نقاط کور طرح‌های هادی روستایی/ برنامه‌ای که قرار بود عمران و آبادانی را به ارمغان بیاورد

طرح‌های هادی روستایی در گیلان نقاط کور بسیار زیادی دارند تا جایی که به علت عدم بازنگری در این طرح‌ها که قرار بود عمران و آبادانی را برای روستاها به ارمغان بیاورد، روستائیان از سکونت در محل زندگی خود ناامید شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، طرح‌های هادی روستاها جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که با هدف توسعه و عمران نقاط مختلف روستایی تهیه و اجرا می‌شود، آبادانی روستاها و ترویج عمران نقاط مختلف روستایی از رسالت‌های اصلی طرح‌هایی به شمار می‌رود که در آن کاربری زمین‌های روستایی تعیین می‌شود.

 

طرح‌های هادی مصوب در روستا هر ده سال یکبار نیاز به بازنگری دارد اما با توجه به هزینه‌های بالای بازنگری طرح‌های هادی تا زمانی که هزینه‌های بازنگری تامین نشود بازنگری صورت نمی‌گیرد که این موضوع در حال حاضر مشکلات زیادی را برای روستائیان استان گیلان ایجاد کرده است.

 

بسیاری از روستاها در استان گیلان چندین سال از زمان مقرر ده ساله ‌شان می‌گذرد و اراضی که ۱۰ حتی ۱۵ سال پیش با کاربری‌های دیگر مثلاً کشاورزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفتند هنوز با همان کاربری در نقشه‌های روستایی نشان داده شده‌اند و حتی اگر سال‌ها با کاربری دیگری در حال بهره‌برداری باشند به علت عدم بازنگری طرح هادی هنوز در نقشه روستایی کاربری قدیم زمین مذکور در نظر گرفته می‌شود. حتی بسیاری از زمین‌هایی که در گذشته خارج از طرح بودند اما اکنون در مجاورت بافت مسکونی واقع شدند و تا عدم بازنگری طرح هادی هنوز خارج طرح در نظر گرفته می‌شوند و کاربری به آنها تعلق نمی‌گیرد.

 

متاسفانه این موضوع آسیب‌های زیادی به روستائیان و زمین هایشان وارد کرده و بسیاری از روستائیان و فرزندانشان که از تغییر کاربری زمین‌های خود ناامید می‌شوند از روستای خود به شهرها مهاجرت می‌کنند تا بتوانند در آنجا ساکن شوند که این موضوع علاوه بر کاهش آمار روستائیان و افزایش حاشیه نشینی در شهرها به علت بالا بودن قیمت مسکن سبب افزایش بزهکاری شده و مشکلات عدیده ای را در جامعه به وجود آورده است.

 

 

• پرداخت۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد 

«حامد دائمی» در همین راستا با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در ۲۱ فروردین سال ۵۸ به دستور تاریخی امام خمینی(ره) تاسیس شد عنوان کرد: تامین مسکن محرومان با افتتاح حساب ۱۰۰ در تمامی شعب بانک ملی ایران از جمله اهداف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که همچنان هم این حساب دایر است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با بیان اینکه از محل حساب ۱۰۰ به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی کمک‌هایی در راستای تامین مسکن، احداث، تکمیل، تجهیز و رهن و اجاره اعطا می‌شود تصریح کرد: هر کمک استانی که به حساب ۱۰۰ انجام گیرد به همان میزان از هیئت امنای کشور اعتبار برای استان طلب خواهی شده و در کمیته اجرایی استان در راستای سرفصل‌ها اعتبار پرداخت می‌شود.

 

وی اضافه کرد: بنیاد مسکن در راستای تامین مسکن محرومان توافق نامه‌هایی با دستگاه‌های متولی مانند کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، بسیج سازندگی و بنیاد مستضعفان منعقد کرده است که یکی از شاخص‌ترین آن تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان در راستای تامین مسکن متقاضیانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، محسوب می‌شود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه طبق این تفاهم‌نامه ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن روستایی با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌شود اذعان کرد: تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض نقدی و غیرنقدی شامل حال این دسته از افراد مشمولی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند می‌شود.

 

• افزایش میزان مقاوم سازی مسکن روستایی در گیلان به ۵۷ درصد

دائمی با تاکید بر اینکه ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و گیلان جزو پنج استان حادثه خیز کشور است یادآور شد: از سال ۱۳۸۴ سیاست مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات کم بهره با بازپرداخت طولانی مدت در دستور کار قرار گرفت که با این کار در طی ۱۶ سال درصد مقاوم سازی مسکن روستایی کشور از هفت درصد به ۴۹ درصد رسیده است.

 

وی میزان مقاوم سازی مسکن روستایی در استان گیلان را ۵۷ درصد یعنی هشت درصد بالاتر از متوسط کشوری اعلام کرد و گفت: سالانه برای هفت هزار تا هشت هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات مقاوم سازی پرداخت می‌شود و با توجه به مصوبه اخیر هیئت وزیران پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی به روستائیان و متقاضیان واجد شرایط با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد پنج درصد به زودی آغاز می‌شود.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان ادامه داد: متقاضیان برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی می‌توانند ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده به ادارات بنیاد مسکن مراجعه کنند تا با معرفی به بانک‌های عامل نسبت به پرداخت تسهیلات در قالب ساخت مسکن روستایی اقدام شود.

 

دائمی شرایط این تسهیلات را هم برشمرد و گفت: متقاضی دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی باید بومی روستا و فاقد مسکن باشد و مالکیت عرصه‌ای را که معرفی می‌کند هم باید توسط شورای روستا و دهیار تایید شود.

 

وی تهیه طرح‌های هادی روستایی را از جمله خدمات بنیاد مسکن دانست و اظهار داشت: هر متقاضی که به دهیاری در راستای اخذ پروانه ساختمانی مراجعه می‌کند دهیاری مکاتبه‌ای را در راستای تعیین محدوده و کاربری زمین با بنیاد مسکن انجام می‌دهد و سپس متقاضی به بنیاد مسکن مراجعه می‌کند تا نوع کاربری عرضه مورد نظر برای دستگاه صدور پروانه ساختمانی اعلام شود.

 


* ۱۷ سال از زمان بازنگری برخی از طرح‌های هادی روستایی استان گیلان به علت کمبود اعتبارات گذشته است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان ابراز داشت: طرح‌های هادی پس از ۱۰ سال باید مورد بازبینی قرار گیرند اما این امر بدان معنا نیست که بعد از ۱۰ سال و با توجه به کمبود اعتباراتی که وجود دارد طرح هادی از انتفاع خارج می‌شود. 

 

دائمی با بیان اینکه هم اینک ۱۷ سال از زمان بازنگری برخی از طرح‌های هادی روستایی استان گیلان به علت کمبود اعتبارات گذشته است اذعان کرد:‌ در این راستا اولویت بندی انجام گرفته تا با اعلام نظر فرمانداری‌ها، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و اعتبارات داخلی نسبت به بازبینی طرح‌های هادی روستایی اقدام شود.

 

* ۷۴۷ روستا در استان گیلان نیازمند بازنگری طرح‌های هادی

وی از وجود ۲ هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت در استان گیلان سخن گفت و عنوان کرد: از این روستاها طرح هادی ۲ هزار و ۱۳ روستا تهیه شده که از اینها ۷۴۷ روستا نیازمند بازنگری طرح‌های هادی هستند.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان افزود: در سال ۱۴۰۰ از کل روستاهای دارای طرح هادی استان، طرح‌های هادی تقریبا ۲۲۲ روستا در فرایند بازنگری قرار داده شده است و تقریبا در ۹۶۴ روستا این بازنگری طرح هادی به انجام رسیده است.

 

دائمی ادامه داد: با توجه به اعتباراتی که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان به صورت استانی و ملی در سال ۱۴۰۱ در اختیار دارد و در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبارات حتما نسبت به بازنگری طرح‌های هادی ۷۴۷ روستا اقدام می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در راستای تغییر هرگونه کاهش و یا افزایش معبر نیز ضوابط و مقرراتی باید رعایت شود از جمله اینکه باید توسط فرماندار شهرستان بازدیدهای میدانی انجام شود و مکاتبه‌ای هم با کمیته تصویب صورت گیرد تا طرح مربوطه در کمیته ذیربط بررسی شود. 

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان ابراز داشت: معمولا برای خانوارهای روستایی بین هزار و ۵۰۰ تا سه هزار متر مربع به شکل خانه باغ کاربری مسکونی لحاظ می‌شود بنابراین روستائیانی که می‌خواهند برای ساخت مسکن فرزندان خود اقدام کنند می‌توانند به بنیاد مسکن مراجعه کنند تا نسبت به تفکیک عرصه آنها که کاربری مسکونی است اقدام شود سپس به مراجع صدور پروانه مراجعه کنند.

 

دائمی عنوان کرد: در داخل طرح‌های هادی کاربری اراضی یا باغی است و یا کشاورزی بنابراین با توجه به تاکید استاندار و مصوبه‌ای که در اسفند سال ۱۴۰۰ داشتیم شامل ۱۲ بند در راستای کمک به روستائیان به‌ویژه بومیانی که در روستا فاقد مسکن هستند قرار شد متقاضیان با مراجعه به فرمانداری، بخشداری و بنیاد مسکن نسبت به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری که استعداد تغییر کاربری را دارد اقدام کنند.

 


*جهاد کشاورزی مرجع تشخیص کاربری اراضی در حوزه زراعت و باغی

«صالح محمدی» هم در این راستا  عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی است و استان گیلان هم یکی از ۱۰ استان برتر در حوزه کشاورزی کشور محسوب می‌شود و به دلیل قرار گرفتن گیلان در کنار دریای خزر و سلسله جبال البرز شرایط بسیار ایده‌آلی برای فعالیت‌های کشاورزی به لحاظ اقلیمی و خاک حاصلخیز فراهم است. 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از افزایش عملکرد تولید برنج در شالیزارهای استان گیلان با وجود مشکلات ناشی از کم آبی و کاهش ۴۵ درصدی آورد سد سفیدرود خبر داد و تصریح کرد: افزایش سه برابری تولید زیتون در باغات استان، افزایش ۱۵ درصدی تولید فندق از اشکورات و مناطق کوهستانی سیاهکل و پیش‌بینی تولید مرکباتی مانند کیوی از دیگر دستاوردهای استان گیلان در حوزه کشاورزی است.

 

وی کاهش ۴۵ درصدی قیمت عرصه نهاده‌های مهم نظیر فسفاته و پتاسه با هدف افزایش عملکرد محصول را هم مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: استفاده از کودهای پتاسه و روش‌های نوین آبیاری تناوبی از دلایلی است که توانستیم سال زراعی خوبی را در استان گیلان پشت سر بگذاریم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: قانون حفاظت از اراضی در سال ۱۳۷۴ تنظیم و در سال ۱۳۸۵ اصلاح شده است و جزو اسناد بالادستی به شمار می‌رود بنابراین جهاد کشاورزی برای تحقق امنیت غذایی کشور ملزم است نسبت به اجرای آن اقدام کند.  

 

محمدی اضافه کرد: به علت تغییرات اقلیمی بسیاری از روستاهای کشورمان به دلیل کاهش نزولات جوی و نبود منابع آبی امکان کشت و کار و فعالیت‌های کشاورزی را ندارند و حتی زنگ خطر برای استان‌هایی همانند گیلان هم به صدا درآمد از طرفی برای پایداری در بحث امنیت غذایی حفاظت و یکپارچگی عرصه‌های تولید کشاورزی باید در این استان در اولویت قرار داشته باشد.

 

وی مهاجرت و هجوم بسیاری از غیربومیان به استان گیلان را هم مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: جهاد کشاورزی مرجع تشخیص کاربری اراضی در حوزه زراعت و باغی است.از سویی قانونگذار هیچ گذشتی برای سهل‌انگاری مدیریت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی را نمی‌پذیرد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان یادآور شد: برای تغییر کاربری برخی اراضی موارد استثنا، کمیسیون تبصره یک ماده یک با حضور اعضای ذیربط شامل سازمان جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، استانداری و  محیط زیست تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

 

*امکان ساخت و ساز در خارج از طرح‌های هادی به هیچ عنوان وجود ندارد

محمدی زمین‌های کشاورزی را میراثی ارزشمند ذکر کرد و افزود: جهاد کشاورزی الزاماتی را که برای صدور جواز ساخت مسکن با لحاظ طرح‌های هادی مصوب باشد حتما رعایت می‌کند و اجازه تغییر کاربری را نخواهد داد و این امر جزو خطوط قرمز جهاد کشاورزی است.

 

وی با تاکید بر اینکه امکان ساخت و ساز در خارج از طرح‌های هادی به هیچ عنوان وجود ندارد اذعان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان طبق قانون وظیفه دارد با هر عاملی که مصداق تغییر کاربری باشد نظیر قطعه بندی، دیوار کشی، برداشت خاک و شن و ماسه و بنای غیرمجاز باشد برخورد و مقابله کند. 

 


به گزارش خبرگزاری شبستان، طرح‌های هادی کاربری زمین‌های مختلف در روستاها را مشخص می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد در حال حاضر این طرح ‌ها که روزی قرار بود عمران و آبادانی را برای روستاها به ارمغان بیاورد به اصلی ترین دلیل نارضایتی روستائیان تبدیل شده است. فلذا انتظار می‌رود مسئولان و دستگاهای متولی با کنار گذاشتن بهانه‌هایی مانند کمبود اعتبارات، در راستای حمایت از کشاورزان و روستائیان نسبت به حل نقاط کور طرح‌های هادی اقدام کنند تا در این تورم افسارگسیخته و عدم صرفه اقتصادی بخش تولید، بیش از این به روستائیان و کشاورزان بومی استان فشار وارد نشود.


 

کد خبر 1221556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha