لزوم توجه به جايگاه علمي و حماسي علي بن باقر (ع)

عضو هیئت امنای آستان مقدس حضرت علی بن باقر (ع) بر لزوم توجه بیشتر به جايگاه علمي و حماسي حضرت سلطانعلي بن باقر (ع) تاکید کرد.

حجت الاسلام ماشاءالله صديقي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان اصفهان، درباره حماسه و عرفان علي بن باقر (ع) در مشهد اردهال اظهار کرد: بيان مقام معظم رهبري درباره علي بن باقر (ع) كه فرمود: «امام باقر(ع) فرزند خود جناب علي بن محمدالباقر را كه در مشهد اردهال مدفون است براي توجه دادن مردم و پاسخ گويي به احساسات ارادتمندانه آنان به ساحت اهل بيت (ع) به اين منطقه گسيل كردند» حاوی چند پيام مهم برای مردم ولايت مدار كاشان است.

 

عضو هیئت امنای آستان مقدس حضرت علی بن باقر (ع) افزود: نخستین نکته این پیام، علاقه امام باقر (ع) به منطقه كاشان است و اين كه حضرت با علم به اينكه فرزندش در اين منطقه به شهادت مي رسد دعوت مردم را بدون پاسخ نگذاشت؛ نشر شريعت ناب محمدي بر مبناي ابعاد علمي و جهالت زدايي و رفع ابهامات در حوزه دين، مردم مداري امام باقر(ع) و توجه به احساسات ارادتمندانه آنان، توجه به مسئله ولايت مداري مردم فين و چهل حصاران از دیگر نکات این پیام است.

 

وی اضافه کرد: در حماسه و عرفان علي بن باقر (ع) بايد روي چهار محور پيوند عاشقانه و عارفانه مردم با اهل بيت (ع) و ائمه هدي (ع)، تبيين ابعاد علمي و مبارزه با جهل و جهالت، مسئله مردم مداري در پويايي دين و ولايت مداري مردم چهل حصاران متمرکز شد.

 

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان ادامه داد: اين ها عناوين و موضوعات ديگري هستند كه در بيان مقام ولايت با نگاه عميق تر نهفته است كه بايد در فرست مناسبي كه هر ساله در اردهال پيش مي آيد به تبيين آنها پرداخته شود.

 

وی گفت: به نظر مي رسد جايگاه علمي و حماسي علي بن باقر (ع) در طول تاريخ گذشته بيشتر تحت الشعاع مراسم سنتي قاليشويان و يا عنوان بزرگداشت قرار گرفته باشد در حالي كه اين مسئله فرع حماسه و عرفان آن حضرت است و شايد به همين علت است كه علي بن باقر (ع) همانند امام زادگان ديگر به جامعه اسلامي معرفي نشده است.

 

حجت الاسلام صديقي تصریح کرد: مباحثي چون رابطه عقلانيت و معنويت، عقلانيت و امام شناسي، عقلانيت و بصيرت جهالت زدايي مي تواند افق آينده اين مراسم را روشن تر کند.

 

وی بیان کرد: علي بن باقر (ع) به عنوان سفير ولايت عامل وحدت و همدلي و محبت و دوستي بين ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) شد، به گونه اي كه دل ها به يكديگر نزديك شد و شعاع نورانيت آن تا شهرهاي مجاور و شام تابيدن گرفت و چون دشمن اين اقتدار و عزت و همدلي را بر نتافت با ايجاد تفرقه و اختلاف در صفوف مردم با لشكري غفلت زده بر آن حضرت و يارانش حمله كرد و شهادت آنان را رقم زد.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اينکه شهادت علي بن باقر (ع) و ياران او در اردهال درس عبرتي براي پيروان ولايت است یادآور شد: امروز بايد با هوشياري تمام در مقابل دسيسه هاي دشمن همانند بنيان مرصوص استوار و مقام باقي بماند.

 

کد خبر 1219494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha