رنج های سالمندی و دغدغه های مغفول

سالمندی یکی از دوره های سنی است که به سبب چالش های خاص خود نیازمند توجه برای خروج از رنج بوده که دغدغه های مربوط به این دوران نیز مغفول مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، دوران سالمندی که از 65 سالگی وارد آن می شویم یکی از مقاطع سنی خاص بوده که نقش اجتماعی بسزایی دارد و قادر به برون رفت از بسیاری از مشکلات خواهیم بود و تجارب آنان بسیار کارگشا است. کارکردهای سالمندی به لحاظ تجربه اندوزی های گذشته و مشکلات آن به دلیل غفلت های پیش از این دوران هر کدام از یک جنبه باید بررسی شوند، از این رو رنج های سالمندی را به لحاظ کم توجهی ها مطرح و  دغدغه های مغفول آنان به سبب الزام به برنامه ریزی در دوران نوجوانی و جوانی را مهم می خوانیم.

 

سالمندان برای رفع رنج های زندگی نیازمند توجه هستند اما نباید به این گروه سنی همچون کودکان نگاه کنیم که اختیار و سلایق و علایق آنان مورد بی توجهی قرار گیرد. نگهداری از افراد پیر باید با آموزش و رفتارهای صحیح توام باشد و شخصیت فردی و اجتماعی آنان توسط پرستاران، فرزندان و اطرافیان حفظ شود تا ناراحتی و احساسات منفی تعمیق نیابد.

 

بیماری های دوران سالمندی از دغدغه های اساسی این دوران بوده که گاهی در پیش از این دوره سنی خود را نشان داده است و زندگی را با رنج همراه کرده که باید برای آن برنامه ریزی کرد و این تصمیم سازی ها مستلزم توجه از دوران پیش از سالمندی است و به تعبیر مناسب از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی باید مورد دقت و تدبیر قرار گیرد.

 

تغذیه نامناسب و سبک زندگی غلط چالش هایی را برای میانسالی و پیری ایجاد می کند که اگر این رفتارهای غلط اصلاح شود شاهد تاثیرات آن در زندگی سالمند خواهیم بود.

 

*درک دغدغه های سالمندی در جامعه

مدیرکل بهزیستی اصفهان با اشاره به جمعیت سالمندی و یکی از دوره های مهم زندگی گفت: این مقطع از زندگی دارای ویژگی های خاص بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

«ولی اله نصر» افزود: درک دغدغه های آنان و نحوه برخورد با سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار بوده تا شخصیت آنان حفظ و مشکلات آنان بیشتر نشود.

 

وی اضافه کرد: تسهیل شرایط زندگی سالمندان با توسعه خدمات و بهسازی محیط بیرونی محقق می شود که این موضوع در رفع نیازهای معلولان هم اثر پذیر خواهد بود.

 

به گفته نصر، مناسب سازی محیط های عمومی و مراکز خدماتی برای معلولان و سالمندان ضروری بوده اما در برخی از نقاط استان راندمان عملکرد کمتر از 50 درصد است.

 

*تغذیه سالم دوران پیش از  پیری و ضرورت های سلامت سالمندی

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به سبک های زندگی غلط که در سلامت افراد اثر می گذارد، گفت: یکی از چالش های زندگی امروز جامعه بی توجهی به سلامت و رفتارهای غلط مثل بی تحرکی در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی بوده که این بی توجهی بازخورد خود را در پیری نشان می دهد.

 

«حمید گله داری» بر ضرورت تغذیه سالم در همه دوران زندگی و اصلاح رفتاهای غلط تاکید کرد و یادآورشد: سلامت دوران سالمندی با انجام تحرک و توجه به نیازهای روحی حفظ می شود.

 

وی یادآورشد: پیش از رشد بیماری و تشدید مشکلات در دوران سالمندی باید از دوره های قبل از این سنین کار کنیم و نگذاریم آسیب های این دوران چالش بزرگ برای زندگی شود.

 

*حفظ هویت و تقویت روابط خانوادگی با محوریت بزرگترها

به گفته امام جمعه تیران و کرون کارکردهای دوران سالمندی از اهمیت خاصی برخوردار است که حفظ هویت و تقویت روابط خانوادگی با محوریت بزرگترها از جمله آن است.

 

حجت الاسلام «حسین رشیدیان» با بیان اینکه سالمندان نقش پیوندی و حفظ روابط فامیلی را ایفا کنند افزود: نوع رفتار بزرگترها با دیگران در الگوسازی و ترویج فرهنگ های قدیمی نقش دارد.

 

وی فرهنگ های قدیمی مثل زندگی ساده و با سبک دوستی و گذشت را چاره ای برای حل بسیاری از مشکلات امروز جامعه بیان کرد و یادآورشد: این گروه از افراد شاخصه های مهمی در تقویت روابط فامیلی و حل اختلاف بین فرزندان و اعضای یک طایفه دارند.

کد خبر 1220543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha