تقویت باورهای اخلاقی دینی در مسیر تامین امنیت

باورهای اخلاقی و اعتقادی مبنای خوب برای تنظیم نظم اجتماعی و در مسیر امنیت و آرامش عمومی یک مولفه پرقدرت و اثرگذار تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، احترام به حقوق دیگران، گذشت، صبر، مشارکت اجتماعی، کمک به دیگران و توسعه خدمات داوطلبانه و انسان دوستانه از مجموع باورهای اخلاقی مرسوم در جوامع مختلف به ویژه جامعه اسلامی بوده که انسان ها فارغ از جنسیت، نژاد و رنگ پوست نسبت به همدیگر این موازین را رعایت می کنند.

راستگویی و صحت در گفتار و رفتار با اندیشه مثبت به دیگران در جامعه اخلاق مدار نهادینه و مردم نسبت به همدیگر این اصول را رعایت می کنند که نتیجه آن ایجاد آرامش و امنیت خواهد بود.

 

تقویت باورهای اخلاق در مسیر تامین امنیت قرار دارد و یکی از مولفه های امنیت ساز خواهد بود و اگر ما در محیط پیرامونی خود احترام به حقوق دیگران را وظیفه شخصی خود بدانیم و بر آن اصرار داشته باشیم آنگاه موفق به کسب فضائلی در جامعه خواهیم شد که ثمره آن امنیت و رفع خیلی از مشکلات خواهد شد.

 

اخلاق خانوادگی مولفه کارگشا دیگری در جامعه محسوب می شود که اعضای آن نسبت به همدیگر رعایت کرده و ثمره آن به کل یک شهر و منطقه می رسد و همین موضوع منجر به کاهش طلاق و دیگر آسیب ها مثل فرار فرزندان می شود.

رفتار فامیلی موثر و بین همسایگان امنیت اجتماعی را رونق و توسعه می بخشد و بر خلاف آن تفرقه و تخریب می تواند بستر جرم ساز و وقوع حوادثی مثل قتل و نزاع و درگیری بشود.

 

تامین امنیت تنها یک ماموریت برای پلیس و دیگر نهادهای امنیتی و قضایی نیست بلکه افراد جامعه هر کدام نقش موثری در این حوزه دارند که تقویت روابط اجتماعی موثر و اخلاق در جامعه می تواند از اجزا مهم ماموریت فردی و نهادهای فرهنگی باشد.

 

بد اخلاقی پایه گذار ناهنجاری ها در جامعه

 

مرجع تقلید عالم تشیع و رئیس حوزه علمیه اصفهان همواره در درس های اخلاق هفتگی خود بر موضوع رعایت اخلاق عمومی و دوری از زشتی ها تاکید کرده و خاطرنشان می سازد، رضائل اخلاقی پایه و اساس نظم عمومی را تهدید می کند.

آیت الله العظمی «حسین مظاهری« معتقد است، فراموشی برخی از فضائل اخلاقی مثل صبر، گذشت، برادری، احترام به همدیگر و سخن نیکو جامعه را دچار آسیب هایی مثل طلاق، نزاع، قهر فامیلی و بد رفتاری های اجتماعی می کند.

به باور، باید فضائل اخلاقی را که برگرفته از توصیه ائمه معصومین(ع) و زندگی بزرگان است در جامعه نهادینه سازیم.

 

نقش مومنان در ایجاد امیدواری در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه جامعه مومن و تشکل های مردمی نباید نسبت به نیازهای اجتماعی بی تفاوت باشند، گفت: ایجاد امیدواری در کشور و محیط اطراف زندگی در تحقق امنیت اجتماعی نقش داشته و در این راستا همه مومنین و منتظران امام زمان سهم دارند.

حجت الاسلام «مهدی فوقی« افزود: اهل البیت(ع) هم در شادی ها به شادی پرداخته و انتظار از شیعیان هم حرکت در این مسیر وجود دارد که این اتفاق در استان اصفهان رقم خورد و همکاری خوبی مردم و تشکل های فرهنگی داشته اند.

به اعتقاد وی. یاران امام زمان(عج) دل مردم را شاد کرده و همواره امیدواری در دل شیعیان ایجاد می کنند و این اتفاق می تواند علاوه بر تقویت اخلاق بر ایجاد امنیت اثر بگذارد.

 

*ناهنجاری های اخلاقی زیبنده جامعه اسلامی نیست

 

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به آمار فزاینده و نگران کننده برخی از ناهنجاری ها در نقاط مختلف کشور گفت: برخی از اتفاقات و پرونده های قضایی مثل طلاق، نزاع و درگیری و توهین و تهمت زیبنده جامعه اسلامی و دارای فرهنگ غنی نیست.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« اصلاح این چنین وضعی را نیازمند عزم همگانی و اجرای برنامه های فرهنگی دانست و تصریح کرد: برای کاهش درگیری و نزاع و جرائم اینترنتی نیاز به مشارکت و آگاهی بخشی است

وی معتقد است، ورود از دریچه فرهنگی به چالش های اجتماعی، این نگرانی ها را کاهش داده و مانع از تخریب امنیت عمومی و آرامش جامعه خواهد شد که نقش دستگاه های فرهنگی در این حوزه حساس و ضروری بوده تا ماموریت خود را ایفا کنند.

 

پایداری اخلاق و فضائل با همکاری عمومی

 

نسبت به بسیاری از ناهنجاری ها نگرانیم اما رفع این چالش  و تهدید که گاهی تبدیل به یک ناآرامی، وقوع جرم و جنایت می شود، از مسیر تقویت باورهای اخلاقی با همت همه جامعه، نهادهای متولی و دستگاه های فرهنگی از جمله حوزه های علمیه و مدارس محقق خواهد شد.

متخصصین حوزه فرهنگی با دانش، مطالعه و پژوهش بر ضرورت ها و تدوین چشم انداز قادر به گذر از ناهنجاری های اجتماعی و دستیابی به فضائل اخلاقی و در نهایت امنیت اجتماعی بدون ورود دستگاه های امنیتی خواهند بود.

کد خبر 1221397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha