جزئیات لایحه افزایش حقوق  از زبان رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی در برنامه میز اقتصاد به بررسی و تحلیل جزئیات لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عبدالله میرزایی، رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور در برنامه میز اقتصادی درباره اینکه منابع مالی چقدر برای این لایحه‌ای که به مجلس رفته در نظرگرفته شده است و آیا این طرح تورم زا نخواهد بود، گفت: منابع مالی که برای این موضوع پیش بینی شده است ۵۲ هزار میلیارد (تومان) پیش بینی شده که این منابع تامین شده است برای این موضوع. ما یک سری تکالیف قانونی داشتیم که باید انجام می‌دادیم. بحث‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین بحث‌هایی برای بهبود معیشت کارکنان و ایجاد عدالت در پرداخت‌ها، این ضرورت‌ها ایجاب می‌کرد که این اقدام موثر را انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه منابعی که برای این پیش بینی شده است بر اساس محاسباتی که در فصل مربوط به حقوق و مزایا حقوق کارکنان دولت توسط سازمان برنامه و بودجه تصویب شده و فصل مربوط به پرداخت حقوق کارکنان دولت بررسی و تامین شد، گفت: از بند چهار این لایحه که در خصوص بحث افزایش حقوق کارکنان دولت که یکی از مواردی است که برای کارکنان مشمول پیش بینی شده که بعد از تامین منابع آن تامین شده باشد باید انجام شود.

 

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور در این زمینه که به چه میزان و به چه گروه‌هایی افزایش حقوق اعمال می شود، گفت: قبل از این موضوع راجع به منابع، راجع به این لایحه ماه‌ها بررسی‌های کارشناسی انجام شده است و به هر صورت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه بعد از این که اطمینان حاصل شد که منابع مربوط به این موضوع تامین شده است اقدام شود.

 

میرزایی ادامه داد: راجع به افزایش که بند یک این موضوع که بحث متناسب سازی حقوق کارکنان دولت را دارد اشاره می‌کند، بحثی است که دامنه شمول آن تمام کارکنان دولت را که به هر صورت مشمولین به طور مشخص ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به جز مشمولین قانون کار در شمول این بند قرار دارند که بحث موضوع افزایش حقوق کارکنان است که سه هزار امتیاز است که یک میلیون و ۵ تومان افزایش حقوقی است که برای بند یک است.

 

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور با بیان اینکه در ماده ۱۶ قانون حمایت از جمعیت و خانواده و جوانی جمعیت پیش بینی شده بود که بحث مربوط به عائله مندی و اولاد در سال ۱۴۰۱ عائله مندی به طور مشخص (صددرصد)، ۵۰ درصد و حق اولاد به میزان ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، گفت: بنابراین یکی از بند‌هایی که این جا پیش بینی شده است و شامل حال کلیه دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه به جز مشمولین قانون کار است بحث افزایش حق عائله مندی و اولاد است. مشمولین ماده ۲۹ قانون برنامه ششم تقریبا تمام دستگاه‌ها به جز مشمولین که به تازگی افزایش یافته است.

 

میرزایی در این خصوص که این افزایش مثل همان یک میلیون و ۵ هزار تومان برای این دو موردی که گفتین اعمال می‌شود؟، گفت: یک میلیون برای بحث بند یک لایحه و بحث مربوط به بند سه که در خصوص افزایش عائله مندی و حق اولاد هست اعمال می‌شود. عدد عائله مندی ۴۰۰ هزار تومان است که به حدود ۶۰۰ و خرده‌ای افزایش پیدا می‌کند.

 

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور  افزود: ۲۰۰ هزار تومان فقط بابت عائله مندی، ولی برای، به ازای هر اولاد هم صددرصد حق اولاد افزایش پیدا می‌کند که آن عددش می‌شود ۲۱۱ هزار تومان که در حدود ۱۰۰ و خرده‌ای است که حدودا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر فرزند به حق عائله مندی حق اولاد کارکنان دولت و بازنشستگان اضافه می‌شود.

 

میرزایی افزود: یک بند دیگر هم در خصوص افزایش فوق العاده ویژه کارکنان مشمول قانون حمایت خدمات کشوری است که آن دسته از دستگاه‌های اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری که از فوق العاده ویژه به میزان کمتر از ۳۵ درصد که در حال حاضر به طور میانگین ۲۱ درصد اعمال می‌شود مشمول افزایش هست.

 

وی در این زمینه که چرا فقط این افزایش برای آن‌هایی است که مشمول قانون مدیریت هستند بقیه کارمندان تکلیفشان چیست؟، گفت: بحثی که الان مطرح است این فوق العاده ویژه تو فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری پیش بینی شده و به جهت اینکه ما با توجه به رویکرد دولت محترم که در جهت ایجاد عدالت هستش این افزایش صورت می‌گیرد قاعدتا دستگاه‌هایی که دارد مقررات خاص هستند از افزایش متناسب بر اساس مصوباتی که داشته اند برخوردار شدند بحثی که ما مکلف بودیم به اجراش به جهت اینکه ما کاهش فاصله حقوق بین حقوق بگیران داشته باشیم و این خواسته دستگاه‌ها بوده که بند ۱۰ که در خصوص فوق العاده ویژه کارکنان مشمول قانون مدیریت است تحقق پیدا کند در آن راستا انجام بشود.

 

وی با بیان اینکه افزایش بند یک سه هزار امتیاز است، چون اعضای هیئت علمی و قضات یعنی میزان افزایش به همین میزان است در حدود تقریبا یک میلیون و دو هزار تومان می‌شود برای قضات اعضای هیئت علمی هم پیش بینی شده است، گفت: به نسبت همین میزانی که الان عمل می‌شود در خود لایحه پیش بینی شده از ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ میزان افزایش فوق العاده ویژه به میزان ۳۵ درصد اعمال می‌شود.

 

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور با اشاره به اینکه تاریخ اجرای لایحه آن اول شهریور ماه 1401 است، گفت: معوقات را به صورت یکجا پرداخت می‌کند.

 

وی درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان نیز اینگونه توضیح داد: برای بازنشستگان هم مستحضر هستید در لایحه پیش بینی شده عدد ثابت ۹۰۰ هزار تومان به همه بازنشستگان کشوری و لشگری اضافه شود البته بازنشستگان تأمین اجتماعی در شمول این افزایش نیستند ولی بقیه از ۹۰۰ هزار تومان صندوق بازنشستگی برخوردار می‌شوند.

 

میرزایی درباره افزایش حقوق مستمری بگیران نیز گفت: برای مستمری بگیران هم پیش بینی شده که در ۱۰ درصد اضافه شود در دهک‌های یک و دو و سه ۱۰ درصد به ۱۵ درصد برسد ۵ درصد افزایش پیدا کند. الان آن چیزی که پرداخت می‌شود تا آنجایی که بنده اطلاع دارم بین ۴۷۰ تومان تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳۵۰ هزار تومان بقیه مواردی که حالا مستمری بگیران تحت کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی ۱۰ درصد اضافه می‌شود.

 

وی درباره روند پلکانی بودن این افزایش گفت: برای اولین بار است که به هر صورت ما هم بحث افزایش حقوق که به صورت امتیازی مطرح کردیم این بوده که آن بحثی که افزایش پلکانی مدنظر دولت و مجلس شورای اسلامی هست تحقق پیدا بکند این روشی که به هر صورت در لایحه پیش بینی شده به آن صورت است که کسانی که حقوق پایین تری می‌گیرند از افزایش بالاتری برخوردار هستند برای مثال فقط بابت بند یک که سه هزار امتیاز یا همان یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرض کردم برای فردی که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق میگیرد این افزایش در حدود ۱۸ درصد اعمال می‌شود برای کسی که حقوق ۱۰ میلیون است این افزایش در حدود ۱۰ درصد هست و برای مثال کسی که در هر صورت حقوق بالای ۲۰ میلیون یا ۳۰ میلیون است این سه درصد است.

 

وی با اشاره به اینکه هر چی حقوق افزایش پیدا می‌کند این درصد افزایش حقوقش برایش کمتر است، گفت: در نتیجه دهک‌های پایین‌تر حقوق بگیر از افزایش‌های بالاتری برخوردار است.

کد خبر 1222133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha