تشدید سیاست تنبیهی در حق مسلمانان هند/ سایه بی قانونی بر سر حکومت «نارندرا مودی»

دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: مقامات هندی مجازات های غیرقانونی علیه مسلمانان را تشدید کردند، اگر این سیاست تنبیهی و تبعیض آمیز را کنار نگذارند، احتمال می رود که بولدوزرها و باتوم ها به جای قانون بنشیند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دیدبان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) در گزارشی اعلام کرد: مقامات هندی به طور فزاینده ای از مجازات های غیرقانونی و خودسرانه علیه مسلمانانی استفاده می کنند که گمان می رود قانون را نقض کردند.

در تعدادی از ایالت های تحت حکومت حزب ملی گرای هندوی «بهاراتیا جاناتا»، مقامات منازل مسلمانان و مستغلاتشان را بدون مجوز قانونی تخریب کردند. اخیرا نیز تعدادی از مردان مسلمان را به اتهام اخلال در یک جشنواره هندو شلاق زده اند.

 

میناکشی گانگولی، مدیر بخش جنوب آسیا در دیدبان حقوق بشر، گفت: مقامات در چندین ایالت هند به خشونت علیه مسلمانان به عنوان نوعی مجازات فوری و غیرقانونی دست زدند.

مقاماتی که به طور آشکار قانون را نادیده می گیرند، به مردم پیام می دهند که امکان تبعیض علیه مسلمانان و تعرض به آنها وجود دارد.

 

در چهارم اکتبر 2022، در منطقه خیدا در ایالت گجرات، پلیس 13 نفر را با ادعای اینکه سنگ به مراسم رقص گاربا در طول جشنواره هندو پرتاب کردند، دستگیر کردند. همچنین از یک نیروی پلیس با لباس شخصی فیلم گرفته شده است که در حال زدن تعدادی از مرد مسلمان با چوب است.

این درحالی است که تعدادی دیگر را از با کابل برق بستند. در فیلم هایی که در برخی ازشبکه های خبری تلویزیون حامی دولت به نمایش درآورده است، تعدادی افسر پلیس در حال تماشای شلاق زدن و ضرب و شتم متهمان با چوب هستند و تعدادی مرد و زن نیز تشویق می کنند و کف می زنند. پلیس پس از انتقادات در رسانه های ارتباط اجتماعی نسبت به این ویدئو ها، دستور تحقیق را صادر کرد.

 

در دوم اکتبر، در منطقه مندسور در ایالت مادیاپرادش، پلیس پرونده قتل و خشونت علیه 19 مردم مسلمان متهم به پرتاب سنگ در جشن گاربا را تشکیل داد و هفت نفر از آنها را بازداشت کرد. دو روز بعد، مقامات بدون مجوز قانونی، منزل سه نفر از این افراد را با ادعای ساخت غیرقانونی تخریب کردند.

در آوریل، مقامات در ایالت خارگون در ایالت مادیا پرادش و آناند، سابارکانتا در ایالت گجرات و منطقه جهانگیرپوری در دهلی به درگیری های جمعی با تخریب غیرقانونی منازل که بیشترشان متعلق به مسلمانان است، پاسخ دادند. درگیری پس از عبور موکب های مذهبی مردان مسلح هندو از مناطق اسلامی در اعیاد هندوها رخ داد. این مردان در مقابلل شعارهای ضد اسلامی در برابر مساجد سردادند و پلیس هیچ اقدامی نکرد.

 

مقامات هند با ادعای غیرقانونی بودن ساخت تلاش کردند تا عملیات تخریب را توجیه کنند. اما اقدامات و اظهارات آنها نشان می دهد که تخریب مجازات دسته جمعی مسلمانان است، زیرا آنها مسئول خشونت در درگیری های طایفه ای می دانند. وزیر کشور حزب بهاراتیا جاناتا در ایالت مادیا پرداش می گوید که منازل کسانی که در پرتاب سنگ دست داشتند، به ویرانه تبدیل خواهد شد.

مقامات دست کم 16 منزل و 29 مغازه در خارگون در ایالت مادیا پرداش را تخریب کردند. یکی از مسئولان محلی این منطقه می گوید که پیدا کردن یک به یک عاملان فرآیندی زمان بر و طولانی است. بنابراین ما همه مناطقی را که در آن ناآرامی ها رخ داده بود، بررسی کردیم و همه ساختمان های غیرقانونی را تخریب کردیم تادرس عبرتی برای اغتشاشگران شود.

 

برهمین اساس، در شهر خمبهات در ایالت آناند، مقامات دست کم 10 مغازه و 17 انبار را تخریب کردند. یکی از مسئولان می گوید: با استفاده از بولدوز به از بین بردن ساختمان های غیرقانونی در زمین های دولتی اقدام کردیم تا افراد را به دلیل سنگ پراکنی به مراسم مذهبی را مجازات کنیم. همچنین شش ساختمان در شهر هیماتناگار در سابارکانتا در ایالت گجرات تخریب کردند.

رئیس حزب بهاراتیا جاناتا در دهلی به شهرداری نوشت: املاک متعلق به متهمان که غیرقانونی ساخته شده است، مشخص کرده و با بولدوزر تخریب کنند. این مقامات با استفاده از 9 بولدوزر دستکم 26 مغازه و منزل را تخریب کردند.

 

در ماه ژوئن، اظهارات سیاسی حزب بهاراتیا جاناتا درباره حضرت محمد(ص) موجی از اعتراض های گسترده مسلمانان در سراسر این کشور را برانگیخت. پلیس در ایالت جارکند از زور علیه تظاهرکنندگان استفاده کرد که دو نفر کشته شدند. مقامات ایالت اوتارپرداش به طور غیرقانونی منازل مسلمانان را تخریب کردند.

مقامات بدون هیچ گونه مجوز قانونی یا تدابیر قانونی از جمله اطلاعیه قبلی یا فرصت شنیدن، تخریب ها را انجام دادند. این درحالی است که خانواده های متضرر از ده ها سال پیش آنجا زندگی می کنند. و اسناد لازم برای اثبات آن را نیز داشتند.ام دادند، حتی اگر خانواده های آسیب دیده ده ها سال در آنجا زندگی می کردند و در بسیاری از موارد، اسناد لازم برای اثبات آن را داشتند.

 

در ژوئن، سه گزارشگر ویژه سازمان ملل در نامه ای به دولت هند ابراز نگرانی کردند که برخی از عملیات های تخلیه به عنوان مجازات دسته جمعی و خودسرانه علیه مسلمانان و مردم کم درآمد به دلیل مشارکت شان در اقدامات خشونت بار ادعایی است. این درحالی است که براساس گزارش ها درباره تحقیق از این حوادث از جمله تحریک به خشونت و اعمال ترس و ارعاب، مقامات کوتاهی کردند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: تخریب غیرقانونی منازل و ساختمان متعلق به مسلمانان، آسیب پذیری زنان، کودکان، سالمندان و افراد معلول که در آنجا زندگی می کنند، را افزایش می دهد.

 

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که هند یکی از آنها است، تبعیض به هردلیلی را ممنوع می کند و دولت ها ملزم می کند که برابری همه در برابر قانون و حمایت یکسان از قانون را تضمین کند. میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، حق برخورداری از سطح زندگی مناسب از جمله سکونت را تضمین می کند. به همین دلیل تخریب منازل به عنوان اقدام تنبیهی با این میثاق مغایرت دارد.

میناکشی گانگولی می گوید: مقامات هند با شدت رفتار می کنند، گویی که مجازات غیرقانونی به سیاست دولتی تبدیل شده است. اگر دولت هند تدابیر فوری برای کنارگذاشتن قوانین و سیاست ها و تدابیر تبعیض و هدفمند علیه اقلیت های انجام ندهد، بولدوزرها و چوب ها جای حاکمیت قانون را خواهند گرفت.

کد خبر 1221612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha