رزمایش های مجازی موجب کسب مهارت نیروهای مسلح در جنگ های ترکیبی است

امیر فولادی با اشاره به برگزاری رزمایش ها در فضای مجازی گفت: برگزاری رزمایش در فضای مجازی موجب آمادگی و کسب مهارت نیروهای مسلح برای ورود به بازی جنگ های ترکیبی است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: جنگیدن و البته خوب جنگیدن هنری ارزشمند برای دفاع از تمامیت ارضی یک کشور ، دفاع از آب و خاک و ناموس یک ملت است که ایران اسلامی در دوره های مختلف تاریخ این آزمون بزرگ را پشت سر گذاشته که البته در برخی جنگها با شکست و برخی با پیروزی فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است در میان این جنگها دفاع مقدس به مدت 8 سال تجربیات گرانبهایی را همچون گنجینه ای گرانبها در اختیار ما قرار داده است که اگر از آن به خوبی استفاده نکنیم با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب دیگران از ان گنجینه بهره برده و آن را تحریف کنند. سخن مهم در مورد پیروزی در جنگ ها استفاده از علم و فناوری، شجاعت، ابتکار و خلاقیت است که دفاع مقدس در تمام نقاط مملو از علم و ابتکار و شجاعت است و همواره می تواند چراغ راه نیروهای مسلح و فرماندهان آینده در نیروهای نظامی ایران اسلامی باشد. در همین رابطه گفتگویی با  امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدرضا فولادی»رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی و دبیر علمی همایش جایگاه علمی و فناوری در دفاع به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس چگونه دیده شده است؟

همزمان با شکست حصر آبادان دوشنبه 18 مهر ماه شاهد اجرای پنجمین همایش جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس در ارتش بودیم که این سلسله همایش های علمی بر حسب انتظارات و اوامر مقام معظم رهبری در نیروهای مسلح در مورد جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس می پردازد.

 

با توجه به ضرورت علم و بکارگیری آن در نیروهای مسلح در سطح نیروهای دیگر در ارتش چه همایش هایی برگزار شده است ؟

بر این اساس پنجمین همایش علمی 18 مهر ماه در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. اولین همایش در نیروی زمینی در دانشگاه افسری امام علی (ع)، دومین همایش در نیروی دریایی -  راهبردی در دانشگاه امام خمینی (ره) در نوشهر و سومین همایش در دانشگاه علوم پزشکی، چهارمین همایش در دانشگاه ستاری نیروی هوایی و پنجمین همایش در 18 مهر در دانشگاه دافوس ارتش برگزار شد.

 

جایگاه علم و فناوری در تربیت نیروهای مسلح در رده های مختلف سربازی تا افسر و فرمادنه چگونه ارزیابی می شود؟

ششمین همایش 24 مهر ماه در دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا برگزار می شود. این سلسله همایش ها مجموعا به این موضوع می پردازد که ورود نیروهای مسلح به دفاع مقدس با پیشینه علمی و دانشی بوده است یعنی سرباز، کارمند، درجه دار و افسر در دفاع مقدس یک سلسله علوم مختلف را باید فرا بگیرد تا برای جنگیدن آماده شود. این آموزش ها و علوم لازم اگر کسب نشود آمادگی برای ورود به جنگ وجود ندارد.

 

باید بگوییم سرباز ما برای ورود به جنگ باید حداقل 250 صفحه از علوم مختلف را در دوره مقدماتی فرا بگیرد. درجه دار، نظامی باید قریب به هشت هزار صفحه در مورد مهارت های جنگیدن، افسران بالغ بر ده ها صفحه مطالب علمی را باید فرا بگیرند تا برای جنگیدن آماده شوند و بعد وارد صحنه نبرد و کارزار شوند.

 

در هر سن و رده و سطح کار و جنگیدن نیازمند پیشینه علمی، فراگیری، آموزش و آگاهی هستیم که در آموزشگاه ها، دانشگاه ها و مراکز رزم مقدماتی آموزش داده می شود و مهارت های رزم مقدماتی در دوره های لازم طولی و عرضی را طی می کنند و پس از طی این دوره ها آمادگی لازم و قابلیت های مورد نیاز را کسب و می توانند وارد میدان جنگ شوند.

 

نتیجه برگزاری بیش از پنج همایش در ارتش چگونه ارزیابی و جمع آوری می شود؟

در آینده نزدیک همایش ملی با میزبانی وزارت دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز برگزار می شود که اقدامات اجرایی آن در حال انجام است و پانزدهم آذر سال جاری در محل موزه خلیج فارس، موزه ملی دفاع مقدس واقع در بزرگراه شهید حقانی برگزار می شود. 

 

ماحصل این همایش ها در آنجا عرضه می شود البته ما استفاده های فراوانی از همایش های برگزار شده می بریم، تعداد مقالات ثبت و ضبط می شود و توسعه می یابد. با توجه به گستردگی موضوع علم و فناوری در تخصص های مختلف باید سلسله همایش هایی در آینده برگزار شود تا بتوانیم به بخش های مختلف بپردازیم در غیر این صورت در یک یا دو همایش بعید است که بتوانیم به تمام ابعاد علمی و فناوری دفاع مقدس بپردازیم.

 

در مورد برگزاری رزمایش های مجازی در سطح نیروهای مسلح توضیح بفرمایید؟

 

 در سال رزمایش های مختلفی در سطح نیروهای مسلح برگزار می شود که برخی از این رزمایش ها در فضای حقیقی و بخشی در فضای مجازی است. در هفته دفاع مقدس و پس از آن رزمایشی در فضای مجازی با عنوان بصیر 1401 برگزار شد. بر اساس ماموریتی که در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تعریف شده است در این رزمایش ورود یافتیم و روزانه ضمن رصد و کنترل فضاهای مجازی محتواهایی متناسب با رسالت خود را تهیه کردیم. این محتواها به معرفی اسطوره های دفاع مقدس، معرفی عملیات های مختلف دفاع مقدس، ارزش های دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت بود که تولید و در فضای مجازی منتشر می شد.

 

در این زمینه رهبر انقلاب به کار در حوزه فضای مجازی به صراحت تاکید داشتند و این موضوع فوریت داشته و بخشی از آن مربوط به جهاد تبیین است که ما در قبال آن مسئولیت داریم و تلاش می کنیم تمام آحاد و کارکنان را در این حوزه آماده کنیم تا آنها نیز بتوانند به موضوعات مختلف در حوزه فضای مجازی بپردازند. انشاءالله بتوانیم زمینه ساز جاری شدن و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و ارزش های انقلاب باشیم.

 

آیا رزمایش های مجازی دیگر در آینده برگزار می شود؟

این رزمایش ها بر اساس ابلاغ ها و دستورات صادر شده برگزار می شود و در مناسبت های مختلف مانند دهه فجر یا سالروز شهادت سردار سلیمانی برگزار می شود. 2 رزمایش فضای مجازی در دی ماه سال گذشته و اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد و با توجه به ترکیبی بودن تهدیدات رزمایش ها صرفا در فضای واقعی برگزار نمی شود و برخی در فضای مجازی برگزار می شود.  رهبر انقلاب تاکید داشتند که بازی های جنگ را به سمت بازی های ترکیبی هدایت کنیم، بنابراین باید در این حوزه ها ورود یابیم و بخشی از جنگ های ترکیبی در حوزه فضای مجازی است که بخشی در فضای مجازی و تبلیغات دیده می شود.

 

در مورد دستاوردهای فضای مجازی توضیح بفرمایید؟

 

فضای مجازی آحاد ملت ها را درگیر می کند و از صدها نقطه افکار دیگر مردم ما را مورد هدف قرار می دهند و باید برای مقابله با اقدامات دشمن در فضای مجازی کاری را انجام دهیم. از جمله دستاوردهای رزمایش فضای مجازی ورزیدگی و مهارت کارکنان در حوزه فضای مجازی است که می توانند متناسب با تهدیدات محتوایی را تولید و در عرصه های مختلف در فضای مجازی منتشر کنند. تمرین و ممارست موجب می شود تا آمادگی بیشتری برای ورود به بازی جنگ ترکیبی داشته باشیم و لازم است قابلیت ها و مهارت های کارکنان در موضوعات مختلف افزایش یابد.

 

کد خبر 1222586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha