیق می کند، در سیره و فرهنگ رضوی مشاهده می کنیم.

 

صدیق به کسی می گویند که کلام، رفتار و گفتار او همگان تایید و تصدیق می کنند که معصومین چنین هستند.

 

ویژگی دوم سیره وفرهنگ رضوی این است که در بردارنده خیر دنیا و آخرت ما است چون اگر به عقل خود و تجربه انسان هایی که قبل از ما و یا همزمان با ما زندگی می کنند اکتفا کنیم نهایت بهره ای که از آن می بریم فقط بهره دنیایی است اما در فرهنگ رضوی آنچه که ما می بینیم و به ما از گفتار، رفتار و کردار امام می رسد، در بردارنده خیر و مصلحت دنیا و آخرت است که در این صورت ما عاقبت به خیر خواهیم شد و بهره خواهیم برد.

 

سومین ویژگی اینکه رفتار و  گفتار معصوم و آشنایی ما با این فرهنگ امام مایه آسایش و آرامش در زندگی می شود چون در غیر معصوم تنها ثمره آن آسایش زودگذر دنیایی است اما در پیروی از کلام معصوم علاوه بر اینکه به آرامش می رسیم به وظیفه خود عمل کردیم.

 

با نگاهی به دوران 55 سال عمر امام رضا (ع) و سیره رفتاری آن حضرت در خانواده، سفر، حج، مواجه با جوانان، دشمنان معاندان مجموع این سیر و سیره معصومی به نام امام رضا (ع) می گویند.

 

پس می توان گفت: فرهنگ رضوی دارای سه ویژگی رفتار و گفتار امام را شامل می شود، دربردارنده خیر دنیا و آخرت ما و مایه آسایش و آرامش در زندگی مادی ما انسان ها می باشد.

 

در خصوص شهروند رضوی و مولفه های آن  توضیح بفرمایید ؟

ما در فرهنگ دینی واژه ای به نام شهروند به معنای خاصی که امروزه به کار می رود نداریم بلکه در شریعت دینی مومنین همه برادر هستند و در حاکمیت دینی به شهروند امت می گویند و مومنان با هم برادر و برابر هستند.

 

ترجمه دوم از واژه شهروند یعنی انتصاب ما به امام رضا (ع) حداقل 4 واژه مبارک را بر زبان جاری کنیم، اینکه ما شیعه امام رضا (ع)، مجاور، زائر و خادم امام رضا (ع) هستیم و این 4 ویژگی چایگزین کلمه شهروند برای ما مشهدی ها است.

 

مولفه اصلی شیعه واقعی، همان پیروی کامل در تمام مقاطع زندگی از امام رضا (ع) است، مولفه و شاخصه مجاور بودن احترام همسایگی و همجواری با امام مهربانی که هم میزبان و هم میهمان ما به عنوان حجت الهی که حق همسایگی به گردن هم داریم و چون امام را شاهد و زنده و ناظر به زندگی خود می دانیم با آداب و رسوم همسایگی پایبند خواهیم بود.

 

به فرموده حضرت از جانب امامان معصوم به گردن ما حقی است و از جانب ما به گردن امامان حقی است، حقی که امام به گردن ما دارد این است که ما به زیارت امام برویم و ارتباط خود را با امام حفظ کنیم و زیارت را فقط به معنای دیدار ندانیم بلکه زیارت به معنای عهد، عزم و رویکرد به بندگی خدا و پشت کردن به گناه و معصیت بدانیم و از آن طرف از امام به گردن ما حقی است که امام فرمودند: ما شما را شفاعت و برای سعادت شما دعا می کنیم، شفیع شما می شویم و به شما توجه می کنیم، واسطه فیض می شویم، دعا می کنیم و حقوق دیگر.

 

خادم واژه دیگری است که روزی ما مشهدی است البته امام خادم لازم ندارند چون امام به اذن خدا همه کاره عالم هستند و حضور فیزیکی در این دنیای مادی ندارند، لذا خدمت یعنی خدمت به فرهنگ و مکتب امام و خدمت به زائر امام و حرم امام؛ ما به عنوان یک شهروند و فردی که در این شهر زندگی می کنیم خود را با این 4 واژه تطبیق و در شمار شیعیان، مجاور، زائران و خادم امام رضا (ع) قرار می دهیم.

 

آثار و برکات وجودی امام رضا (ع) برای ایران اسلامی و مشهد چیست؟  

حضور امام رضا (ع) برکات زیادی برای ما ایرانیان داشته است که به پنج ویژگی آن اشاره می کنم؛ به برکت شرف حضور امام رضا (ع) به ایران، ایران در سطح منطقه به عنوان جایی که امام و حجت خدا شرف حضور یافتند اهمیت پبدا کرد، دوم حضور امام رضا (ع) به شرق ایران و آمدن حکومت به ایران در آن زمان که ایران بزرگ شامل خراسان، افغانستان، پاکستان و منطقه خاورمیانه می شد.

 

سوم هدایت مردم تازه مسلمان ایران که مستقیما از محضر معصومین بهره ای نداشتند به سوی فرهنگ اهل بیت که به برکت حضور امام رضا (ع) اکثر قاطبه ایرانیان بعد از امام رضا (ع) شیعه و پیرور مکتب اهل بیت شدند و چهارمین اثر، حضور امام زادگان و سادات و علمای بلاد اسلامی از حجاز عراق و شام و دیگر کشورها به ایران به قصد زیارت امام رضا (ع) بود.

 

این امام زادگام در زمان حیات و بعد از وفات و شهادتشان قطب های فرهنگی ، هدایت بخش و اثر گذار بر ایران اسلامی بودند و پنجمین اثر اینکه حرم امام رضا (ع) به عنوان حرم عالم آل محمد سه ویژگی منحصر به فرد دارد اولا دانشگاه است و در این جا کسب علم و معرفت می شود، ثانیا پناهگاه است و هرکس به هر مشکلی برخورد می کند به این امام معصوم در ایران پناه می برد و سوم درمانگاهی است که دردهای درمان نشدنی توسط پزشکی رایج، در این حرم مطهر شفا پیدا می کند و در همین حدود 5 سال اخیر بیش از 300 پرونده شفا یافتگی در حرم امام رضا (ع) تشکیل شده است.

 

پیرامون آداب زیارت امام رضا (ع) توضیح بفرمایید؟

آنچه که بزرگان ما در آداب زیارت نقل کرده اند انسان در وطن خود غسل زیارت کند و وارد مشهد که شد نیز غسل زیارت کند و لباس تمیز و خوشبو بپوشد و از محل استقرار خود به طرف حرم پیاده حرکت و ذکر گویان به طرف حرم مطهر مشرف شود، البته زیارت پیاده ای که امروز رسم شده نسبت به امام رضا (ع) توصیه نشده ولی زیارت پیاده برای امام حسین (ع) توصبه شده است.

 

اذن ورود به حرم مطهر را بخواند و در هنگام تشرف به حرم مطهر زیارت نامه های معتبر مانند امین الله و یا زیارت مخصوص امام رضا (ع) و یا زیارت جامعه کبیره را بخواند و بعد از زیارت دو رکعت نماز زیارت را قرائت و بعد از نماز دعای عالیه المضامین و یا دعایی برای خود و دیگران و همه ملتمسین دعا که دل آنها با او است داشته باشد. خواندن نماز جعفر طیار، نماز قضا، نماز والدین، قرائت قرآن و حضور در مجالس موعظه و کسب علم توصیه هایی است که علما و بزرگان و مجتهدین و محدثان کبیر داشتند.

 

 

 

کد خبر 1218903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha