مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم

پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله‌ای موضوع «مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم» را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، براساس مقاله ارائه شده خانم فاطمه صغری برقرار، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه سطح 4 مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان، موضوع «مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم» مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است:

هر کس بتواند در این دنیا نفس خویش را بشناسد و خالصانه خداوند را عبادت و اطاعت کند، به دریای بی کران رضوان الهی متصل می شود و در خیر جاویدان باقی خواهد ماند؛ لذا برای رسیدن به این خیر جاویدان آشنایی با مفهوم فلاح، جایگاه ویژه‌ای در تعالیم اسلامی و قرآن دارد.

پرسش اساسی در این تحقیق  این است که مراد خداوند از مقام مفلحون در آیات قرآن چیست؟ و چگونه می‌توان به این مقام نائل شد؟

در این مقاله تلاش شده است با بهره‌گیری از روش توصیفی و با مطالعه اسنادی و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و روش مفهوم شناسی که از طریق رابطة تضاد، همنشینی و جانشینی تشکیل شده است، به بررسی مقام مفلحون در قرآن پرداخته شود تا با فهم آن بتوانیم در مسیر فلاح قرار بگیریم و به کمال نهایی که قرب الهی است برسیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ برای رسیدن به این مقام باید از موانع مسیر فلاح مانند: کذب، شرک، ظلم و ... دوری کرد و عواملی مانند: تقوا، اخلاص، ایمان و .... در کنار ایمان به توحید، نبوت و معاد ما را به درجه فلاح قطعی می‌رساند.

کد خبر 1221868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha