سنجش، پل میان تدریس و یادگیری است

علی پور گفت: سنجش پل میان سنجش و یادگیری است و این سنجش است که مشخص می کند تدریس چه اندازه ثمربخش بوده است.

«نادر علی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی در حاشیه ششمین دوره منتخبین جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری که با حضور ۳۰۰ همکار فرهنگی از سراسر کشور به میزبانی خراسان رضوی آغاز شده بود، در خصوص برگزاری این کارگاه گفت: در این محور به دنبال این بودیم که همکارها یکی از مهم ترین  عناصر برنامه درسی و یکی از مهم ترین فعالیت های کلاس درس را انجام دهند، به عبارتی بهترین تجارب زیسته سر درس را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. 

 

داور محور سنجش آغازین با خاطر نشان کردن اینکه مهم ترین عنصر کلاس سنجش است، افزود: سنجس پل میان تدریس و یادگیری است و این سنجش است که مشخص می کند تدریس چه اندازه خوب بوده است؟ اگر معلم صبح تا شب تدریس و مطلب ارائه کند اما به بازخورد و نتیجه سنجش نظر نداشته باشد چه تاثیری خواهد داشت؟ مثالی هست که می گوید من فروختم. می پرسند خریدند؟ می گویند نه. بعد می گویند پس چه چیزی فروختی؟ 

 

وی با بیان اینکه اگر ما بهترین تکالیف را طراحی و بهترین نرم افزارها را داشته باشیم، اما سنجش بین بچه ها صورت نگیرد کار عبث و بیهوده می ماند؛ معلمان در این کارگاه بسیار خوب عمل کرده و کار تیمی در سطح بالایی ارائه دادند. سعی شرکت کنندگان بر این بود که فعالیت های نو را در کارشان ارائه کنند و خوشبختانه سطح رقابت بالا بود و من بسیار خرسند و لذت بردم.

 

داور محور سنجش آغازین با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور برداشت های نادرست درباره سنجش های آغازین را مورد بحث و بررسی قرار دادیم؛ گفت: بحث سنجش 7  سالی کلید خورده است و کارهای آزمایشی انجام شده و بعد از خطای راهبردی با تیمی که در سراسر کشور داشتیم راه درست را پیش بردیم. 

 

وی با بیان اینکه در طرح سنجش آغازین همکاران را درگیر کردیم که به صورت عملی اجرا داشته باشند  و معلمان ایده های نوین اموزشی را ارائه دادند؛ گفت: در مدارس خاص روی سنجش آغازین کار نمی کنند و بیشتر بروی مفهوم تست و آزمون تمرکز دارند و این طرح در مدارس دولتی بازخورد و نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

نادعلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معلمان به صورت تئوری و عملی این طرح را انجام می دهند و برای اجرایی شدن آن حوزه وزارتی باید بسترها را آماده کند و طرح های خوبی که همکاران ارائه دادند به دست سایرین برسد؛ همچنین در حال حاضر در کانال شاد ارتباط خوبی برقرار است و تدریس و نقد و نظرها بسیار موثر است. 

 

وی با خاطرنشان کردن اینکه همکارانی که در این جشنواره رتبه می آورند همه در سطح خوب هستند، افزود: معلمی داشتیم که از روستا به مرحله کشوری راه پیدا کرده بود و خوشبختانه زمانی که این عزیزان به استان های خود باز می گردند مدرس کارگاه سنجش می شوند. 

 

داور محور سنجش آغازین با بیان اینکه این موجی که راه افتاده متوقف نمی شود و خوشبختانه  فضای مجازی به اجرایی شدن آن کمک کرد؛ ابراز کرد: نقطه قوت این طرح مشارکت بالا و خود جوش معلمان بود که شاهد بودیم در بسیاری مباحث آموزش و پرورش دخالت نداشت و خود معلمان حضوری پر رنگ داشتند.

کد خبر 1221459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha