مدیریت تالاب بین‌المللی زریوار با همکاری دستگاه‌های مرتبط امکانپذیر است

حمیدی گفت: مدیریت یکپارچه تالاب بین‌المللی زریوار با تعهد و همکاری  همه دستگاه‌های مرتبط امکانپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان؛ «اقبال حمیدی» در چهارمین کمیته استانی برنامه مدیریت تالاب بین‌المللی زریوار بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها در ساماندهی بحث ساخت و ساز غیرمجاز، کشاورزی و پیشرفت بافت مسکونی در حوزه دریاچه زریوار تاکید و اظهار کرد: پیشتر فاضلاب یازده روستا به صورت مستقیم وارد این دریاچه می‌شد که تعدادی از آنها ساماندهی و اکنون هنوز فاضلاب سه روستا وارد تالاب می‌شود.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: قرار شد فاضلاب این سه روستا در ضلع شرقی تالاب ساماندهی شود اما مشکل برطرف نشده و نیاز است از کمک دانشگاه و پارک علم و فن‌آوری برای رفع مشکلات در بخش‌های مختلف دریاچه استفاده شود.

 

وی به تهدیدها و چالش‌های زریبار از جمله تردد کامیون‌ها و تانکرهای حامل مواد نفتی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، کشت گونه‌های آب‌بر مثل توتون و برنج، استفاده غیرمجاز فاضلاب روستاهای ضلع غربی تالاب برای کشاورزی، فعالیت‌های غیرقانونی در مجموعه گردشگری و حوضه تالاب توسط ارگان‌های دولتی و نظامی و عدم تملک اراضی حریم تالاب توسط محیط زیست و اختلاف آن با مالکان عرفی در زریوار اشاره کرد.

 

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: از دیگر چالش‌های موجود، عدم کارایی بند انحرافی قزلچه‌سو و ورود رسوب در زمان سیلابی و فعالیت غیرقانونی افراد سودجو در زریوار با ادعای سرمایه‌گذاری و وجود گونه مهاجم پائولونیا است.

 

فرماندار مریوان گفت: بیشتر شهروندان نگاه حساسیت گونه به زریبار پیدا کرده‌اند، بنابراین می‌طلبد نگاه‌مان به ارتباط مردم با تالاب تغییر کند، یعنی هر قشری نسبت به این تالاب احساس انتفاع کند تا احساس مسئولیت داشته باشد.

 

اسماعیل احمدی با بیان اینکه نباید نگاه بخشی به زریبار داشت، تصریح کرد: باید مردم را در مدیریت و حفاظت زریوارسهیم کنیم، چراکه در غیراینصورت قادر به حفظ این تالاب نخواهیم بود.

 

کد خبر 1219661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha