باید با پرداختن به ریشه های وقایع اخیر در کشور از اثرات سوء آن کاست

اعلایی گفت: یکی از موارد مهم پرداختن به ریشه های وقایع اخیر، برنامه یزی جهت کاستن اثرات سوء و همچنین برنامه ریزی در جهت تبیین برای کسانی است که باید اطلاعات بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمدمهدی اعلایی» در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان که امروز (چهارشنبه ۲۰ مهر) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: موضوعات اجتماعی و فرهنگی از موضوعات پراهمیت جوامع به ویژه در شرایط فعلی است و ما در سطح استان باید مداخلات حاکمیتی را در این حوزه ها بیشتر کرده و متناسب با شرایط و متکی بر برنامه و استراتژی پیش ببریم.

 

استاندار قزوین ادامه داد: میزان خودکشی در استان قزوین بالا نیست ولی رشد آن باید این حساسیت را برانگیزد که برای این موضوع برنامه ریزی داشته باشیم.

 

وی عنوان کرد: یکی از عارضه های اجتماعی که در ایام اخیر مواجه بودیم، مباحث مربتط با اعتراضات و اغتشاشات در سطح کشور است که نیاز دارد عارضه یابی اجتماعی و فرهنگی بیشتری صورت گیرد و دستگاه های اجتماعی استان با بهره گیری از توان خود و توان صاحب نظران نسبت به تحلیل ریشه ها و بایدهای فضای پیش رو و آینده اقدام کنند.

 

اعلایی اعلام کرد: کسانی که در این فضاها ورود داشتند و حتی افرادی که بازداشت شدند، سوژه های مناسبی برای حوزه های تحقیقی فرهنگی و اجتماعی هستند و این موارد به عنوان کارويژه های حوزه های مدیریت فرهنگی و اجتماعی می تواند مثمرالثمر باشد.

 

وی توضیح داد: البته هم دادگستری و هم دستگاه های امنیتی بررسی خوبی را در مورد افراد بازداشت شده داشتند، به طوری که اطلاعاتی در خصوص اینکه چند درصد سوابق سوء دارند، چند درصد از اختلالات روانی برخوردار هستند و چند درصد فرزندان طلاق هستند حاصل شده و اینها می تواند محل انجام پژوهش باشد تا اشتباهاتی که باید اصلاح شود را اصلاح کرده یا روشنگری صورت گیرد و یا اینکه جوامع هدفی که باید مورد توجه قرار گیرد و اطلاع رسانی درستی به آنها شود، مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.

 

استاندار قزوین گفت: مباحث اجتماعی و فرهنگی واقعی ترین فاکتورهای اجتماعی و  زیستی هستند و نمی شود آنها را نادیده گرفت و باید برای آنها مبتنی بر واقعیت ها و تحقیق برنامه ریزی کرد.

 

وی با اشاره به دخالت بیگانگان در مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: ما خواسته و ناخواسته با مسائل اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم، حجم اعتباراتی که برای بر هم زدن نظم فرهنگی، اجتماعی و فکری در فضاهای رسانه ای از سوی بیگانگان هزینه شده چندین برابر هزینه هایی است که برای مباحث فرهنگی اجتماعی و اطلاع رسانی هزینه می کنیم و طبیعی است که عوارضی را هم داریم.

 

اعلایی تأکید کرد: در کجای دنیا در خصوص ریزترین مسائل این هجمه و تبلیغ سو می شود و این واقعیت موجود رسالت ما را سنگین تر می کند و به عنوان مسئول فرهنگی و اجتماعی باید در این حوزه ها مداخله داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: یکی از موارد مهم پرداختن به ریشه های این وقایع، برنامه یزی جهت کاستن اثرات سوء و همچنین برنامه ریزی در جهت تبیین برای کسانی است که باید اطلاعات بیشتری داشته باشند.

 

استاندار قزوین اظهار کرد: در حوزه فهم رسانه ای و شناخت رسانه ای و تجزیه و تحلیل اخبار نیاز است برنامه ریزی داشته باشیم و با توجه به عوارض اجتماعی و فرهنگی سواد رسانه ای در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، در این حوزه ها باید بیشتر ورود داشته باشیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در این ایام برای مردم تحلیل فضای رسانه ای کار آسان تری شده زیرا تفاوت ها فاحش بین بیانات در فضاهای رسانه ای دشمن و واقعیت جامعه را می بیننند و این خود کارگاه آموزشی است تا ارتقا سواد رسانه ای را داشته باشیم.

 

اعلایی یادآور شد: باید تجزیه و تحلیل شرایط مرتبط با فضای اخیر را داشته و برنامه ریزی های لازم انجام شود؛ عده ای قابل توجه از افراد بازداشت شده نگاه هایشان نسبت به وقایع باز تر شده و باید با این افراد در ارتباط بوده و به سمت همه گیر شدن فهم و تحلیل اجتماعی پیش رفت.

 

کد خبر 1223016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha