یادداشت اختصاصی/ اروپایی‌ که تنها ژست رعایت موازین بین‌المللی را می‌گیرد

کشورهای اروپایی علیرغم اینکه ژست اجرای موازین بین‌المللی را می‌گیرند و می گویند کشورهای دیگر این موازین را رعایت نمی‌کنند؛ اما خود به هیچ وجه پایبند به این مقررات به خصوص در رابطه با حفاظت از اماکن دیپلماتیک و حفاظت از دیپلمات‌ها نیستند.

خبرگزاری شبستان: محسن پا‌ک‌آیین، کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است به بررسی دلایل تعرض به اماکن دیپلماتیک و تهدید سفیر کشورمان پرداخته است که متن کامل این یادداشت را در زیر می خوانید:

 

چند روز قبل فردی تروریست به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کپنهاک پایتخت دانمارک تعرض کرد و با سلاح سرد وارد سفارت ایران در کپنهاگ شده و اقدام به تهدید خانم افسانه نادی پور، سفیر کشورمان کرد. اقدامی ناشایست که باید در تاریخ اروپا ثبت شود. بر مبنای مفاد کنوانسیون وین، اماکن و اموال دیپلماتیک دارای مصونیت هستند و مشخص نیست به چه علت چنین اهمالی از سوی دولت کپنهاگ صورت گرفته است. کشورهای اروپایی مخصوصا اعضای اتحادیه اروپا علیرغم اینکه مکررا ژست اجرای مقررات و موازین بین‌المللی را می‌گیرند و می گویند کشورهای دیگر این موازین را رعایت نمی‌کنند؛ اما خود این کشورها متاسفانه به هیچ وجه پایبند به این مقررات به خصوص در رابطه با حفاظت از اماکن دیپلماتیک و حفاظت از دیپلمات‌ها نیستند. در همین رابطه می توان شاهد بود که تعرض عناصر ضدانقلاب به اماکن دیپلماتیک کشورمان در برخی کشورهای اروپایی که عمدتا عناصر تروریست هستند و قاعدتا نباید در کشورهای اروپایی حضور داشته باشند، با بی‌اعتنایی مسئولان اروپایی مواجه شد.

 

در میان کشورهای اروپایی، کشورهای حوزه اسکاندیناوی از جمله دانمارک بیشتر از بقیه ادعای پایبندی به قوانین بین‌المللی و رعایت حقوق بشر را دارند و سمینارهای متعددی را در این رابطه برگزار می‌کنند اما متاسفانه می‌بینیم در عمل خودشان این موارد را اجرا نمی‌کنند و این ایران است که باید مدعی باشد و از این کشورها بخواهد تا به موازین بین‌المللی پایبند باشند.

 

مساله مصونیت دیپلماتیک در تمام طول تاریخ وجود داشته و در صدر اسلام و پیش از اسلام هم شاهد مصونیت دیپلمات‌ها و سفرا بوده‌ایم و در دوران رنسانس، اروپایی‌ها مدعی این موضوع بودند اما متاسفانه تعرض‌های مختلف به سفارت‌های ایران نشان می‌دهد اروپایی‌ها تنها ژست رعایت موازین بین‌المللی را می‌گیرند. گذشته از آن، در روزهای اخیر شاهد دخالت‌های اروپایی‌ها در موضوعات داخلی ایران بوده‌ایم که از عناصر اغتشاش خواستند حرکت مسالمت آمیز معترضین را به حرکات خشن تبدیل کنند، حمایت کرده و حتی ایران را به اعمال تحریم تهدید کردند و اجازه دادند به اماکن دیپلماتیک ایران تعرض صورت بگیرد.

 

 بی توجهی اروپا به مصونیت از اماکن دیپلماتیک به لحاظ بین‌المللی مردود و محکوم است و ضرورت دارد سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین المللی با پایبندی به مقرراتی که خود وضع کرده‌اند، اقدامات خلاف موازین بین‌المللی این کشورها  را محکوم کنند.

کد خبر 1221939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha