عشایر به موقع اقدام به کوچ منطقه قشلاقی کنند

سرپرست اداره امور عشایری شیروان گفت: توصیه می شود عشایر ییلاقی مستقر در این شهرستان جهت حرکت به سمت منطقه قشلاقی مراوه تپه به موقع کوچ خود را آغاز کنند.

«قاسم رضایی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: تعداد کمی از عشایر شهرستان کوچ پیاده خود را به سمت منطقه قشلاقی مراوه تپه آغاز کرده اند که توصیه می شود زمان کوچ از این شهرستان به آن طرف را طوری برنامه ریزی کنند که اواخر آبان ماه در منطقه قشلاقی مراوه تپه باشند.

 

سرپرست اداره امور عشایری شیروان عنوان کرد: عشایر شهرستان با توجه به هزینه بر بودن خرید ته چر در این زمان به ناچار مجبورند زودتر کوچ کنند تا طی این 40 روز مسیر پیاده رو از علوفه مرتع مسیر جهت مصرف و استفاده دام خود استفاده کنند.

 

رضایی با اشاره به کوچ هر ساله عشایر شیروان در نیمه دوم مهرماه خاطرنشان کرد: در کوچ قشلاقی امسال 800 خانوار عشایری این شهرستان مشتمل بر 4 هزار نفر جمعیت که 80 هزار راس دام سبک در اختیار دارند مسیر 400 کیلومتری را به صورت پیاده در مدت 40 روز و سواره طی یک روز می پیمایند.

 

وی ضمن توصیه هایی جهت کوچ این قشر تصریح کرد: عشایر حتما نسبت به واکسیناسیون دام خود اقدام کنند که این موضوع توسط شبکه دامپزشکی به صورت رایگان انجام می شود و طوری از این شهرستان حرکت داشته باشند که به موقع به منطقه قشلاقی برسند و برای مرتعداری آن منطقه مشکلی پیش نیاید.

 

رضایی با بیان اینکه هر ساله زمان کوچ ییلاقی و قشلاق شاهد تلفات دام عشایر هستیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه در طول مسیر حرکت، احتمال تلفات دام زیاد است به عشایر توصیه می شود قبل از حرکت نسبت به بیمه دام خود اقدام کنند تا در صورت بروز هر گونه حوادثی بیمه خسارت آنان را پرداخت کنند.

 

عشایر شهرستان شیروان شامل ۱۵ هزار نفر جمعیت با ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار در قالب ۹ طایفه، ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

 

کد خبر 1221893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha