اسلام برای بشریت رفاه، امنیت، عزت و پیشرفت می خواهد

حجت الاسلام مروی با تاکید بر اینکه ارتقای معرفت، دانش و معلومات دینی موجب مصونیت انسان از گرفتاری در بسیاری از انحرافات می‎ شود، گفت: اسلام برای بشریت رفاه، امنیت، عزت، عظمت، پیشرفت و ترقی می‌خواهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، حجت‌ الاسلام‌ «احمد مروی» در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) به اهمیت فراگیری علم و دانش از منظر اسلام اشاره و با نقل حدیث «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» از پیامبر گرامی اسلام(ص)، ابراز کرد: فراگیری علم و دانش از اهمیت بسیار بالایی در اسلام برخوردار است و پیشوایان دین تأکیدات فراوانی نسبت به اهمیت علم‌آموزی داشته‌اند به‌ طوری‌ که با ظهور اسلام اعراب دوران جاهلیت از تاریکی جهل خارج و علم، خرد و استعداد در جامعه اسلامی ظهور و بروز یافت.

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه پس از مبعث رسول اکرم(ص) مسلمانان به برکت اسلام بزرگ‌ ترین تمدن بشری را رقم زدند، عنوان کرد: رسول اکرم(ص) از میان اعراب دوران جاهلیت که از فرهنگ انسانی و عاطفی به دور و گرفتار بی‌خردی و رسوم جاهلی همچون زنده به گوری دختران بودند، توانست بزرگ‌ترین تمدن بشری را ایجاد کند.

 

وی افزود: با ظهور اسلام دوران جاهلیت پایان و دانشمندان مسلمان بسیاری در رشته‌های مختلف علمی ظهور و بروز یافتند، به‌ طوری‌ که مسلمانان پرچم‌دار علم، دانش و تمدن در جامعه بشری شدند، وجود کتابخانه نشان‌دهنده علم و دانش و فرهنگ یک ملت است و آن روزگاری که در تمام اروپا یک کتابخانه نبود در کشورهای اسلامی کتابخانه‌هایی با ده‌ها هزار کتاب خطی وجود داشت.

 

حجت‌الاسلام‌ مروی ابراز کرد: متأسفانه به دلیل وجود پادشاهان و سلاطین نالایق و وابسته مسلمانان در گذر زمان از جایگاه ارزنده علمی خود فاصله گرفتند، زیرا از فرهنگ اسلامی فاصله گرفته شد، اسلام برای بشریت رفاه، امنیت، عزت، عظمت، پیشرفت و ترقی می‌خواهد.

 

تولیت آستان قدس رضوی به اهمیت امربه‌ معروف در حوزه حجاب اشاره و خطاب به دانش آموزان ابراز کرد: کسی با توهین، اهانت، ناسزا و مسخره کردن جذب دین نمی‌شود؛ اگر فرد بدحجابی در میان اطرافیان خود دارید با منطق و استدلال او را باید به حجاب دعوت کنید.

 

وی اظهار کرد: بدحجاب‌ها عمدتاً متدین و معتقد به دین هستند، تظاهر به دین‌ داری در بسیاری از بدحجاب‌ها در مراسم‌ها و مناسبت‌هایی همچون شب‌های قدر قابل مشاهده است و اگر آن‌ها حجاب را به‌ صورت شایسته رعایت نمی‌کنند ضعف از ما است که نتوانسته‌ایم با منطق درست مسائل و احکام اسلام را به آن‌ها منتقل کنیم، با سروصدا و قهر نمی‌شود، قهر برای مرحله آخر است.

 

حجت الاسلام مروی دانش آموزان را به مطالعه کتب دینی در کنار علم‌آموزی توصیه و ابراز کرد: ارتقای معرفت، دانش و معلومات دینی موجب مصونیت انسان از گرفتاری در بسیاری از انحرافات می‎ شود و همچنین دانشمند زمانی برای بشریت می‌تواند مفید باشد که از اخلاق و تدین برخوردار باشد.

 

تولیت آستان قدس رضوی دانش آموزان را به مطالعه در اوقات فراغت تشویق و اظهار کرد: عمر را باید غنیمت دانست و حتی اجازه هدر رفت لحظه‌ای از آن را نباید داد، باید دانست کشورهای پیشرفته در سایه تلاش و کوشش به موفقیت رسیده‌اند.

 

وی به اهمیت جایگاه مادری در آینده یک ملت اشاره و اظهار کرد: دختران امروز مادران و آینده‌سازان فردا هستند، مردان و زنان آینده از دامان مادر به جامعه می‌روند لذا مادران نقش بسیار مهمی در شکوفایی یک جامعه دارند.

 

حجت الاسلام مروی اظهار کرد: فرهنگ غربی نقش مادری را در جامعه کمرنگ کرده‌، حال اینکه مادر بودن هیچ منافاتی با فعالیت‎های علمی و اجتماعی زنان در جامعه ندارد، اگرچه ایفای نقش مادری کمتر از فعالیت اجتماعی نیست بلکه بیشتر نیز هست.

 

تولیت آستان قدس رضوی گفت: زمانی دختران می‌توانند نقش مادری و پرورش نسل آینده را به‌خوبی ایفا کنند که مزین به تقوا، معرفت، دانش و اخلاق دینی باشند تا بتوانند فرزندانی تربیت کنند که جامعه‌ای پاکیزه و خوب بسازند و در پیشرفت کشور اثرگذار باشند.

 

وی گفت: مجموعه مدارس امام رضا(ع) مرتبط با دستگاه عالم آل محمد(ص) است، لذا دانش آموزان آن ازهرجهت باید ممتاز باشند، به‌ ویژه در حوزه‎های علمی، اخلاقی و معرفتی باید در میان سایرین سرآمد باشند؛ رفتار و عمل فارغ‌التحصیلان مدارس امام رضا(ع) باید ترویج دهنده و الگوی فرهنگ و سیره رضوی باشد.

کد خبر 1220737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha