لزوم وحدت و انسجام در بین اهالی مسجد و ارکان اجرایی

کارشناس مذهبی و نویسنده کتاب مدیریت، بر لزوم فعالیت در حوزه فرهنگی به دور از اختلاف تاکید کرد و گفت: وقتی دشمن تمام ظرفیت خود را علیه نظام بسیج کرده، اختلاف در درون مراکز فرهنگی از جمله مساجد فرصت سازی برای دشمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، بیانات رهبر معظم انقلاب در 19 مهرماه چند محور داشت که اتحاد و همدلی داخلی یکی از آن بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی هم بر همین موضوع تاکید داشته و در یک سخنرانی تاریخی در جمع روحانیون در گذشته اختلاف بین امام جماعت، بسیج و دیگر نهادها را بی فایده و آسیب برای بدنه این مرکز دینی دانستند.

 

رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود جامعه را نسبت به چالش های اختلاف انگیز بر حرز داشته و از ناسازگاری به عنوان یک کار بد یاد کرده اند که لازم است بین روحانی، هیات امنا،بسیج، کانون و دیگر ارکان و همچنین نمازگزاران انسجام و محبت و برادری برقرار باشد.

*الگوسازی وفاق و همدلی از مساجد

اختلاف نظر و سلایق نباید به معضل و چالش اساسی تبدیل و بخشی از فعالیت های مسجد را تحت تاثیر قرار دهد و مخاطبان دچار مشکل شوند و به همین خاطر متولیان این مرکز دینی در وفاق و همدلی بین همدیگر الگو سازی کنند.

 

مسجد به عنوان یکی از پایگاه های مهم جامعه ما مطرح بوده پس باید رفتار ارکان آن با همدیگر الگویی در یک منطقه بوده و همه از آن برای رشد و نبوغ خود استفاده کنند.

اختلاف و ناسازگاری را متولیان مسجد باید کنار بگذارند که چنین رفتارهایی آتشی به پا می کند که دامنه آن خرمن های خوبی را تخریب و دود این اتفاق در چشم نسل جدید قرار می گیرد.

 

لزوم وحدت و انسجام در بین اهالی مسجد و ارکان اجرایی

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با انتقاد از رفتارهایی که منجر به اختلاف و دلزدگی می شود، گفت: برخی از متولیان یک مسجد فارغ از یک کارگروهی در مدیریت این مرکز مهم دینی، نظر شخصی خود را اعمال کرده و اینطور به پایه های اساسی صدمه می زنند.

آیت الله سید «یوسف طباطبایی نژاد« افزود: دوستی و محبت نسبت به همدیگر کارها را تسهیل و مشکلات را رفع می کند و همین موضوع لزوم وحدت و انسجام درونی را تقویت می کند.

 

وی ارکان اجرایی مسجد را به همکاری با جوانان و ایجاد همبستگی با تشکل های فرهنگی درون مسجد توصیه کرد و اذعان داشت: بزرگترها سایه ای برای حضور نسل جدید باشند.

 

اختلاف در مساجد اقدامی بدون حاصل و عامل دلزدگی

 

کارشناس مذهبی و نویسنده کتاب مدیریت، بر لزوم فعالیت در حوزه فرهنگی به دور از اختلاف تاکید کرد و گفت: وقتی دشمن تمام ظرفیت خود را علیه نظام بسیج کرده، اختلاف در درون مراکز فرهنگی از جمله مساجد فرصت سازی برای دشمنان است.

حجت الاسلام «صادق صالحی« افزود: اختلاف در مساجد اقدامی بدون حاصل و عامل دلزدگی بین بچه های مسجد و افراد خواهد شد که دشمن هم با توطئه خود نفاق را دنبال می کند تا به هدف خود برسد.

وی ادامه داد: اگر بچه های مسجد و دیگر متولیان این مرکز با همدیگر اختلاف داشته باشند شرایط سختی برای کار فرهنگی ایجاد می شود و آنگاه نسل جدید با دیدن این فضا نگران شده و بسیاری از آن ها دیگر مراجعه نخواهند داشت.

 

لزوم تعامل بین مساجد شهرها و روستاها

 

سرپرست ستاد فهما استان اصفهان با اشاره به شکل گیری شبکه بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد در سراسر کشور، گفت: بزرگترین شبکه تشکیل شده و فرصتی برای تعامل بین کانون ها به شمار می رود که چنین مدلی را در کشور به این گستردگی در تشکل های مردمی نداریم.

«جلال ریزانه» با بیان اینکه تعامل درون سازمانی و دوری از اختلاف در مساجد توصیه می شود، تصریح کرد: تعامل این کانون ها با همدیگر مدلی دیگر برای انسجام بخشی در حوزه مساجد و هم افزایی در شبکه به شمار می رود.

وی آموزش فعالان این حوزه برای ایجاد فرصت های تعاملی را مهم خواند و اذعان داشت: تعامل و ارتباطات سازنده فرصت های زیادی برای خدمت به مردم فراهم کرده و در مساجد زمینه ساز جذب اعضا خواهد بود.

 

ناسازگاری اختلاف با روح مسجد

 

برخی از اقدامات و موضوعات اجتماعی با روح مسجد ناسازگار بوده که در شرع نسبت به آن تذکر داده شده مثلا باید با لباس پاک وارد مسجد شد و اقامه نماز داشت و یا اینکه پوشیدن بهترین لباس برای حضور در مسجد توصیه شده و حال اینکه تفرقه وصله ناجور برای مسجد بوده و لزوم اتحاد و دوستی تاکید شده است.

کانون های فرهنگی  و هنری مساجد از تشکل های فعال فرهنگی درون مساجد بوده که تقویت تعاملات آن مراکز با دیگر تشکل ها و ارکان مسجد ثمرات زیادی برای مدیریت مسجد خواهد داشت.

وجود وفاق و همدلی زمینه ساز خدمت به مردم خواهد بود و مساجد را زمینه ساز حضور اقشار مختلف با دیدگاه و نگرش های مختلف می شود.

 

 

کد خبر 1222701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha