عملیات های دفاع مقدس اقدام فوق العاده اساتید دانشگاه دافوس بود

امیر سرلشکر موسوی با اشاره به نقش پر رنگ جایگاه علم و فناوری در عملیات های دفاع مقدس گفت: عملیات های مختلف دفاع مقدس اقدام فوق العاده اساتید دانشگاه دافوس بود.

امیر سرلشکر موسوی در حاشیه همایش بررسی نقش علم و فناوری در دفاع مقدس در مورد نقش و جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس به خبرنگار شبستان گفت: هنر جنگیدن ترکیبی از علم و فناوری، خلاقیت و هوشمندی، ایثار و ریسک پذیری و خطرپذیری است که در مجموع به آن هنر جنگیدن می گویند و اگر علم و فناوری وجود نداشته باشد، هنر جنگیدن دچار نقص و ماموریت انجام نمی شود.

 

فرمانده کل ارتش با اشاره به نقش علم و فناوری در دفاع مقدس  گفت: در هر گوشه از دفاع مقدس که ورود کنیم از جمله فراخوان نیرو، آموزش، تجهیز، سازماندهی، اعزام، چینش نیرو، تقسیم وظایف، مدیریت بر انجام بهتر وظایف، تجهیزات دفاعی که خود مجموعه ای از هزاران قطعه از محصولات علم و فناوری است، وقتی تمام این عبارت ها در یک مجموعه جمع می شدند به یک جنگ نرم افزار و سامانه تبدیل می شدند و در قالب ناو، هواپیما، بالگرد، موشک، رادار و انواع و اقسام تجهیزات می شدند که حالا با فرماندهی آنها و به کار بردن این تجهیزات نیازمند علمی بودیم که افراد با بهره گیری از آن بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند.

 

وی گفت: میزان آگاهی و اطلاع افراد از تجهیزات و سیستم های جنگ الکترونیک و حتی ایجاد اخلال در جنگ الکترونیک و بهره گیری از این علم و دانش برای برپایی سامانه های الکترونیک و جنگال همگی دارای مبانی علمی هستند که در دانشگاه های آموزش نظامی انواع و اقسام دروس از دروس پایه، ریاضی و فیزیک، راه سازی، بالستیک، نقشه خوانی و ... آموزش داده می شود تا افراد به سطحی برسند که بتوانند در دفاع مقدس نقشی را بر عهده بگیرند.

 

وی گفت: آن قدر دفاع مقدس در تمام شئونات اش علم و فناوری حضور دارد و آن قدر تمام شئونات دفاع مقدس تحت تاثیر علم و فناوری بوده است که شاید برشماری آنها بسیار مشکل باشد.

 

فرمانده کل ارتش با اشاره به پرداختن جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس و چگونگی آن افزود: ما می خواهیم بدانیم الان کجا هستیم و اگر با تجاوزی مشابه دفاع مقدس مواجه شویم آیا از نظر علم و فناوری در جایگاه دفاع مقدس هستیم که هستیم الحمدالله رب العالمین و آیا اینکه فردا چه اتفاقی می افتد و بتوانیم آن را درک کنیم و بفهمیم و برای فردا به چه نوع از علم و فناوری نیازمند هستیم تا بتوانیم مانند دوران دفاع مقدس سربلند، موفق و پیروز باشیم و از تمامیت ارضی کشور استقلال، مردم، حدود و صغور، آرمان ها و ارزش های انقلاب دفاع کنیم.

 

وی در مورد پهباد انتحاری یادآور شد: آنچه شما می بینید از جمله این پهباد و سایر تجهیزات بخش هایی از فناوری هستند اما فناوری جنگ بر این اساس است که اگر امروز جنگی رخ دهد با آنچه در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد بسیار فراتر از آن چیزهایی است که به نمایش گذاشته شده است زیرا قرار نیست نیروهای نظامی دست خود را برای همه رو کنند بلکه باید چیزهایی  را پنهان داشته باشند تا بتوانند در روز واقعه به خوبی از آن بهره ببرند.

 

وی در مورد نقش اساتید پیشکسوت در طراحی عملیات های مختلف دفاع مقدس در پاسخ به شبستان گفت: طراحی های هشت سال دفاع مقدس و طرح اینکه چگونه ما از این کشور دفاع کنیم و اینکه زمانی در مقابل تجاوزی قرار گرفتیم چگونه بتوانیم آن تجاوز را دفع کنیم همگی در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش به تمام افسران آموزش داده شده است.

 

 امیر سرلشکر موسوی اظهار کرد: کار فوق العاده ای را که دانشگاه دافوس در دوران جنگ انجام داد، این بود که اساتیدی که امروز پیشکسوتان ما هستند و در آن زمان استادان دانشگاه و ستاد فرماندهی جنگ بودند در قرارگاه طراحی و فرماندهی نشستند و تمام عملیات هایی را که اسامی آن را از طریق القدس، فتح المبین، ثامن الائمه، والفجرهای متعدد، کربلاهای متعدد و ... همگی کار طراحی استادان دانشگاه و فرماندهی ستاد ارتش بود که در قرارگاه به طراحی آنها می پرداختند که مرحله به مرحله چه اقداماتی انجام بگیرد تا سرانجام ایران بتواند دشمن بعثی را تنبیه و از خاک بیرون کند.

کد خبر 1222306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha