کوتاه شدن دست سودجویان از موقوفه آب لوله بیرجند

حجت الاسلام خدایی با بیان اینکه اوقاف نقش مهمی در آبادی موقوفه آب لوله و اجرای نیات آن داشته است، گفت: هیئت مدیره این موقوفه موازین شرعی را رعایت نکردند و اوقاف و امور خیریه در این زمینه اقدام کرد و طبق قانون این افراد منع مداخله شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام دادخدا خدایی امروز (۱۱ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: وقف یک مقوله ماندگار است و اثراتی دارد که در سایر امورات و کارهای خیر نیست و وجه تمایزش این است که وقف ماندگار است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با بیان اینکه وقف هویت انسان را ماندگار می کند، ادامه داد: وقف ذخیره مورد اطمینانی است کا پاداشی همراه دارد.

 

*ثبت ۲۲ وقف جدید طی یکسال گذشته در بیرجند و درمیان

وی با اشاره به اینکه ۲هزار و ۷۸۵ موقوفه در بیرجند و درمیان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۶۸۵ مسجد و ۲۱۴ حسینیه هستند و مدیریت این موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی است و ۶ هزار و ۶۴۵ رقبه در این شهرستان ها وجود دارد.

 

حجت الاسلام خدایی در خصوص وقف های جدید بیرجند و درمیان گفت: از دهه وقف سال گذشته تاکنون ۲۲ وقف جدید با نیات عزاداری، دارو و درمان، ازدواج، حوزه های علمیه و ... در بیرجند و درمیان به ارزش ۱۰ و نیم میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به فعالیت های عمرانی بقاع متبرکه بیرجند و درمیان عنوان کرد: در امامزاده روستای حنبل بحث نصب ضریح به ارزش ۶۰ میلیون تومان در دستور اجرا قرار دارد و در امامزادگان باقریه(ع) نیز بحث فعالیت های عمرانی در حال اجرا است.

 

وی با بیان اینکه ۱۴۲ فقره سند مالکیت به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان با هدف تثبیت اخذ شده است، ادامه داد: در کشور رتبه الف را در این زمینه کسب کرده ایم و این آمار مربوط به یکسال گذشته است.

 

حجت الاسلام خدایی درخصوص اجرای نیات واقفین عنوان کرد: رعایت اجرای نیات از نظر شرعی از الزامات و ملاک عمل ما است و اوقاف به دنبال دیده نشدن حق و حقوق دیگران نیست تا موقوفات را زیاد کند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با بیان اینکه ۲۴ میلیارد تومان طی سال گذشته از محل موقوفات اجرای نیات شده است، افزود: در راستای نیات مذهبی، خیریه، اجتماعی، مساجد و بقاع متبرکه این هزینه ها بوده است.

 

وی بیان داشت: به کارگیری امین با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در ادارات اوقاف از مهم ترین برنامه ها محسوب می شود و این افراد به کمک اوقاف در راستای احیا و بهره وری موقوفات می آیند.

 

*احداث سوله ۲ هزار متری موقوفه آب لوله بیرجند

حجت الاسلام خدایی در خصوص برنامه های عمرانی اوقاف بیرجند گفت: احداث سوله ۲ هزار متری موقوفه آب لوله بیرجند و ساختمان اداری و تجاری در خیابان شهید طهماسبی با سرمایه گذاری ۶ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته و بحث تغییر کاربری از تجاری به مسکونی در حال پیگیری است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به بنگاه آب لوله بیرجند عنوان کرد: تولیت و موقوفه آب لوله بر اساس حکم قضایی بر عهده اوقاف و امور خیریه بیرجند قرار دارد.

 

وی در ادامه گفت: هیئت مدیره این موقوفه موازین شرعی را رعایت نکردند و اوقاف و امور خیریه در این زمینه اقدام کرد و طبق قانون این افراد منع مداخله شدند.

 

حجت الاسلام خدایی ادامه داد: دعوت مجمع عمومی عادی چندین بار به چاپ رسید اما تعداد افراد به دلیل عدم استقبال مردم به حدنصاب تاکنون نرسیده است و اداره اوقاف از زمان تحویل موقوفه یعنی سال ۹۵ بیش از ۲۵ میلیارد تومان در زمینه حفظ و نگهداری و آبادانی و اجرای نیات این موقوفه هزینه کرده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان با اشاره به اینکه اوقاف نقش مهمی در آبادی موقوفه آب لوله و اجرای نیات آن داشته است، افزود: افرادی که تا دیروز خلاف نیات واقف مدیریت می کردند بنابر مقررات صلاحیت به دست گرفتن مدیریت مجدد آن را ندارند چرا که نیت واقعی بنگاه خیریه آب لوله تامین آب شُرب مردم بیرجند است.

 

وی در ادامه گفت: تا زمانی که آب شُرب شهر بیرجند به اقتضای ظرفیت اشباع نشود حق نداریم این نیت را در امورات دیگری هزینه کنیم و  یک دوم آب روستای اسفهرود از رقبات‌ آب لوله بیرجند بوده که امسال از پارک نیلوفر اجرا شد.

 

حجت الاسلام خدایی بیان داشت: از آنجایی که اراضی موقوفه آب لوله با کارشناسی های نازل به دست افراد می رسیده اکنون با تحول مدیریت ارزش گذاری آن اراضی با اراضی ملکی برابری می کند هر چند افرادی که در این مقوله متضرر می شوند معترض هستند و ملاک مجریان امر موقوفه امانتی است که از واقفین در دست دارند و خلاف آن خلاف شرع است و اوقاف زیر بار آن نخواهد رفت.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان در ادامه بیان کرد: طی بازه زمانی دهه وقف سال گذشته تاکنون ۱۲ میلیارد تومان اجرای نیت شده است و احداث ۸ باب سقاخانه و حل مشکل آب شرب بیرجند از دیگر اقدامات بوده است.

 

حجت الاسلام خدایی در خصوص حسینیه نواب بیرجند گفت: این مکان وقفی است اما درآمد پایداری برای اجرای فعالیت های مختلف ندارد و حدود سه الی چهار سال است که با کمک میراث به اجرای برنامه ها در این حسینیه می پردازیم.

 

 

 

کد خبر 1220518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha