تدوین سند چشم‌انداز تشکل‌های قرآن و عترت کشور تا پایان مهر/ دستگاه‌های حاکمیتی حمایت بیشتری از فعالیت‌های قرآنی داشته باشند

قربانی از تدوین و اعلام سند چشم انداز اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور تا پایان مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: انتظار داریم دستگاه های حاکمیتی حمایت بیشتری از فعالیت های قرآنی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «رحیم قربانی» در نشست خبری با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور گفت: پس از برگزاری مجمع عمومی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) مصوباتی تصویب شد که بررسی جزییات آنها به مجمع فصلی واگذار شد. 

 

نایب رییس هیئت مدیره تشکل های قرآن و عترت کشور افزود: موضوعاتی نظیر رتبه بندی، دی جی آلا، سند چشم انداز و تهیه پیش نویس اولیه سند اتحادیه در این مجمع بررسی شد و با توجه به اینکه کلیات آنها در مجمع عمومی مطرح شد، بررسی و ارایه نظرات کارشناسی در مورد این موضوعات به مجمع فصلی واگذار شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مجمع مدیران عامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور که از مجموع مدیران عامل اتحادیه های استانی تشکیل شده است، جلسات مشترکی با هم برگزار می کنند و موضوعات مطرح شده در مجمع عمومی به صورت کارشناسانه در آنجا مطرح می شود.

 

قربانی با اشاره به برگزاری جلسه دو روزه در حرم مطهر شاه چراغ از سوی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور گفت: تدوین چشم انداز اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور یکی از مهمترین مباحثی است که در این مجمع مطرح شد.

 

وی ادامه داد: پیش نویس اولیه چشم انداز اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در مجمع عمومی تهیه شده است و به مجمع مدیران ارجاع شده بود و قرار شد این پیش نویس به صورت ویژه شود و نظر کارشناسان را نیز احصا کنیم.

 

قربانی توضیح داد: کارگاهی در شاه چراغ برگزار شد و بر آن اساس پایه های اولیه سندنویسی آغاز شد و با کمک مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره سند چشم انداز تدوین شد.

 

نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور خاطرنشان کرد: قرار است تا پایان مهر ماه کارشناسان و صاحب نظران و موسسات قرآنی نظرات تکمیلی خود را در خصوص تدوین سند چشم انداز ارایه کنند و سند چشم انداز تا پایان مهر ماه تدوین شده در اختیار موسسات، اتحادیه های استانی و هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور قرار می گیرد و اقدامات قرآنی بر اساس آن چشم انداز و در قالب برنامه های پنج ساله و یک ساله انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تشکیل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور گفت: قرار شده است بر اساس اساسنامه این تشکل، هیئت مدیره پاسخگوی موسسات قرانی استانی و اتحادیه ها باشد و دیگر از عنوان گروه مطالبات استفاده  نشود چرا که وقتی وارد فضای همکاری شدیم گروه ها به عنوان بازوان مشورتی اتحادیه تشکل های قرآنی محسوب می شوند و فضاسازی و تخریب به دلیل عدم آگاهی صورت نگیرد.

 

قربانی با اشاره به حمایت های مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان فارس و استاندار فارس گفت: ایشان اعلام آمادگی برای همکاری در فعالیت های قرآنی داشته اند.

 

وی با اشاره به بیانیه پایانی مجمع فصلی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور گفت: این مجمع با توجه به شهادت محمد اسلامی از فرزندان یکی از اعضای هیئت مدیره با یاد و نام شهدای امنیت به ویژه شهید اسلامی برگزار شد و اعضای مجمع به مزار شهیدان اسکندری، دوران و شهید امنیت رفته و ادای احترام کردند و در بیانیه پایانی نیز اهانت به ارزش های دینی،  قرآن و اهل بیت محکوم شد و خواستار رسیدگی به این مسئله شدیم.

 

وی ادامه داد: در بیانیه پایانی مجمع فصلی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور انتظاراتی از مجلس، رییس جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های حاکمیتی مطرح شد.

 

قربانی تصریح کرد: درخواست هایی از مسئولان مختلف به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حمایت از فعالیت های قرآنی داریم و مطالباتی نیز از وزارت ارشاد داشتیم که با اعلام نظر مثبت وزیر و معاون مربوطه مواجه شده است و خواستار اهتمام جدی دستگاه های حاکمیتی به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که در دوره جدید بیشترین مسئولیت ها را در حمایت از موسسات قرآنی دارند و خواستار توجه بیشتر در این زمینه هستیم.

 

وی در ادامه در خصوص دی جی آلا گفت: این پلتفرم با محوریت پرداختن به مقوله اقتصاد فرهنگی و با رویکرد قرآنی یکی از خواسته های موسسات قرآنی است. در واقع با این پلتفرم به نوعی می توانیم موسسات قرآنی را از نظر اقتصادی توانمند کنیم، بنابراین درگاهی پیش بینی شده است تا محصولات دینی و فرهنگی با موضوع قرآن در فضای مجازی عرضه شود و محصولات قرآنی به فروش برسند.

 

قربانی تاکید کرد: اساسنامه ای برای دی جی آلا طراحی شده است و کلیات دی جی آلا و ورود اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور به آن مورد اجماع عمومی قرار گرفته است و پی گیر تکمیل طرح دی جی آلا هستیم و برخی موارد نظیر نحوه اداره تشکیلات دی جی آلا به مجمع فصلی واگذار  شده بود که در آنجا به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و قرار شد هفت نفر به عنوان هیئت مدیره دی جی آلا انتخاب شوند.

 

نایب رییس هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور خاطرنشان کرد: دی جی آلا شروعی است تا بتوانیم موسسات قرآنی را از نظر اقتصادی به استقلال برسانیم و بخشی  از سود حاصل از فروش محصولات برای حمایت از کل موسسات و اتحادیه های قرآن و عترت در کل کشور اختصاص می یابد.

 

قربانی در ادامه گزارشی از ادغام سه اتحادیه قرآن و عترت ارایه کرد و گفت: کار تسویه اتحادیه قبلی 19 شهریور امسال پایان یافت و تمام درآمدها و اموال آن به اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور منتقل شد و در حال حاضر پی گیر انحلال اتحادیه تشکل های قرآنی و اتحادیه موسسات قرآنی هستیم.

 

وی افزود: فعالیت این دو اتحادیه غیر قانونی است منوط به اینکه انحلال آن دو اعلام شود. در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه تشکل های قرآنی باید پی گیر انحلال تشکل های قرآنی باشد و سازمان تبلیغات اسلامی نیز پی گیر انحلال موسسات قرآنی شود.

 

قربانی با بیان اینکه سی و سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور را در شیراز برگزار کردیم و در خصوص برنامه های سال فعالیت های کمیته های تلفیق وضعیت بودجه اتحادیه تصمیماتی گرفته شد.

 

وی ادامه داد: کمیته های طرح و برنامه، تبلیغ و ترویج، بانوان و آموزش در قالب کمیته تلفیق قرار است درباره نیروهای اتحادیه و بودجه و سایر موارد بررسی های لازم را انجام دهند و وضعیت را به هیئت مدیره گزارش دهند.

 

قربانی یادآور شد: در خصوص بیمه قرآنیان مقرر شد برای بررسی بیشتر به نمایندگی از هیئت مدیره و هیئت بازرسی مسایل مربوطه به کارگزاری بیمه ظرف 10 روز مشخص کنند و در این زمینه تعیین تکلیف شود.

 

قربانی با بیان اینکه مجمع فصلی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور به میزبانی هرمزگان و اواخر پاییز برگزار می شود، خاطرنشان کرد: به برگزاری سفرهای استانی تاکید شده است چرا که در این سفرها با نماینده ولی فقیه، استاندار و مسئولان دستگاه های حاکمیتی در آن استان ها جلساتی برگزار می شود. همچنین از تعدادی موسسات قرآنی به صورت رندومی بازدید انجام می شود.

 

وی تصریح کرد: تاکنون حدود شش سفر به استان انجام شده است که مصوبات خوب و ویژه ای داشته است و در بررسی های انجام شده مدیران عامل این استان ها رضایت کامل داشته اند و بعضا تفاهم نامه های همکاری خوبی در آن استان ها در حوزه فعالیت های قرآنی شکل گرفته است.

کد خبر 1220555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha