زیبایی واقعی ایران وحدت کلمه و تحمل یکدیگر است

ضرغامي گفت: گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه اشتغال روستاییان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري شبستان، عزت‌الله ضرغامی در همایش روز ملی روستاییان و عشایر که در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های هنری از سوی گروهی از هنرمندان استان کردستان گفت: امروز جلسه ما مزین به اقوام مختلف است یکی از اقوام ارزشمند ما کردها هستند که در این مراسم نیز به مناسبت هفته وحدت به اجرای برنامه پرداختند.

ضرغامی با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت، افزود: البته ما قبل از این که خواهان هفته وحدت باشيم، خود وحدت را می‌خواهیم؛ قبل از اینکه مقابله با تجزیه‌طلبی را بخواهیم که البته این آرزو را دشمن به گور خواهد برد، باید

ابتدا این را بدانیم که مردم را در داخل نباید تجزیه کنیم؛ زیبایی واقعی ایران این وحدت کلمه است و زیبایی واقعی این تحمل یکدیگر است. 

رئیس سازمان ميراث در ادامه گفت: در دوران ریاستم در سازمان صدا و سیما زماني که می‌خواستیم شبکه نسیم را افتتاح کنیم   

 پیشنهاد داده شد که این شبکه در مریوان افتتاح شود واقعا  افتتاحیه دیدنی هم شد و در کنار دریاچه زریوار این افتتاحیه به زیبایی برگزار شد.

 امنیت مراسم را خود مردم در آنجا تامین کردند، هرجا مردم هستند امنیت نیز وجود دارد. 

وي افزود: در مسیرراه به مسجدي رفتيم و نماز خواندیم و در کنار چندنفر از پیرمردهای روستایی به گفت و گو نشستیم

 یکی از پیرمردها در آنجا جمله‌ای گفت: که من در شرایطی که اکنون کشور به وحدت نیاز دارد به یاد گار در این جلسه، جمله آن پیرمرد را برای شما می‌گویم

این پیرمرد به من گفت: ما برای شما دعا می‌کنیم، خدا کمک‌تان کند که براي مردم خدمت کنید، این دعا به حدی به من چسبید و برای من شگفت‌آور بود

 که این پیرمرد روستایی عجب بصیرتي دارد!

ضرغامی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد همه اینها را نادیده بگیرید بيان داشت: اقوام ما گل‌های سرسبد ومایه بزرگ منشي ما هستند و این وحدت که در ایران وجود دارد در هیچ کجای دنیا هرگز نخواهید دید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: تصور بر این است که روستاها نقاط دوردست و محروم هستند در حالی که روستاها اصلی‌ترین نقاط مولد در کشور مي باشند اگر نگاه ما به روستا این باشد که روستا محل و

نقطه مولد در اقتصاد ما هستند یک نگاه جلوتر هستیم.

وي اضافه کرد: بعد از انقلاب خدمات زیادی به روستاها شده که البته دشمن نمی‌تواند اینها را ببیند.

 اما قبول داريم که یک ضعف وجود دارد؛ وآن اين است، به میزانی که امکانات به روستا بردیم، روی توانمندی و آموزش روستاییان کار نکردیم، به همین خاطر شاهد مهاجرت روستاییان بودیم که اميدواريم جبران شود.

ضرغامی ادامه داد: مزیت اصلی روستاییان دامداری و کشاورزی است اما حوزه گردشگری و صنایع‌دستی دو حوزه‌ای است که در اقتصاد روستا نا ديده گرفته شده است حتی در جاهایی که امکان کشاورزی کمتر است حوزه گردشگری می‌تواند به خوبی رشد کند و صنایع‌دستی نیز می‌تواند فعال شود.

وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: صنايع دستی، در حقیقت صنايع هویت بنیان است و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند ما را از وابستگی دور کند، ما مي توانيم به عدد همه افراد  در حوزه صنایع‌دستی شغل ایجاد کنیم.

 همه بخش‌های دولتی موظف هستند که با این وزارتخانه در این دو حوزه همکاری کنند؛ میز گردشگری کشاورزی در این وزارتخانه راه‌اندازی شده است.

وي ادامه داد: در حوزه گردشگری عشایر، وقتی کوچ می‌کنند؛ زیباترین تصاویر عالم خلق می‌شود؛ اکنون گردشگران برای دیدن زیبایی‌های کوچ عشایر به ایران سفر می‌کنند.

ضرغامی افزود: سیاست دولت سیزدهم حمایت از حوزه گردشگری وصنایع‌دستی است و تسهیلات خوبی نیز به این حوزه اختصاص یافته که می‌تواند به ایجاد اشتغال کمک کند.

 همه افراد باید این  سواستفاده‌ها  را افشا کنند تا از تخریب طبیعت جلوگیری شود و جلوی فعالیت افراد سودجو گرفته شود. متاسفانه گاهی اوقات در این مسائل می‌بینیم پای اصحاب قدرت و ثروت در میان است اما حالا و در این دولت نباید اجازه دهیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: در حوزه صنایع‌دستی تسهیلاتي ارائه می‌کنیم، در سال گذشته تسهیلات بسیار خوبی به فعالان صنایع‌دستی روستایی اختصاص داده شد بسیاری از آنها از مواد اولیه و حتی دور ریز تهیه می‌شود.

در بازدید هفته گذشته آقای رئیسی از موزه ملی ایران عبایی به ایشان اهدا کردیم که محصول صنایع‌دستی است و توسط هنرمندان صنایع‌دستی یکی از استان‌های کشور تولید شد

وي در پايان گفت:  از مساعدت هفته گذشته رئیس جمهور تشکر می‌کنم که با دستور آقای رئیسی قرار شد ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی بیمه شوند که اتفاق مبارکی است و می‌تواند باعث رونق حوزه صنایع‌دستی شود.

اگر همه بتوانند از این حوزه حمایت کنند و زمینه‌های تولید، فروش و عرضه‌ این محصولات را فراهم کنند (که با تشکیل کارفرماهای محلی می‌توان این مهم را انجام داد) شاهد افزایش درآمد هنرمندان صنایع‌دستی خواهیم بود.

 

علی شاهنوری

 

کد خبر 1222339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha