عدم نظارت بر کارگاه ها یکی از علل وقوع آسیب های شغلی

امیدی با اشاره به اینکه عدم نظارت بر کارگاه های یکی از علل وقوع آسیب های شغلی در بخش ساختمان است، گفت: آموزش کارگران در این راستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

«جمشید امیدی» با اشاره به اجرای طرح سراسری بازرسی ضربتی از کارگاه های پرخطر توسط بازرسان کار استان مرکزی که هفتم مهر ماه همزمان با سراسر کشور انجام شده است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: با عنایت به سهم بالای حوادث بخش ساختمانی در سطح کشور و استان و همچنین نرخ بالای حوادث فوتی در بخش ساختمان، اجرای طرح سراسری بازرسی ضربتی از کارگاه های پرخطر توسط بازرسان کار استان مرکزی همزمان با سراسر کشور برای کارگاههای با ریسک بالا و با اولویت پروژه‌های ساختمانی انبوه سازی اجرا شد.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: این طرح با هدف کنترل و پیشگیری از حوادث شغلی و ارتقاء سطح ایمنی کارگران شاغل در بخش ساختمان انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های بازرسی کار رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاه های مشمول قانون کار در راستای پیشگیری و جلوگیری از تکرار حوادث می باشد، ادامه داد: آسیب های شغلی استان در بخش ساختمان در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی حدود ۲۷ درصد می باشد.

 

این مقام مسئول بیشترین آسیب های شغلی در بخش ساختمان را مربوط به شهرستان های اراک و ساوه دانست و ادامه داد: اراک با ۶۲ درصد و ساوه با ۲۰ درصد بیشترین آسیب های شغلی را دارند.

 

امیدی در ادامه با بیان اینکه بیشترین آسیب های شغلی که منجر به فوت می شود، مربوط به شهرستان های اراک و ساوه است، خاطرنشان کرد: اراک با ۵۵ درصد و ساوه نیز حدود ۳۷ درصد بیشترین آمار فوتی ها را به خود اختصاص داده اند.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: برحسب نحوه وقوع آسیب های شغلی در بخش ساختمان حدود ۵۳ درصد مربوط به سقوط کردن و لرزیدن از ارتفاع است و حدود ۱۴ درصد مربوط به سقوط اشیا می باشد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در ارتباط با علل و وقوع آسیب های شغلی در بخش ساختمان ۸۵ درصد مربوط به عدم نظارت بر کارگاه توسط کارفرما می باشد، گفت: حدود پنج و نیم درصد مربوط به سهل انگاری و بی احتیاطی حادثه دیده می باشد و پنج درصد مربوط به وسایل بدون حفاظ یا دارای نقص فنی و همچنین سه درصد مربوط به عدم تهیه و تحویل وسایل استحفاظی فردی و حدود ۲ درصد مربوط به عدم آموزش کارگران است.

 

 

کد خبر 1219715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha