جایگاه اقامه نماز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی/ پل ارتباطی انسان برای حیات طیبه

حجت الاسلام مرادی از نماز به عنوان پل ارتباطی انسان برای حیات طیبه نام برد و گفت: اقامه نماز به صورت فردی و جماعت یکی از مهم ترین عوامل اصلی در کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

خبرگزاری شبستان - البرز: یکی از ضروریات دین اسلام، اقامه نماز است. امری که همواره مورد تأکید دین قرار گرفته و نسبت به آن تأمل و توجه ویژه ای شده است. آنچنان که رهبرمعظم انقلاب در بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز می فرمایند: « سخن امروز من تأکید بر احساس مسئولیت همگانی است. توقع و انتظار اینجانب آن است که همه به ویژه مسئولان دستگاه ها و دارندگان امکانات مادی و معنوی و مدیریتی، عظمت این مسئله را به درستی دریابند و گام در راه عمل نهند».

 

بنابر آنچه از متون دینی استفاده می شود، نشانه حضور جدی دین در جامعه، اقامه نماز به معنای واقعی آن است، یعنی نقش آفرینی و حضور نماز و ذکر الهی در تمام شئون فردی و اجتماعی آحاد مردم. از طرف دیگر دستیابی به چنین هدف مهی جز با هدف گذاری و برنامه ریزی راهبردی در سطوح مختلف جامعه امکان پذیر نیست. ضمن اینکه افرادی می توانند در این حوزه ابراز نظر کنند که علاوه بر تسلط علمی و آشنایی معنوی با موضوع نماز قدرت ارائه برنامه های راهبردی را نیز داشته باشند.

 

به همین منظور پای میز مصاحبه با « حجت الاسلام ابوالفضل مرادی» مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز می نشنیم و از وی در ابتدا در خصوص اهمیت و منزلت جایگاه نماز می پرسیم؟

 

در تعریف نماز به عنوان امر مقدسی که رکن اصلی دین است یاد می شود و اینکه باید اصلی ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد. به عبارت دیگر برای تحقق حیات طیّبه انسان انسان نیازمند این پل ارتباطی است. این حیات طیبه در سایه حاکمیت دین خدا، زمانی حاصل می شود که انسان ها دل خود را به یاد خدا زنده نگه دارند و به کمک آن بتوانند با تمامی جاذبه های شر و فساد مبارزه کنند و دست تطاول همه شیطان های درونی و برونی را از وجود خویش قطع کنند.

 

میان ترویج نماز و کاهش آسیب های اجتماعی چه ارتباطی است؟

 

باید عرض کنم که نماز و اقامه آن به صورت فردی و جماعت، یکی از بهترین راه ها برای سلامت معنوی و روحی مردم ما و جامعه ما است. نماز در نگرش اسلامی جایگاهی بی بدیل دارد. نماز ستون دین و اولین عملی است که در قیامت مورد حساب و کتاب قرار می گیرد. به عبارتی نماز اولین چیزی است که بعد از معرفت الهی پرسیده می شود و اگر نماز قبول شود سایر عبادات و اعمال نیز پذیرفته می شود و اگر نماز پذیرفته نشود سایر اعمال و عبادات نیز پذیرفته نمی شود.

 

بنابر احادیث و روایت معتبر، خیر دنیا و آخرت مردم در نماز است؛ با نماز مومن از کافر و بندگان مخلص از منافق جدا می شوند. همچنن نماز زینت اسلام، تأمین کننده رابطه انسان و خدا و وسیله درخواست حاجت است؛ نماز در مال برکت می آورد و چهره را نورانی می کند. به واقع نماز یکی از مهم ترین عوامل بازدارندگی از فساد و فحشاء است.

 

شما از نماز به عنوان یکی از عوامل بازدارندگی از گناه یاد کردید در این خصوص توضیح بفرمایید؟

 

نماز، سپاسگزاری از نعمت ‏هاى فراوان خداوند دو عالم است. این سپاسگزاری به نوبه خود براى خدا سودى ندارد، ولی براى خود انسان مفيد است چرا که نشان دهنده، میزان رشد معرفتی ما است. نماز، اعلام بندگى در برابر خدا و زير بار نرفتن در مقابل طاغوت‏ ها و ستمگران است. نماز وسيله‌ ای برای آزمايش و شناخت مردم و محو‌كننده گناهان و پاك‌كننده‌ی دل و جان آدمى است.

 

انسان از طریق اقامۀ نماز، رابطه‌ خودش را با خداوند استحكام مي‌ دهد، آن وقت شاهد هستیم که رابطه‌ای که انسان را خدايي می کند می تواند گناهان او را از بین ببرد. اینجاست که می توان گفت، هر اندازه که روح نماز در انسان تقويت شود و با خلوص اقامه گردد، نيروي باز‌دارندگی آن از گناه و فحشا و منكرات، بیشتر و قوی تر می شود. اقامه نماز می تواند، بنیادهای ارزشی قوی در اختیار افراد بگذارد و هم از این حیث که ضمانت اجرایی مطمئن را بازتولید می کند در نظم جامعه و استحکام هنجاری آن اثرگذار باشد. 

 

منظور شما این هست که نماز به عنوان یک امر دین راهکار کنترل از منکر است؛ در این خصوص بفرمایید که این کنترل به چه صورتی امکان پذیر است؟

 

بهترین راهبرد برای مبارزه با آسیب اجتماعی، راهبرد طولانی مدت و پایداری است که بتواند زمینه ها و خاستگاه آسیب های اجتماعی را هدف قرار دهد. این مسیر راهبردی تا ریشه و بنیاد تکوین آسیب ها خشکانده نشود، مبارزه با آسیب ها سطحی است و حداکثر نسخه ای است که فقط زخم چرکین آسیب ها را تسکین می دهد. نماز راهکار کنترل دینی است که در این خصوص بر زمینه های مختلف اثرگذار است و در این مسیر جامعه با بهره مندی از ظرفیت های نماز و اقامه این فریضه دینی سلامت جامعه و کاهش میزان آسیب های اجتماعی را به همراه دارد. 

در مجموع می‌‌تـوان‌ گفت برای تـهیه بـرنامه‌ای برای پیشگیری از منکر، باید بـه دین بـه‌عنوان منبعی جامع که تسلط دقیق و عمیق بر رفتار بشر دارد، توجه خاص داشـت‌. تـوجه‌ به‌ مبانی دینی و اعتقادی در هـر جـامعه‌ و تـرویج‌ اصول‌ مذهبی مـیان مـردم، می‌تواند باعث کـاهش آمـار منکرات و ایجاد فضای سالم برای رشد و تکامل اخلاقی افراد شود. در واقع سبک زندگی اسلامی با توجه به مزایایی که در مطالب قبلی به آنها اشاره شد، این امکان را می‌تواند فراهم کند که افراد کمتر به جرم کردن بپردازند.

 

و سخن آخر؛

 

انسان به حال خود رها نشده است. اگر غیر این باشد در مواجهه با مشكلات بیشمار و طاقت فرساي زندگي روحيه خود را می بازد و دچار تزلزل، اضطراب و پريشاني می شود و این عبادت و برقراری ارتباط با خدا است که تزلزل و پريشاني روحيه را از بین می برد.

 

 

کد خبر 1221821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha