آئین خطبه ‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) برگزار شد

آئین خطبه ‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و با حضور گسترده خادمان، زائران و عزاداران بارگاه منور ثامن الحجج(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم منور امام هشتم(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، آیین خطبه ‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و با حضور گسترده خادمان، زائران و عزاداران بارگاه منور ثامن الحجج(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم منور امام هشتم(ع) برگزار شد.

 

در این مراسم حضور باشکوه شیفتگان حضرت رضا(ع) در صحن و سرای پیام اعظم(ص) و خدمت بی‌منت هزاران خادم و خادمیار به میلیون‌ها زائر دیده می شود، شور و شعوری که در شب شهادت امام رضا(ع) جلوه‌ای ماندگار و مرهمی بر دلهای داغدار می شود.

 

در شب شهادت امام رضا(ع)، حرم مطهر رضوی مملوء از عاشقان و دلدادگانی بود که از نه فقط از جای جای ایران، که از دیگر کشورهای جهان نیز زائر آقا شده بودند، برخی به تنهایی، برخی همراه خانواده، برخی با هیئت‌های عزاداری.

 

در میانشان چهره‌های زائران پیاده آقا امام رضا(ع) هم خوب نمایان بود، با صورتی خسته از راه اما چشمانی روشن از تماشای گنبد و بارگاه، این‌ها تفاوتشان بود اما همه شبیه هم بودند در داشتن عشقی که آنها را به اینجا کشانده است.

 

امام رضا(ع)، ملجاء و پناه مشترک همه آنها است و به همین خاطر است که داغ شهادتش این چنین دل‌هایشان را هوایی و چشم‌هایشان را بارانی کرده است، آنقدر غرق در ماتم مولایند که فقط با شنیدن یک «رضا» هم اشک می‌ریزند و فریاد می زنند.

 

امشب در حرم، هر آنچه به گوش می‌رسید، «یا رضا جان» بود و صدای شکسته شدن بغض‌ها در غم شهادت آقا، هیئت ‌های عزاداری از شهرها و قومیت‌های مختلف نیز، هر یک در گوشه‌ای با لهجه و گویش زیبای خود، ذکر امام رضا(ع) می‌گفتند.

 

جای جای حرم مطهر جلوه ‌های تماشایی خود را داشت، عزادارانی از کشورهای مختلف جهان که با زبا‌هایی همچون عربی و اردو، عزاداری می‌کردندحضور داشتند، خدمت بی‌منت خادمان حضرت هم حس و حالی داشت، از دربانان حرم گرفته تا فراشان و کفشداران، از خادمیاران نظافت صحن‌ ها گرفته تا ناذران توزیع‌کننده چای و شربت.

 

شب شهادت امام رئوف، اگرچه سرشار از حزن و اندوه بود، اما زیبایی ‌های خودش را هم داشت، جلوه‌هایی از دلدادگی زائران، شور خدمت خادمان، ادای نذرهای ناذران و واقفان و خلاصه همه‌ی آنها، بروز و ظهور دوباره عشقِ به امام رضا(ع).

 

تلخی و اندوه شب آخر ماه صفر، در مشهدالرضا(ع) بیشتر از هر نقطه جهان احساس می شود، به ‌خصوص در حرم، حرمی که اندوه ‌بارترین شب خود را پشت سر می‌گذارد.

 

مرثیه‌خوانی و شعرخوانی آیینی و آیین شمع گردانی از دیگر برنامه‌های آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) بود.

 

گفتنی است فردا ظهر نیز به مناسبت روز شهادت امام رضا(ع) سخنرانی نماینده ولی فقیه در رواق امام خمینی(ره) و آیین شام غریبان شهادت امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشا در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

کد خبر 1218984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha