سکونت ۳۰ هزار و ۷۰۰ خانوار گیلانی در مناطق محروم/ اشتغال و مسکن مهمترین نیاز مردم

طبق آمارهای اعلام شده از سوی کمیته امداد، ۳۰ هزار و ۷۰۰ خانوار گیلانی در مناطق محروم سکونت دارند آن هم در شرایطی که نبود شغل و مسکن از مهمترین دغدغه‌های مردم به شمار رفته و عبور از آن حمایت ویژه دولت و نهادهای وابسته را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، استان گیلان استانی با ظرفیت‌های بالای اشتغالزایی و درآمدی است که مردم آن از موهبت‌های الهی برخوردار بوده و از روش‌های مختلف برای کسب درآمد بهره می‌برند اما گیلان هم مانند سایر نقاط دیگر افراد کم برخوردار و محروم کم ندارد که باید برای رفع محرومیت از آنان اقدامات جدی صورت بگیرد.

 

محرومیت‌زایی در استان گیلان بخش‌های مختلف و متنوعی دارد و توسط سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد، نهاد کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی، خیریه‌ها، گروه‌های مردم نهاد و بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به روش‌های مختلف افراد تحت پوشش خود را مورد حمایت قرار می‌دهند.

 

اشتغالزایی، ساخت مسکن، پرداخت دیه، تامین هزینه جهیزیه، آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد از جمله این حمایت‌ها هستند که می‌تواند گره‌ای را زندگی خانواده‌ای باز کند و تعداد زیادی از افراد را از خطر اعتیاد و بزه‌کاری‌ نجات دهد که البته همه اینها به فعالیت درست دستگاهای ذیربط برمی‌گردد.

 

لازم به ذکر است دستگاهای زیادی به روش‌های مختلف محرومیت‌زایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما پر واضح است که در کنار این دستگاه‌ها مردم هم باید بیشتر از اینها همت کنند و بیشتر از اینها در کنار هم باشند.

 

* پرداخت ۲۵ میلیارد تومان کمک معیشتی به خانوارهای محروم

«عباس اهرابی» در همین راستا با بیان اینکه این نهاد ۱۲۶ خانوار گیلانی را تحت پوشش خود دارد عنوان کرد:‌ اکثر این خانوارها در مناطق شش، هفت و هشت تقسیمات کشوری یعنی روستاهای محروم سکونت دارند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا دغدغه‌های محرومین در استان گیلان شناسایی شده است ابراز داشت: کمیته امداد استان گیلان اقدام به احصا و شناسایی محرومیت‌های موجود در استان نموده و در حوزه اشتغال، ساخت مسکن، کمک به بیماران زمین‌گیر و صعب‌العلاج و حتی خانواده زندانیان ورود کرده است.

 

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار و ۷۰۰ خانوار استان گیلان در مناطق محروم یعنی ضریب‌های شش، هفت و هشت سکونت دارند تصریح کرد: در سنوات گذشته ۲ هزار واحد مسکونی را به کمک بسیج سازندگی سپاه ساخته و تحویل مردم محروم استان گیلان دادیم. 

 

مدیرکل کمیته امداد گیلان ساخت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر از استان را از دیگر اقدامات در دست انجام ذکر کرد و یادآور شد: کمیته امداد استان گیلان برای ۳۰ هزار و ۷۰۰ خانوار تحت پوشش خود بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان به صورت ماهیانه کمک معیشتی پرداخت می‌کند.

 

اهرابی از پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال مشاغل خرد ذیل تبصره ۱۶ در گیلان توسط کمیته امداد خبر داد و اذعان کرد: کمیته امداد استان گیلان در سال گذشته اقدامات وسیعی را برای جلوگیری از مهاجرت جوانان، اشتغالزایی و مهاجرت معکوس به روستا انجام داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه در ایام شیوع کرونا معادل ۹۳ میلیارد تومان غذای گرم تهیه و بین خانوارهای محروم توزیع شد اضافه کرد: علاوه بر روش خود معرفی و تماس از طریق سامانه، کمیته امداد از طریق مددکاران اجتماعی و  سازمان‌های خیریه و نیکوکاری اقدام به شناسایی و کمک رسانی محرومان می‌کند.

 

مدیرکل کمیته امداد گیلان ادامه داد: دولت سیزدهم متعهد شده سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند که در همین راستا نهاد کمیته امداد مامور شده ایجاد ۵۰۰ هزار شغل را برای محرومان به عهده بگیرد که این طرح به صورت اعطای تسهیلات اشتغالزایی اجرایی می‌شود.

 

اهرابی با بیان اینکه افراد دهک‌های یک تا پنج می‌توانند برای دریافت تسهیلات اشتغال کم بهره به نهاد کمیته امداد مراجعه کنند افزود: کمیته امداد مشاوره‌های شغلی را هم در دستور کار خود دارد و تا پنج سال برای پایداری اشتغال ایجاد شده نظارت کاملی را انجام خواهد داد.

 

وی اضافه کرد: کمیته امداد استان گیلان سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرد و برای امسال هم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این راستا در نظر گرفته شده است.  


*ساخت دو هزار مسکن مددجویی در گیلان

«احمد ابراهیمی» هم در همین راستا ابراز داشت: در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۷۹ و پس از انحلال جهاد سازندگی و ادغام آن با وزارت جهاد کشاورزی با تدبیر عالمانه مقام معظم رهبری سازمان بسیج سازندگی سپاه شروع به کار کرد.

 

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه در همان سالهای ابتدایی تاسیس بسیج سازندگی سپاه گروهای جهادی دانشجویی به شکل خودجوش برای محرومیت‌زایی در مناطق مختلف حضور پیدا می‌کردند افزود: آبرسانی، تعمیر و ساخت خانه‌های روستایی و احداث جاده دسترسی تنها بخشی از فعالیتهای گروه‌های جهادی داوطلب در اردوهای طرح هجرت بود.

 

وی ساخت ۲ هزار مسکن مددجویی در گیلان را از جمله اقدامات بسیج سازندگی خواهد و اضافه کرد: در موعد وقوع سیلاب در استان گلستان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان به شهرستان گمیشان اعزام و ۲۰۰ واحد مسکونی سیل زدگان را تعمیر کرد و ۸۷ واحد دیگر را هم از صفر تا ۱۰۰ ساخته و تحویل مردم داد.

 

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان رزمایش مواسات را اقدام قابل توجه این نهاد برای کمک به مردم در ایام شیوع کرونا خواند و اظهار داشت: سازمان بسیج سازندگی به عنوان بازوی اجرایی در کنار کمیته امداد استان گیلان بوده و در همین راستا تفاهم‌نامه‌های همکاری هم منعقد کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، فشارهای اقتصادی و معیشتی و بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در سه سال اخیر موجب شده گرد فقر بیشتر از هر زمان دیگر بر چهره جامعه بنشیند بنابراین برای جلوگیری از تشدید آسیب‌های اجتماعی، زدودن فقر و اشتغالزایی نیازمند اتخاذ تدابیر جدیدتر و اصولی‌تر از سوی دولت و تبعا سازمان‌های وابسته به آن هستیم.


 

کد خبر 1219814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha