نماز جماعت رکن اصلی فعالیت در کانون های فرهنگی هنری مساجد

آغاز هر برنامه ای در مسجد ما از نماز جماعت است و این برای بچه های مسجد هم به یک عادت تبدیل شده که قبل از هر کاری اول نمازشان را اقامه کنند.

خبرگزاری شبستان- استان فارس: مهدی رحمانیان

 

قرارمان شب بود هنگام نماز مغرب و عشا در مسجد؛ طول روز را منتظر بودیم که شب فرا برسد و بتوانیم در نماز جماعت مسجد حاضر شویم و دوستان‌مان را ببینیم‌؛ با شور و شوق بسیار راهی مسجد می شدیم و به اتفاق دوستان مسجدی در صف نماز جماعت حاضر می شدیم و  نماز که تمام می شد تازه کار بچه های مسجد آغاز می شد و هر کس مشغول کاری بود‌؛ الان که 20 سالی می شود از آن روزها می گذرد از میان همان بچه ها یکی روحانی است و دیگری پزشک‌؛ یک نفر معلم شده و دیگری هم رئیس یک اداره و حتی از همان جمع یک نفر هم شهید مدافع حرم.

 

درست است که سالهاست از آن دوران می گذرد اما هنوز هم طعم شیرین با هم بودنمان در مسجد زیر زبان مان است و هر روز حوالی مغرب که می شود خودمان را به مسجد می رسانیم تا نمازمان را به اتفاق دوستان قدیمی به جماعت اقامه کنیم.

 

درست است که از آن دوران 20 سال می گذرد اما همچنان در مسجد ما همان شور و شوق قدیم ادامه دارد و بر خلاف برخی مساجد که صف اول نماز جماعتش پیرمردها نشسته اند در مسجد ما کودکان و نوجوانان گوی سبقت را از جوانان دیروز ربوده اند و اول وقت در مسجد حاضر هستند که در صف اول نماز جماعت قرار گرفته و نمازشان را به جماعت اقامه کنند.

 

آغاز هر برنامه ای در مسجد ما از نماز جماعت است و این برای بچه های مسجد هم به یک عادت تبدیل شده که قبل از هر کاری اول نمازشان را اقامه کنند. در مسجد ما فرقی نمی کند کودک باشی یا بزرگسال؛ صدای اذان که می شنوی دیگر بازی و سرگرمی و کارهای دیگر تعطیل است و همه به سمت شبستان می روند تا نمازشان را به جماعت اقامه کنند.

 

 تصور کنید به یک مسجد وارد شده اید که با جمعیت 300 نفری کودک و نوجوان مواجه می شوید که همه در صفوف نماز جماعت ایستاده و در حال اقامه نماز هستند؛ شاید بگویید در روزگار ما محال به نظر می رسد اما برای ما که سالهاست در این مسجد رفت و آمد داریم یک کار خارق العاده و عجیبی نیست.

اصلا مسجد با نماز عجین شده و قبل از هر چیز مکانی برای اقامه نماز است؛ درست است که مسجد جنبه های دیگری هم دارد اما کارکرد اصلی مسجد در ابتدا اقامه نماز است و این مهم باید به عنوان برنامه اصلی هر مسجد، کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج در نظر گرفته شود.

 

کودکان و نوجوانانی که در مسجد حاضر می شوند اگر از همان ابتدا با نماز جماعت عجین شوند برای همیشه نسبت به اقامه نماز اول وقت اهتمام جدی خواهند داشت و زندگی آنها نیز همواره رنگ و بوی خدایی و معنوی به خود می گیرد.

 

اثرگذاری کانون های مساجد باید یه نحوی باشد که بچه های مسجد در همه حال مقید به اقامه نماز باشند و این کار صرفا محدود به حضور در مساجد نشود؛ البته در این شیوه تربیتی خانواده ها حرف اول را می زنند و خانواده ای که مقید به اقامه نماز و یا حضور در نماز جماعت مسجد باشد مسلما فرزندان شان نیز این چنین تربیت می شوند.

 

رونق در مسجد با نماز جماعت

هر چه صفوف نماز جماعت مسجد پرشورتر باشد آن مسجد نیز فعال تر و پررونق در است؛ سه ضلع خانواده، مدرسه و مسجد در این مسئله سهیم هستند و نقش اساسی دارند البته نمی توان از نقش گروه همسالان در این مسئله غافل شد.

 

از جمله راهکارهای جذب بچه ها به مسجد، تشویق دوستان مسجدی است؛ یک بچه مسجدی می تواند هم کلاسی های خود را به سمت مسجد تشویق کرده و در برنامه های کانون شرکت کند؛ در مسجد ما این شیوه جذب متداول بود و حتی بچه هایی که دوستانشان را به مسجد جذب می کردند نیز تشویق می شدند.

 

حضور در مسجد هم با نماز جماعت آغاز می شود و مسجدی که صفوف نماز جماعتش را کودکان و نوجونان تشکیل دهند خودش سبب جذب گروه همسالان به سمت نماز جماعت می شود.

 

در کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» این مدل فعالیت ها برای جذب و حضور نوجوانان در مسجد بسیار دیده می شود؛ که سبب رونق نماز جماعت مسجد با حضور پرشور کودکان و نوجوانان شده است.

 

مسجدی با ۴۰۰ نمازگزار کوچک

مدیر کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» می گوید: آغاز فعالیت های این کانون با نماز همراه است و سایر کلاس های مسجد پس از اقامه نماز جماعت آغاز می شود که همین امر سبب شده بچه ها اهتمام بیشتری برای حضور در نماز جماعت داشته باشند.

 

به گفته مسعود گواهیان، هر شب در نماز جماعت این مسجد بیش از 350 تا 400 نمازگزار کودک و نوجوان حضور پیدا می کند که گاهی شب ها نیز کل شبستان مسجد تکمیل شده و مجبور هستیم حیاط مسجد را فرش کرده تا بقیه در آنجا اقامه نماز کنند.

 

مشارکت بچه های این مسجد در گروه مکبران نیز به نوبه خود جالب و کم نظیر است؛ معمولاً مکبران در مسجد «امام حسین (ع)» جهرم تک خوان های گروه سرود و یا بچه های خوش صدا هستند و نحوه تکبیر گفتنشان هم به یک شیوه و صوت خاص بوده که قبلا آن را تمرین کرده اند.

مدیر این کانون فرهنگی هنری می گوید: صدای خوش تکبیر بچه های مسجد نه تنها به جذب بچه ها به سمت نماز جماعت کمک کرده بلکه معنویت و آرامش خاصی به فضای مسجد و نماز جماعت تزریق می کند.

 

این نمونه تکبیر گفتن از قدیم در این کانون فرهنگی هنری مرسوم بوده و شاید تا کنون بیشتر از یکصد مکبر در این مسجد تربیت شده اند که بسیاری از آنان اکنون در سن بزرگسالی به سر می برند؛ همچنین عمده برنامه های نماز جماعت در این کانون فرهنگی هنری بر عهده بچه های مسجد است و هر شب به یک گروه اختصاص دارد.

 

مسجد در اختیار بچه ها

مشارکت بچه های مسجد در برنامه های مختلف می تواند به مسئولیت پذیری آنان کمک کند و فردی که از زمان کودکی مسئولیت پذیر بار بیاید در آینده نیز به خوبی می تواند از پس مسئولیت های مختلف بر آید.

 

به گفته گواهیان، برنامه نماز جماعت در این کانون فرهنگی هنری از پهن کردن فرش در حیاط مسجد در فصل تابستان گرفته تا تکبیر و قرائت یک صفحه قرآن پس از اقامه نماز بر عهده بچه های مسجد است و هر شب یک گروه وظیفه این فعالیت ها را عهده دار است.

 

وی می گوید: همچنین بچه مسجدی هایی که حضور فعال تری در نماز جماعت مسجد دارند نیز تشویق شده و شیوه های تشویقی متنوعی برای آنان در نظر گرفته شده است.

 

در برخی مساجد کمدها و یا قفسه هایی حاوی انواع جوایز تعبیه شده و برای شرکت در نماز جماعت کارت هایی به بچه های مسجد داده می شود که با رسیدن کارت ها به تعداد خاص، بچه ها می توانند با مراجعه به قفسه جوایز، هدیه خود را دریافت کنند.

 

روش ها و شیوه های بسیاری را می توان برای حضور بچه ها در نماز جماعت مسجد در نظر گرفت که اینها در سایه تعامل با خانواده ها و مدرسه و همچنین گروه همسالان می تواند الگویی برای سایر مساجد و برکات بسیاری در تربیت آینده سازان این مرز و بوم داشته باشد.

 

کد خبر 1221537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha