مساجد را به معنای واقعی کلمه فعال کنیم/ ساده‌زیستی سرلوحه کار طلاب قرار گیرد

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد بر فعال شدن مساجد به معنای واقعی کلمه تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم که مسجد محل، مسجدی شود که در همه مقدرات محله حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، حجت‌الاسلام «سید محمدنبی موسوی فرد» امروز پنج‌شنبه (۷ مهر) در آیین تکریم و معارفه مدیر سابق و جدید حوزه علمیه خوزستان که با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد، به بیان توصیه‌های اخلاقی پرداخت و اظهار کرد: توصیه اول من به شما حوزویان نماز اول وقت است؛ ما حوزویان باید مقید به نماز اول وقت باشیم و هنگام شنیدن صدای اذان کارهایی که به آن مشغولیم را رها کنیم و مهیای اقامه نماز شویم چرا که این سیره اهل بیت (ع) ما بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان افزود: دومین توصیه نظم و اهمیت به عمر و وقت دیگران است علی‌الخصوص اساتید حوزه باید این نکته را رعایت و کلاس‌های درس خود را به موقع برگزار کنند.

 

وی اضافه کرد: همه عالم منظم است اگر این کهکشان‌ها و مجموعه‌های عالم هستی لحظه‌ای از مدار خود خارج شود همه عالم به هم می‌ریزد ولی متاسفانه ما منظم نیستیم.

 

امام جمعه اهواز با اشاره به اینکه سومین توصیه بنده ورود ما طلبه‌ها به رفع حوائج مردم است و نباید صرفا به انجام فعالبت‌های فرهنگی اکتفا کنیم ادامه داد: امروزه تحولی در حضور روحانیت در جامعه حاصل شده؛ در خشکسالی و زلزله و کرونا شاهد بودیم و بهترین تبلیغ برای روحانیت همین مسئله است.

 

وی توصیه چهارم را برنامه‌ریزی دقیق برای جوانان و نوجوانان دانست که بسیار مسئله مهمی است و ابراز کرد: در حوادث اخیر شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از معترضان جوانان و نوجوانانی بودند که کمتر سخنان ما را شنیده‌اند؛ بنده توصیه می‌کنم که حوزه‌های علمیه طلاب خوش استعداد و سخنور را راهی دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش کند.

 

حجت‌الاسلام موسوی فرد تصریح کرد: خوزستان به گردن همه استان‌ها حق دارد از این رو باید هم به لحاظ کمی و هم کیفی در تخصیص اعتبارات به حوزه علمیه استان نگاه ویژه‌ای صورت گیرد، چرا که طلاب خوزستان در خط مقدم مبارزه فرهنگی قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه مطالبه جدی مقام معظم رهبری این است که ما مساجد را به معنای واقعی کلمه فعال کنیم گفت: باید تلاش کنیم که مسجد محل، مسجدی شود که در همه مقدرات محله حضور داشته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اذعان کرد: توصیه بعدی بنده، ساده‌زیستی ما طلبه‌هاست که خوشبختانه عده زیادی از شما اینگونه زندگی می‌کنید و این سیره امامین انقلاب، مراجع تقلید و علمای سابق ما بوده که باید به آن عمل شود.

 

وی با اشاره به اینکه ساده‌زیستی هم در محیط خانواده و هم مسکن و هم خودروی ما طلاب رعایت و تبدیل به گفتمان شود خاطر نشان کرد: مردم باید ساده‌زیستی را از ما حوزویان مطالبه کنند.

 

امام جمعه اهواز به بیان ۲ خلاء در حوزه‌های علمیه پرداخت و تاکید کرد: اولین خلاء موجود در حوزه‌های علمیه بحث فقه معاصر است که خوشبختانه برای رفع این خلاء فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ باید در فضای جدید سطح معرفت دینی ارتقا پیدا کند تا بتواند پاسخگوی نیازهای کامل جامعه باشد.

 

وی توضیح داد: نباید به ظرفیت‌های گذشته اکتفا کرد، چرا که تا حوزه و پژوهش‌های حوزه از مطالبات نسل جدید غافل باشد طبیعتا ما رشد نخواهیم کرد؛ باید نیازهای جدید جامعه بعد از انقلاب طی یک بازخوانی و قرائت صحیح مورد توجه قرار گیرد و به آن پاسخ داده شود.

 

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد بیان کرد: دومین خلاء، فقدان مواجهه ناب و استفاده مستقیم از معارف اهل بیت (ع) است؛ کلمات معصومین (ع) حامل حقیقت ایمان بوده و همه معارف در کلمات این بزرگواران نهفته شده که اگر انسان به حقایق کلام آنها راه پیدا کند می‌تواند به مراتب عالیه برسد ولی متأسفانه یک ادبیات تخصصی بین جامعه و منابع روایی اهل بیت (ع) فاصله انداخته است.

 

وی یاد آور شد: خداوند به ما امر می‌کند که باید از منابع غنی اهل بیت (ع) برداشت کنیم و برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که طلاب مستقیما به منابع روایی مراجعه کنند و بتوانند با درایت و تامل در آنها مطالب را برداشت کنند و به ترجمه‌ها اکتفا نکنند.

 

کد خبر 1219638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha