کودکان را باید هنرمندانه به سمت تمدن نوین اسلامی ببریم

دکتر پورحسین با بیان اینکه حرکت ما برای کودک به سمت تمدن نوین اسلامی عمدتا مکانیسمی بوده است، گفت: تمدن نوین اسلامی باید عینی و محسوس باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر رضا پورحسین امروز سه شنبه 19 مهر در نشست کودک و نوجوان تراز امروز آینده ساز فردا که در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: کودک، کودک است؛ مینیاتور بزرگسالی نیست. کودک یک بزرگسال کوچک نما نیست. جهان کودک با جهان بزرگسال خیلی تفاوت دارد. اگر این نگاه را انتخاب نکنیم الگوهای بزرگسالان را برای کودکان اجرا خواهیم کرد.

 

رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ورود به دنیای کودک ورود سختی است، عنوان کرد: کودک نباید به سمت ما بیاید، این ما هستیم که باید به سمت کودک برویم. کودک یک نظام در حال رشد است که خودش، خودش را می سازد. اگر ببینیم کودک منفعل است و ما می خواهیم او را بسازیم، حکم نجار را پیدا می کنیم اما اگر کودک را بذر کاشته شده بدانیم حکم باغبان را داریم.

 

وی با اشاره به اینکه در نگاه ما کودک لوح سفید نیست، بیان کرد: اگر کودک تراز را بخواهیم معرفی کنیم، سوال پیش می آید کدام تراز و کدام کودک. در نگاه ما کودک لوح سفید نیست. وقتی کودک زاده می شود دارای فطرت زیبایی دوستی و نیکویی پسندی است، ما فقط نقش آبیاری را داریم و نیاز این نهال را برآورده می کنیم.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تراز شاخص و ملاک به ما می دهد. تراز باید متناسب با موقعیت ها و شرایط امروز جهانی باشد، ضمن اینکه بتوانیم تمدن نوین اسلامی را از آن مسیر جلو ببریم. ما نیاز به یک نگاه استراتژیک داریم، استراتژیک از کلمات مظلومی است که به جای هدف، راهکار و راهبرد به کار می رود. استراتژی یعنی با کمترین منابع به اهدافم برسم.

 

دکتر پورحسین اظهار داشت: کودکی که می خواهد به 10 سال دیگر برسد، کجا می خواهد برود. آن فرد 20 ساله کجاست؟ ما باید بدانیم این جامعه نوین چه ویژگی هایی دارد و سپس خط مشی را تعیین کنیم، بدین شکل از حالت آرمانی به حالت جاری بر می گردیم. اگر چنین نگاهی داشته باشیم یعنی هوش بالایی داریم و از این نگاه ها جریان می سازیم.

 

رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با  بیان اینکه ما باید برای کودکان زمینه سازی کنیم، گفت: کودک در حال رشد است، کودک فعال است. ما در قبال کودک باید باغبان باشیم نه نجار، ما باید هنرمندانه کودک را به سمت تمدن نوین اسلامی ببریم و این تمدن باید عینی و ملموس باشد. وقتی سیستم را در تراز آرمانی نگاه می داریم، زمان و هویت را از دست می دهیم و به ساده ترین کارها همچون حرف و سخنرانی اکتفا می کنیم.

 

این روانشناس خاطرنشان کرد: بچه های ما تعلیمات دینی را خوانده اند اما لزوما این خواندن به معنویت و رفتار دینی منجر نمی شود. در روایات آمده است مستحب است اگر اهل نماز شب هستید خود را به گریه بزنید. به یاد داریم یک گزارشی را رییس وقت سازمان به حضرت آقا دادند و گفتند ما این کارها را کردیم، حضرت آقا فرمودند خیلی خوب و زیباست. آب زلالی از چاه آمده اما چرا به درخت نمی رسد.

 

دکتر پورحسین تصریح کرد: به یکی از روسای جمهور یکی از کشورها گفتم آیا راست است که در کشور ما رشوه نیست و یا خیلی کم است. گفت بله ما واسطه های انسانی را حذف کردیم و دیگر رشوه نداریم. امروزه دیگر دزدی داخل بانک با گونی نیست چون پول دست کسی نیست و شکل هکری شده است. حرکت ما برای کودک به سمت تمدن نوین اسلامی عمدتا حرکت مکانیسمی است.

 

وی با بیان اینکه برای ورود کودک به اجتماع نیاز به تجهیزاتی است، گفت: کودک در ارتباطات درون فردی باید تجهیز شود و این وظیفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. کسی که خود را تجهیز می کنند و به صحنه اجتماعی می آیند، الهام بخش هستند، حتی اگر حرفی نزنند. ما در پی تجهیز کودک هستیم، اول باید کودک را بسازیم. سه تجهیز نیاز داریم که عبارتند از تجهیز معنوی و دینی، علمی و مهارتی و شخصیتی.

 

گفتنی است، نمایشگاهی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب از ساعت 9 تا 18 در هفته ملی کودک در حال برگزاری است. در این نمایشگاه برنامه های مختلف، متنوع و جذابی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است. کارگاه تصویرگری، میز بازی بندک، میز بازی سازه هندسی، میز بازی‌های رومیزی سیمرغ، اجرای مسابقه جدول کلمات متقاطع، لغات انگلیسی، نقاشی برای کودکان،اجرای تئاتر و نقالی،دیدار با نویسندگان، تصویرگران و شاعران، معرفی کتاب، آشنایی با مراحل تولید کتاب، قصه گویی، آموزش فیلم‌برداری و ساخت انیمیشن، نمایش عروسک های نمدی ، شعر خوانی و ارایه محصولات کانون از جمله برنامه های این نمایشگاه است.

 

لازم به ذکر است، برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ  خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر  در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر  مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1222645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha