فرهنگ سازی مهم ترین گام در پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

کارشناس فرهنگی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی و روشنگری در جامعه، گفت: ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی در ناآگاهی است.

« علی دهقان نژاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزای شبستان از استان لرستان، اظهار داشت: یکی از عللی که افراد، گرفتار آسیب‌های اجتماعی و مسائلی چون اعتیاد، طلاق و ... نداشتن آگاهی و شناخت صحیح در جامعه است.

 

کارشناس فرهنگی و مذهبی با اشاره به اهمیت تقویت برنامه های فرهنگی مسجد محور در جامعه، افزود: برنامه مسجد محور با نگاه تربیتی عمیق و دقیق باید در سطح محلات برای آگاهی بخشی به خانواده ها و اقشار مختلف جامعه افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: با ارتباط مستمر با مسجد و محور قرار دادن مساجد و شناخت و ارتباط مستمر یک اسلام‌شناس با افراد( برای درد و دل کردن با افراد و شنیدن حرفهایشان قبل از دچار آسیب شدن و اقدام برای حل مسئله آنها)، می‌توان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

 

دهقان نژاد، بیان کرد: بنابراین اگر با افراد صحبت شود، مسائل مطرح شود، حرف‌ها شنیده شود و افراد درصدد پاسخ بربیایند و پاسخ حقیقی و واقعی را بشنوند بسیاری از حیرت‌ها، سردرگمی‌ها و گمراهی‌ها از بین می‌روند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است با همکاری نیروی انتظامی و با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان در جهت رصد و شناسایی آسیب های اجتماعی اقدام شود.

 

دهقان نژاد ادامه داد: لازم است جهت ارائه آموزش به مردم از ظرفیت مساجد، مدارس و نهاد های اجتماعی همچون کمیته امداد و بهزیستی بهره گرفته می شود.

 

این کارشناس، با اشاره به نقش مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی، ادامه  داد: مساجد محلی مناسب برای جذب اقشار مختلف، آموزش، فرهنگسازی و مقابله با آسیب های اجتماعی است.

 

دهقان نژاد، ابراز کرد: برگزاری برنامه های مسجد محور با رویکرد خانواده و جوانان در مساجد از راه های کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

وی با بیان اینکه مساجد بهترین مکان برای آموزش به نسل جوان و نوجوان است، خاطرنشان کرد: توسعه برنامه های مسجد محور و همکاری با نهاد های مختلف در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: آگاه سازی خانواده ها و نسل جوان و نوجوان راه کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

دهقان نژاد، با اشاره  به نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان، گفت:  برای نهادینه سازی فرهنگ دینی باید با همکاری خانواده از  سن های کودکی و نوجوانانی فعالیت های فرهنگی و آموزشی لازم آغاز شود.

 

وی اظهار کرد: باید در مدارس ابتدایی با برنامه ریزی مناسب برای تقویت فرهنگ دینی در بین کودکان و نوجوانان و تربیت صحیح آنان اقدام شود.

کد خبر 1219179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha