«آران و بیدگل در آیینه تاریخ» وارد بازار نشر شد

بخشدار سابق بخش کویرات آران و بیدگل از چاپ و انتشار «آران و بیدگل در آیینه تاریخ» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل، «حسن فیروزی آرانی» در گفت و گو با خبرنگاران گفت: کتاب «آران و بیدگل در آیینه تاریخ» در ۶۳۰ صفحه و ۱۳ فصل تدوین و وارد بازار نشر شده است.

 

نویسنده کتاب «آران و بیدگل در آینه تاریخ» با بیان اینکه این کتاب مشتمل بر ۲۷۶ تصویر و ۵۳ جدول در حوزه های مختلف است، گفت: فصل نخست تا دوازدهم این کتاب مربوط به تاریخ اجتماعی سیاسی و اقتصادی گذشته آران و بیدگل تا سال ۱۳۵۷ است که به موضوعاتی نظیر کشاورزی، منابع طبیعی، مزارع و قنوات، آداب و رسوم ازدواج، صنایع شعربافی، قالی بافی و عوامل مرتبط با آن ها، پیدایش برق و آب شرب بهداشتی، تلفن و تاریخ حمل و نقل و نوع وسایل نقلیه آن سال ها اختصاص دارد.

 

فیروزی آرانی ادامه داد: همچنین در فصول مختلف کتاب به سوژه های نظیر وجه تسمیه و آران و بیدگل در سفرنامه های جهانگردان فرانسوی و ایتالیایی، تاسیس آموزش و پرورش رسمی و مکتب خانه ها، دریاچه نمک، رودخانه ها، پیشینه ایثارگری و مبارزات مردمی از سال ۱۳۴۰، ترور نافرجام شاه توسط شهید شمس آبادی، دین، زبان، مذهب، تاریخ، مشاهیر، شعرا، علما و فرهیختگان،  وقف نامه ها، جمعیت و مساحت آن پرداخته شده است.

 

این نویسنده بیان داشت: نام ادارات آران و بیدگل و اطلاعات و اسامی مسئولین فعلی و قبلی آن ها، تصاویر و مستندات فهرست اماکن و اشخاص از دیگر مواردی است که در فصول ۱۳ گانه این کتاب گنجانده شده است.



فیروزی فصل ۱۳ این کتاب را از هیجان انگیزترین و خاص ترین موضوعات کتاب خواند و افزود: نحوه پیگیری و چگونگی شهرستان شدن از سال ۶۸ تا ۷۵، تاسیس بخشداری و شهرداری نواحی، نمایندگان مجلس شورای ملی از مشروطیت در کاشان و مجلس شورای اسلامی در کاشان و آران و بیدگل و همچنین اسامی انجمن ها و حاکمان کاشان تا پایان سال ۵۷ از بخش های این فصل است.

کد خبر 1220982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha