لایحه افزایش حقوق ۵۵ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد

شهرینی با بیان اینکه لایحه افزایش حقوق ۵۵ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، گفت: طبیعتا علاوه بر بار مالی که امسال دارد اثر خود را یعنی بیش از صد هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال آینده خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، شهرینی، کارشناس اقتصادی در برنامه میز اقتصاد به بررسی و تحلیل جزئیات لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان پرداخت. مشروح این گفتگو را در متن زیر می خوانید:

 

افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان باعث ایجاد خلق پول نمی شود و نگرانی درباره ایجاد تورم در این زمینه وجود ندارد؟

مطابق محاسباتی که ما انجام دادیم این لایحه برای ۷ ماه امسال چیزی حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که طبیعتا علاوه بر بار مالی که امسال خواهد شد اثر خودش را یعنی بیش از صد هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال آینده خواهد گذاشت.

 

چقدر اثرش در بودجه سال آینده است؟

برای ۷ ماه وقتی ۵۵ هزار میلیارد می‌شود چیزی کمتر از دو برابر این برای کل سال می‌شود.

 

مبلغی که عنوان شد ۵۲ هزار میلیارد تومان است و این مبلغ اختلاف اندکی با محاسبات شما دارد.

بله ما محاسباتمان بر اساس ۵۵ هزار میلیارد تومان است و اثر خودش را بر حقوق مزایای در سال آینده هم خواهد گذاشت چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابث افزایش در واقع هزینه‌ها در سال آینده خواهد بود، اما من این نکته را عرض کنم در خصوص وجود چنین منابعی تردید جدی وجود دارد، چون آن منابعی که محقق شده از اعتباراتی که دولت برای هزینه‌های خودش در نظر گرفته مطابق گزارش‌های عملکرد مالی نشان می‌دهد که در خصوص تحقق این منابع تردید جدی وجود دارد.

 

امروز شاهد این هستیم توزیع منابع بین دستگاه‌های مختلف ناعادلانه صورت گرفته است. سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه بودجه، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری سطح بالایی از فوق العاده ویژه را دارند و بسیاری از دستگاه‌های دیگر سطح پایینی دارند.

 

باید عدالت رعایت شود؟

اگر می‌خواهیم این تجربه تلخ تکرار نشود باید دولت مکلف بشود که در سقف اعتبارات که برایش محقق می‌شود همه افزایش حقوق‌ها را یکسان اعمال کند. نکته دوم این است در بند دو لایحه اشاره شده افرادی که تا پایان شش ماه امسال بازنشسته خواهند شد با توجه به این که میزان کسوری که در بازنشستگی از حقوقشان کسر می‌شود باعث می‌شود افزایش حقوقشان کمتر از یک میلیون بشود تا سقف ۹۰۰ هزار تومان این افزایش پیدا کند این خیلی تصمیم خوبی است، اما یک مشکلی دارد و آن مشکل این است کسانی که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، چون این‌ها کمتر از دو سال کسور این مبلغ یک میلیون می‌تواند افزوده شده پرداختند طبیعتا به حقوق بازنشستگی کمتر از ۹۰۰ هزار تا افزایش پیدا خواهد کرد بنابراین این ملاحظه‌ای که برای شش ماه دوم در نظر گرفته شده باید تا اول شهریور ۱۴۰۳ افزایش پیدا بکند که هیچ کس وقتی که بازنشسته می‌شود حقوقش کمتر از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا نکند این هم یک بی عدالتی است که ممکن است بوجود بیاید.

 

نکته بعدی این است در بند یک لایحه اشاره شده سه هزار امتیاز معادل یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ تومان به همه کارمندان می‌خواهیم اضافه بکنیم من دوباره بر می‌گردم به تجاربی که در کشور خودمان اتفاق افتاده سال ۹۷ سال ۹۸ ما یک افزایش حقوقی را داشتیم با همین منطق پلکانی معکوس یعنی طبقات پایین‌تر بیشتر بهره‌مند بشوند از آن افزایش حقوق، اما آن زمان یک مشکلی بود و آن این بود که به خاطر نوع نگارشی که در آن حکم صورت گرفته بود کسانی که بعد از ۹۷ و بعد از ۹۸ وارد نظام اداری کشور شدند عملا از این میزان افزایشی که به طبقات پایین‌تر داده شده بود محروم شدند لذا ما باید جوری حکم را نگارش بکنیم که کسانی که در سال‌های آینده هم وارد نظام اداری کشور می‌شوند از این افزایش حقوق برخوردار باشند و نکات دیگری است اگر فرصت بود.

 

 

کد خبر 1222144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha