ایجاد شکاف بین نسل جوان و خانواده یکی از علل بروز آسیب های اجتماعی است

حجت الاسلام مرادپور گفت: علاوه بر رسوخ فضای مجازی کنترل نشده، ایجاد شکاف نسلی در جامعه بین والدین و نوجوان و جوان در خانواده یکی از علت های اصلی بروز آسیب های اجتماعیِ کنونی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حجت الاسلام مرادپور، امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابهر با بررسی عملکرد آموزشی کمیته " فرهنگ، خانواده و اجتماع" در شهرستان و بحث و گفت و گو درخصوص آسیب های روز افزون فضای مجازی و تأثیر مخربِ آن بر بنیان خانواده ها به ویژه رفتارهای جوانان و نوجوانان، اظهار کرد: با توجه به کمرنگ شدن آموزش معارف به جوانان و نوجوانان در خانواده ها، در شورای فرهنگ عمومی باید به مباحث خانواده توجه بیشتری داشته باشیم.

 

امام جمعه ابهر ادامه داد: علاوه بر رسوخ فضای مجازی کنترل نشده، ایجاد شکاف نسلی در جامعه بین والدین و نوجوان و جوان در خانواده یکی از علت های اصلی بروز آسیب های اجتماعیِ کنونی است که لزوم چاره اندیشی و شناخت نیازها و شناخت گفتمانِ نسل جدید به ویژه از طریق متولیان فرهنگ، حوزه و دانشگاه، جامعه شناسان، روانشناسان و عملیاتی نمودن مسائل فرهنگی از طریق شورای فرهنگ عمومی را می رساند.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابهر، بر ضرورت با توجه به کارکرد و سیاست کلی شورای فرهنگ عمومی و لزوم مدیریت و سیاست گذاری فرهنگی شهرستان از مجرای این شورا گفت: فعالیت ها و حرکت های فرهنگی شهرستان باید پس از شناسایی مشکلات و دردهای جامعه، به صورت طرح و موضوع کارشناسی شده در شورا مطرح شود و سپس به صورت مصوبه قانونی تحت قرارگاه فرهنگ عمومی شهرستان با نظارت فرمانداری بر هزینه کرد های این حوزه به ویژه هزینه کردهای شورا و شهرداری، عملیاتی و اجرایی شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز در خصوص فعال شدن کمیته " فرهنگ، خانواده و اجتماع" که یکی از کارگروه های کارشناسی شورای فرهنگ عمومی است گفت: برگزاری برنامه های آموزشی حوزه خانواده در شهرستان ابهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه بانوان، اداره آموزش و پرورش، مؤسسه قرآن و عترت کوثر، مؤسسه نسیم رحمت در پنج ماهه اخیر از جمله فعالیت های کمیته مذکور بوده است.

 

آیسان صادقی افزود: بررسی فعالیت های آموزشی کمیته " فرهنگ، خانواده و اجتماع"  که از خردادماه سال جاری عملیاتی شده است در دستور کار شورا قرار گرفته تا با شناسایی ظرفیت ها، نیازسنجی لازم در حوزه خانواده در شهرستان صورت گیرد که بتوانیم بر اساس اهداف کمیته راهکارهای بهتری در جهت کاستن آسیب های فرهنگی و اجتماعی شهرستان ابهر در این حوزه ارائه نمائیم.

 

رستم خانی، رئیس دادگستری شهرستان ابهر نیز با اشاره به بحث اولویت دار طلاق که زیر شاخه آسیب های فرهنگی و اجتماعی شهرستان محسوب می شود، گفت: بحث آسیب های فضای مجازی نیز از جمله عوامل تأثیر گذار مشکلات حوزه خانواده و از جمله طلاق به شمار می آید که آسیب های این حوزه باید در شورای شهرستان بررسی و در سطح اختیارات شهرستاتی اقدام لازم صورت گیرد.

 

سرهنگ مهدیخانی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ابهر هم در سخنانی به رخنه تهدیدات دشمن در بین جوانان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: مسئولیت آموزش و پرورش در خصوص مسائل آموزشی سنگین تر است زیرا تسلط خانواده ها به فرزندانشان کمتر شده که در این میان از ظرفیت و پتانسیل نیروهای خودجوش بسیجی و مساجد در حوزه آموزشی نیز نباید غافل شویم.

 

حجت ‌الاسلام امیر رضا نوری، نماینده ائمه جماعات شهرستان در شورای فرهنگ عمومی در خصوص آسیب های زیان بار فضای مجازی و لزوم کنترل آن از طریق نسل جوان و نوجوان گفت: فضای مجازی اقیانوسی است که باید در مقابل تهدیداتش تولید محتوای مناسب برای جوانان و نوجوانان داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف شبکه سازی دانش آموزی در مدارس حتی مدارس روستایی صورت گیرد و این شبکه خودگردان را دانش آموزان توانمند با همراهی مدرسان، کارشناسان و طلاب توانمند با حمایت مالی مناسب که از جمله ضروریات عملیاتی نمودن طرح است اداره نمایند.

 

احمد ذوالقدر فرماندار شهرستان ابهر با اشاره به جدی گرفتن آموزش دانش آموزان از طریق آموزش و پرورش، لزوم شبکه سازی از طریق مدرسان توانمند را از ضروریات بحث حوزه خانواده عنوان نمود که مسئول سازی دانش آموزان در کنار مربیان و کارشناسان متعهد در این زمینه حائز اهمیت است.

 

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی در پایان گفت: در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، علاوه بر بحث علت یابی و ریشه یابی مشکلات فرهنگی باید به دنبال راهکارهای عملیاتی نمودن طرح های فرهنگی همانند طرح صالحین باشیم.

کد خبر 1221528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha