خوانسار، اردستان و بویین میاندشت سه شهرستان پیر در استان اصفهان

مرادی گفت: خوانسار، اردستان و بویین میاندشت سه شهرستان پیر در استان اصفهان هستند که بالای ۲۰ درصد جمعیت این شهرستان‌ها را سالمندان تشکیل می‌دهند.

«مریم مرادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، اظهار کرد: اصولا جمعیت سالمندی ۷ تا ۱۴ درصدی در هر جامعه‌ای شاخص سالمندی در آن جامعه است که اگر این جمعیت به بالای ۱۴ درصد برسد، آن جامعه رو به پیری رفته است و بر اساس سرشماری ملی سال ۹۵، استان اصفهان جزو شش استان پیر کشور محسوب می شود.

 

 

کارشناس مسئول سلامت سالمندان مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه تعادل جمعیت بهم خورده است و از یک سو کاهش نرخ باروری و از سوی دیگر افزایش امید به زندگی و بهبود شرایط بهداشت و درمان، جامعه را به سمت سالمندی کشانده است، گفت: کشوری جوان است که جمعیت سالمندی به کمتر از ۷ درصد برسد.

 

کارشناس مسئول سلامت سالمندان مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر آمار سالمندان در اردستان به ۱۹ درصد، گلپایگان ۱۶.۹، نائین ۱۶.۶، خور ۱۶.۱، نطنز ۱۵.۱، دهاقان ۱۵ و فریدن به ۱۴.۳ درصد می‌رسد.

 

 

مرادی با اشاره به اینکه تعریف مشخصی از وضعیت فیزیولوژی و روانشناختی سالمندی صورت نگرفته و ارزیابی جامعی از سالمندی در دست نداریم که بر اساس آن بتوان گفت که فردی دچار پیری زودرس یا دیررس شده است، گفت: اکنون ۵۰ درصد جمعیت سالمندان در فاصله سنی ۶۰ تا ۷۰ سال قرار دارند که اگر روند زاد و ولد با همین روند ادامه یابد با افزایش سالمندی مواجه خواهیم شد به طوری که از هر سه ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود.

 

 

وی با اعلام اینکه کشور در حالی به سمت سالمندی پیش می‌رود که زیر ساختهای فرهنگی لازم را ندارد، گفت: در حوزه وزارت بهداشت ۶ هدف اصلی، ۱۹ استراتژی و ۱۱۶ سیاست اجرایی در راستای شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی و توانمندسازی سالمند در خانواده مبتنی بر خود مراقبتی هدف گذاری شده است.

 

کارشناس مسئول سلامت سالمندان مرکز بهداشت استان اصفهان بررسی ۱۶ بیماری در دوران سالمندی را در دستور کار مرکز بهداشت اعلام کرد که عبارتند از پوکی استخوان، اختلال خواب، یائسگی، سقوط و حادثه، تغذیه،  آلزایمر و دمانس، افسردگی، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، بیماری‌های اسکلتی و چربی خون.

 


وی همچنین گفت: سالمندان به سه گروه بسیار پرخطر، پرخطر و کم خطر تقسیم بندی می شوند که مداخلات لازم بهداشتی و درمانی و آموزشی بر اساس این رده بندی صورت می گیرد.

 


وی کسب رتبه دوم در شناسایی، پوشش و طبقه بندی سالمندان پر خطر در بین دانشگاه های علوم پزشکی تیپ ۱ در سال ۱۴۰۰ ، را اشاره کرده و افزود: در این ارزیابی ۸۵ درصد سالمندان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی از نظر ۶ عامل خطر دسته بندی شده اند که عبارتند از ابتلا به بیماری صعب العلاج، ناتوانی، ابتلائ همزمان به بیش از ۲ بیماری مزمن، تنهایی، سن بالای ۷۵ سال و حاشیه نشینی  و هم اکنون برنامه ریزی جهت ارایه خدمات به گروه سالمندان بسیار پر خطر در حال اجراست.

 

 

کد خبر 1221496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha