افزایش حقوق شاغلین و حقوق بگیران برای اولین بار در میانه سال

میرتاج الدینی با بیان اینکه اقدام دولت برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان اقدام شایسته ای است، گفت: اولین بار است که در میانه سال افزایش حقوق شاغلین و حقوق بگیران هم لشگری و کشور شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در برنامه میز اقتصاد به بررسی و تحلیل جزئیات لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان پرداخت. مشروح این گفتگو را در متن زیر می خوانید:

 

روند این افزایش حقوق به چه صورت است؟

در جلسه فوق العاده در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور نمایندگان دولت سازمان برنامه بودجه این را بررسی خواهیم کرد که تصویب بشود و بعد به صحن مجلس بیاید و سپس چهارشنبه در صحن مجلس تأیید شود. این اقدام دولت را اقدام شایسته می‌دانم اولین بار است که در میانه سال افزایش حقوق شاغلین و حقوق بگیران هم لشگری و کشور شامل می‌شود که در وسط سال هم یک افزایش حقوق در نظر گرفتند با توجه به تورمی که داشتیم و این افزایش امسال ۱۰ درصد بود اول سال این افزایش لازم بود و مجلس با رأی دو فوریت از این اقدام دولت استقبال کردند و در واقع موافقت کردند البته شاکله و چارچوب لایحه دولت توضیح دادند برای همه شاغلین یک میلیون و ۵ هزار و برای بازنشسته‌ها ۹۰۰ هزار و همانطور حق اولاد و عائله مندی و در خصوص فوق العاده ویژه اولاد ویژه کسانی که زیر ۳۵ درصد که اغلب این طور است تا ۳۵ درصد در صورت منابع بتوانند افزایش بدهند همانطور کمیته امداد و بهزیستی هم افزایش آن‌ها را هم در نظر گرفتند این شاکله لایحه دولت است در مجلس هم گفتگو خواهد ممکن است تغییراتی داشته باشد این تغییرات کاهش پیدا نمی‌کند حفظ می‌شود در سطح منابع پیشنهاد‌ها را بررسی خواهیم کرد

 

ممکن است افزایش پیدا کند؟

نمی‌خواهم وعده بدهم گفتگو است ما تناسب سازی حقوق‌ها را که جزء تکالیف برنامه است اینجا می‌توانیم بگنجانیم و این‌ها گفتگو می‌خواهد. در افزایش سال آینده که دو و سه ماه دیگر در بودجه ۱۴۰۲ بررسی خواهیم کرد و این هم می‌تواند تا اندازه‌ای قدرت خرید مردم را افزایش دهد. نکته‌ای که در لایحه دولت است حفظ پلکانی معکوس و عدد فیکس یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ هزار تومان است در جهت حفظ عدالت هر چه حقوق‌ها بالاتر است درصد افزایش پایین‌تر می‌شود همین یک میلیون برایشان می‌شود.

 

یکی از نگرانی‌های که وجود داشت و در مجلس هم صحبتش شد بحث منابع لایحه است. افزایش حقوقی که باید صورت بگیرد و اینکه آیا تورم زا نخواهد بود دوباره چرخه معیوبی نباشد افزایش حقوق داشته باشیم خلق پول صورت بگیرد دوباره قدرت خرید کاهش پیدا بکند این مشکلات چطوری پیش بینی شده؟

 

منابعی که برای این است ۱۴ هزار میلیارد در مقایسه با کل بودجه رقم خیلی زیادی نیست. منبعی که پیش بینی شده ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

 

گفتند ۵۲ هزار میلیارد تومان.

در گفتگویی که با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه داشتم عدد ۱۴ هزار میلیارد تومان را مطرح کردند و  مطمئن هستم اگر ۵۲ هزار میلیارد تومان باشد بهتر است و البته ۵۲ هزار میلیارد تومان هم در مقایسه با کل بودجه دولت رقم کمتر از ۱۰ درصد است، چون ما بودجه عمومی دولت ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم شما ۲۰ درصدش برای بودجه عمرانی بگیرد بقیه هزینه‌های جاری و یک رقم ۷۰ و ۸۰ هزار میلیارد تومان برای همان حقوق و این‌ها است ۵۰ هم برای فرض کنید ۵۰ اضافه بشود تأثیری در نقدینگی کشور نخواهد داشت و چون این رقم دولت حتما منابعش را دیده و در غالب خلق پول هم نخواهد بود دولت منابعش را نداشته باشد نمی‌آید چنین اقدامی بکند سیاست دولت این بوده که نسبت به خلق پول حتی در حد تنخواه گردان هم خیلی انقباضی عمل کرده و دستش بسته است.

کد خبر 1222138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha