دشمن از تفرقه مذهبی میان اقوام بهره می برد/ وحدت تاکید بر مشترکات است

حجت الاسلام رستمی با بیان اینکه دشمن همواره از جایی که تفرقه از نوع مذهبی ایجاد می شود بهره می برد گفت: وحدت تنها برای شیعه شدن سنی و یا سنی شدن شیعه نیست بلکه معنی وحدت تاکید بر مشترکات است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: وحدت یکی از اصلی ترین محورهای شکل گیری جامعه اسلامی است که امام ره و رهبر انقلاب همواره بر آن تاکید داشتند در همین رابطه رهبر انقلاب فرمودند" حج، مظهر اتّحاد امّت اسلامی است؛ سعی کنید این اتّحاد به هم نخورد؛ سعی کنید این اتّحاد به هم نخورد. ائمّه (علیهم‌ السّلام) میرفتند در نماز جماعتِ پیش‌نمازی که در مسجدالحرام نماز میخواند شرکت میکردند؛ امام صادق میرفت شرکت میکرد؛ تعمّد داشت که شرکت کند و ببینند. این برای چیست؟ چرا ما این حرفها را یادمان میرود؟ مدام صد بار تکرار میکنیم، [امّا] باز یکی از آن طرف صدایش بلند میشود راجع به مسئله‌ی شیعه و سنّی و اختلافات و شکافها؛ چرا این کار را میکنند؟ چرا به سود دشمن کار میکنند؟ نمیدانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسلها و شکافهایی که همیشه انگلیس‌ها استفاده کرده‌اند، شکاف بین شیعه و سنّی بوده. یواش‌یواش دیگران هم یاد گرفته‌اند و حالا شما در این اندیشکده‌های آمریکا ــ اندیشکده‌های سیاسی و امثال اینها ــ ملاحظه میکنید در تحلیل‌هایی که میکنند؛ [میگویند:] فلان افراد شیعه‌اند، فلان جاها شیعه‌اند، فلان جاها سنّی‌اند؛ به آنها هم رسیده شیعه و سنّی. نکنید! نکنند! برادرانه با هم زندگی کنید. بله، اختلاف ‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف ‌نظر هست، در عقاید هم هست امّا اشتراک نظر هم هست؛ ما این همه مشترکات داریم؛ این همه موارد اشتراک داریم؛ اینها را بکلّی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید! نگذارید! امام (رضوان‌ الله ‌علیه) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروانها. ‌آن وقت گفتند «نکنید». بروید آنجا نماز بخوانید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتّحاد است. این اتّحاد را هر چه میتوانید بیشتر کنید."  در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام عابدین رستمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد هفته وحدت به شرح زیر ارایه می شود.

 

ریشه وحدت در جامعه اسلامی را توضیح بفرمایید؟

مسئله وحدت در جامعه اسلامی به عنوان یکی از مهمترین توصیه هایی است که ریشه اصلی آن در قرآن کریم و آموزه های اسلام است. دلیل آن این است که در مقابل وحدت دشمن همیشه بر تفرقه میان مسلمانان تاکید کرده است و وقتی آب گل آلود می شود، دشمن ماهی خود را صید می کند.

 

دشمن برای تفرقه از چه ترفندی استفاده می کند؟

برای تفرقه در تمام دنیا نسخه های متفاوتی وجود دارد. گاهی نسخه قومیتی و گاهی مذهبی است. سخت ترین تفرقه و شکننده ترین وحدت ها در مواردی بوده است که شکاف های دینی و مذهبی ایجاد می شود و نوع استفاده دشمن همیشه جایی است که تفرقه از نوع مذهبی ایجاد شود. در اروپا نیز میان فرق مختلف مذهبی و مسیحیان در میان ادیان و حتی در میان یک دین مانند شیعه و سنی دشمن می تواند با ایجاد تفرقه مذهبی به اهداف خود برسد.

 

تفرقه در جامعه اسلامی چه زیانهایی به بار می آورد؟

تفرقه سودی برای جامعه اسلامی ندارد و تمام سود آن به دشمن می رسد و ضرر آن نیز حداکثری است. امام (ره) وقتی در مورد وحدت صحبت می کردند به نکته ای تاکید داشتند و آن، این بود که وحدت تنها برای شیعه شدن سنی و یا سنی شدن شیعه نیست بلکه معنی وحدت تاکید بر مشترکات است؛ خدای واحد، قرآن واحد، قبله واحد و پیامبر واحد و حتی تاکید بر دشمن واحد مد نظر قرار گیرد.

 

دشمن با چه برنامه هایی تلاش در ایجاد تفرقه دارد؟

در 200 سال اخیر دشمن برای ما نسخه پیچیده است تا چه کنیم وحدت داشته باشیم یعنی داعیه ای مهربان تر از مادر. عده ای آمدند و گفتند مشکل شما مسلمانان برای اینکه اختلاف با یکدیگر دارید، دین است لذا همه باید دین را کنار بگذارید و این امر موجب وحدت شماست و این نسخه غربی ها و سکولارها بود که در مورد آن نظریه های گوناگونی را ارایه کردند.

 

جریان های تند و تکفیری و رادیکال گروه دیگری بودند که می خواستند وحدت ایجاد کنند. آنها آمدند و گفتند اگر می خواهید در جهان اسلام وحدت ایجاد کنید همه باید وهابی شوید و به فرق اهل سنت (حنبلی، مالکی، شافعی و ...) دربیایید و آن گاه وحدت در میان شما ایجاد می شود. هر دو نسخه غلط بود و هر دو به نام وحدت اوج تفرقه را ایجاد و بهره برداری خود را کردند. هر دوی این نسخه ها به نام وحدت اوج تفرقه را شکل داده است و بهره برداری دشمن را رقم می زند.

 

وحدت را در اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب توصیف بفرمایید؟

اما امام (ره) با بهره گیری از سیره علما و بزرگان اسلام قبل و بعد از انقلاب همواره وحدت را تاکید کردند برخی فکر می کردند موضوع وحدت صرفا برای بعد از انقلاب و نوعی تاکتیک است در حالی که این گونه نیست، وحدت در اندیشه امام و رهبری یک اعتقاد است؛ اعتقاد به اینکه مسلمانان به یکدیگر مسالمت آمیز زندگی کنند و امام (ره) فرمودند وحدت حوزه ها و عرصه های گوناگون دارد و یک عرصه آن بین الملل و عرصه دیگر در میان ادیان است. اینکه ادیان با یکدیگر گفت و گو کنند و مشترکات خود را بشناسند.

 

مهمترین آفت در جامعه اسلامی را توضیح بفرمایید؟

مهمترین آفتی که اکنون وجود دارد در حوزه اختلاف میان مذاهب است که در کنار یکدیگر زندگی می کنند و بعد فردی به نام دشمن پیدا شده و به آنها می گوید هر یک برداشت خود را داشته باشید. ما این موضوع را دیدیم که دشمن سراغ مناطق سنی نشین آمد و در مناطقی که تلفیق شیعه و سنی بود، دشمن حاضر شد و نکته اول آنها تاکید بر تفرقه مذهبی بود و آن شکاف مذهبی بود تا به زعم خود از آن بهره ببرند.

 

پیام مسلمانان شیعه و سنی به دشمنان را توضیح بفرمایید؟

این پیام برای دشمنان مردم مسلمان ایران و مسلمانان کرد و تمام مسلمانان جهان است. دشمن باید بداند که خدمات متقابل اهل سنت به انقلاب اسلامی و همچنین خدمات متقابل اسلام به اهل سنت وجود دارد که می توان در مورد آن کتاب ها نوشت. در این کردستان قبل از سر و سامان یافتن ارتش بعد از انقلاب در روزهای نخست قبل از تشکیل سپاه پاسداران پیشمرگان مسلمان خود که اهل سنت بودند، هزاران شهید تقدیم جمهوری اسلامی و امنیت ایران اسلامی کرده ایم. در خاک کردستان 28 هزار شهید تقدیم انقلاب شده که پنج هزار و 400 نفر از آنها از اهل سنت هستند و هنوز نیز در این قائله ها در سنندج، دیواندره و ... شهدایی را تقدیم کردیم که از اهل سنت بودند. دشمن برای خود خیال کرده است که با موضوع تفرقه می تواند به اهداف خود برسد و این توصیه ما و مقام معظم رهبری است که دشمن طمع نکند و از سوی دیگر ما نیز باید بیندیشیم که چگونه عمل کردیم تا موجبات طمع دشمن را فراهم کردیم.

کد خبر 1223075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha