دشمن بیشترین ضربه را از مسجد خورده است/ احیای کانون‌ ها، احیای کارکرد فرهنگی مساجد را به دنبال دارد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز دشمن به سرمایه های والای مردم که قرآن،اهل بیت(ع) و مساجد باشند پی برده است گفت:همه متولیان فرهنگی برای احیا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید دست به دست هم دهند تا بدین وسیله مساجد در زمینه فرهنگی احیا شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، 19 مهر، سالروز بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) درباره کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است که در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمالی فرمودند: «خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به کانون‌های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوانان باشید».

 

مقام معظم رهبری (مدظله) در بیانات خود سفارش کردند که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید و این سخن مقام معظم رهبری (مدظله) نقطه عطفی برای احیای کارکرد مساجد شد و حرکت سریع با رشد پیشرونده را به دنبال خواهد داشت.

 

به همین مناسبت، گفت و گو کردیم با حجت الاسلام و المسلمین اسدالله کریمی استاد حوزه و دانشگاه و  مدیر دفتر مطالعات راهبردی نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید.

 

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله کریمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، گفت: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که مساجد به عنوان پایگاه فرهنگی قابلیت‌های زیادی دارند، مساجد می‌توانند در تمام موضوعات اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و ... اثرات خوب و ماندگاری را به منصه ظهور برسانند.

 

                                   

 

مدیر دفتر مطالعات راهبردی نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید تصریح کرد: اگر نیم نگاهی به مباحثی که مقام معظم رهبری در چند ماه اخیر در خصوص مساجد فرموده اند داشته باشیم متوجه می شویم که ایشان به مناسبت‌های مختلف به این موضوع پرداخته اند که بسیار قابل تامل است.

 

 

وی با بیان این که مساجد ما یکی از خاک ریز ها و یا عمق دفاعی ما در زمان جنگ بودند تصریح کرد:  این امر نشان از اهمیت بسیار بالای مسجد در آن زمان داشته و امروز هم لازم است تا نسل نوجوان و جوانان ما این عمق دفاعی را پیدا کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه  در پاسخ به این سوال که کانون های مساجد چقدر به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها توقع دارند نزدیک شده‌اند گفت: امروز دشمن به سرمایه های والای مردم که قرآن و اهل بیت(ع) و مساجد باشند پی برده است و اگر به همین قضایای اخیر و اغتشاشات هم توجه داشته باشیم متوجه  این امرمی شویم.

 

مدیر دفتر مطالعات راهبردی نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید ادامه داد: دشمنان اسلانم و انقلاب فهمیده اند که یکی از کانون هایی که اولین ضربه را در طول این ۴۰ سال از آن خورده اند همین مساجد، دیانت مردم و انس آنان با قرآن بوده است.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین کریمی با بیان اینکه تبعیت از ولایت فقیه یکی از مهمترین آموزه های دینی ماست گفت: دشمن درهمین اتفاقاتی که افتاد نوک قله را هدف گرفته، قرآن و مسجد ما را به آتش می کشد. ما معتقدیم به اینکه مساجد به حمدالله در ریل واقعی خودش قرار دارد.

 

وی ادامه داد: البته مسئولین امر به این سرعت باید توجه داشته باشند، برای اینکه این قطار به آن نقطه هدف خود سریعتر برسد باید تدبیری بیندیشند،عزیزانی که در صف میدان فرهنگی قرار دارند باید زمینه را برای جوان و نوجوان فراهم کنند که با تصدی‌گری مردم ان شالله به آن خواهند رسید.

 

کریمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟ گفت:البته شاید علت های مختلفی داشته باشد که کانون‌ها تا به حال نتوانستن انتظارات مقام معظم رهبری را به حد مطلوب خودش تامین کنند اما من دو نکته را اشاره می‌کنم که اولاً سنجش و ارزیابی ما از کانون ها بسیار می تواند در شکل رسیدن مسجد به نقطه مطلوب خودش موثر باشد. این مطلب درستی است که برنامه های مساجد باید به روز باشد اما اینکه وقت متفق متولیان فرهنگی در مساجد صرف ظاهر کار بشود تا تولید محتوا، طبیعتاً از کیفیت کار کم می کند.

 

وی با اشاره به نکته دوم تصریح کرد:  نکته دومی که باید به آن توجه داشت این است که باید مراقب بود که سازمان ها و نهادها تصدی گری مردم را در مسجد تضعیف نکنند  که اگرنقش تصدی‌گری مردم در مسائل و مشکلات و پیشبرد برنامه های فرهنگی مسجد تضعیف بشود در سال‌های آینده باعث تضعیف مساجد در امور فرهنگی خواهد شد.

 

 

مدیر دفتر مطالعات راهبردی نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید تصریح کرد: تمام متولیان فرهنگی و همچنین هیأت امنای مساجد باید دست به دست هم دهند تا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد احیا شود تا بدین وسیله مساجد در زمینه فرهنگی احیا شوند.

 

وی در پایان تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله) در 19 مهرتنها ناظر به مسئولین ستادها و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نبوده، بلکه ناظر به همه است و عموم مردم باید به این امر توجه کنند و بدانند که مساجد دارای ظرفیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و به ویژه فرهنگی هستند.

 

 

 

کد خبر 1222590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha