مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود

محمدی گفت: برای نخستین بار در شرق کشور مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود تا ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان تقویت شود.

محمد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار کرد: جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی، پایتخت زرشک جهان از 21 تا 27 مهر در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه برگزار می‌شود.

 

فرماندار قاین با بیان اینکه جشنواره زرشک قاینات در روز ولادت حضرت محمد (ص)، همزمان با 22 مهرماه برگزار می شود، افزود: همزمان با برگزاری این جشنواره، مرکز دانش بنیان زرشک و عناب  هم آغاز به کار می کند.

 

محمدی در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین، افزود: با افتتاح این مرکز برای نخستین بار در شرق کشور مباحث آموزش و بحث توسعه فناوری‌های زرشک، جمع آوری و نگهداری، شرکت‌های دانش بنیان و مطالعات جدید بر روی محصول انجام خواهد شد.

 

وی از حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در روز جشنواره زرشک خبر داد و گفت: در حال رایزنی برای حضور سایر مسئولان کشوری در این جشنواره هستیم تا بتوانیم محصول زرشک را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

 

وی با اشاره به قطب تولید زرشک در استان و شهرستان قاین گفت: 40 درصد زرشک استان خراسان جنوبی محصول شهرستان قاین است و در حال حاضر این شهرستان 12 هزار و 500 بهره بردار زرشک دارد.

 

وی با بیان اینکه مشکل بیشتر بهره برداران زرشک نگهداری و صادرات محصول به سایر کشور ها است، گفت: در زمان برداشت و نگهداری محصول زرشک آلودگی در زرشک به وجود می آید که نیاز به آزمایش‌ها و فناوری‌های جدید داریم لذا در این خصوص شرکت های دانش بنیان ورود کرده‌اند و مشکل حل خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان در دستور کار است و هدف از جشنوره زرشک هم همین منظور است تا بتوانیم صادرات زرشک را افزایش دهیم.

 

فرماندار قاین از تشکیل کمیته ها و جلساتی مخصوص هماهنگی جشنواره زرشک در قاین خبر داد و افزود: از محل مورد نظر برگزاری جشنواره بازدید و هماهنگی دستگاه‌های مورد نظر انجام شده است.

 

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک جهان از 21 تا 27 مهر در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه جشنواره ملی زرشک برگزار می کند.

 

گفتنی است 38 هزار زرشک کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح 19 هزار و 485 هکتار از اراضی کشاورزی آغاز کرده اند تا 84 هزار تن زرشک را روانه بازار کنند.

 

 

 

کد خبر 1220678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha