سرفه خلط دار به مدت ۱۴ روز علامت بیماری سل است

فدایی با بیان اینکه سل بیماری عفونی واگیردار است که درمان آن در دنیا و ایران رایگان می باشدگفت: سرفه خلط دار به مدت ۱۴ روز همراه با تعریق، کاهش وزن و بی اشتهایی علامت بیماری سل است.

«رضا فدایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان اظهار داشت: سل یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگ‌بار است. این بیماری توسط  میکروبی بنام «مایکوباکتریوم توبرکولوزیس» ایجاد می‌شود و به‌طور معمول به ریه های انسان حمله می‌کند، اما بر روی قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان اصفهان افزود: سل بیماری عفونی واگیردار است که در تمامی سنین امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد و این بیماری می تواند از طریق سرفه و صحبت کردن انتقال یابد.

وی با بیان اینکه هر فرد ناقل اگر تشخیص داده نشود، بطور متوسط 15 نفر دیگر را مبتلا خواهد کرد، گفت: اطلاع رسانی در خصوص بیماری سل بسیار اهمیت دارد و باید از نزدیک شدن به افراد علامت دار و یا محل سکونت بیماران دوری کرد.

این پزشک متخصص با اعلام اینکه درگذشته هرسال بین 500 تا 600 نفر در استان مبتلا به سل می شدند و این رقم اکنون به حدود 200 نفر رسیده است، گفت: اصفهان مجهز به دو آزمایشگاه تشخیص سل است که در شش ماهه اول امسال تست سل از 5 هزار نفر گرفته شده و حدود 100 نفر مبتلا به بیماری شناخته شده اند.

وی ادامه داد: درمان بیمار مبتلا به سل بسیار مهم است و افراد پس از تشخیص باید تا شش ماه متوالی دارو مصرف کنند، ضمن اینکه به منظور کنترل این بیماری باید حتما دارو بصورت روزانه به بیماران تحویل و در مقابل کارشناس بهداشتی دارو مصرف گردد زیرا در صورت عدم مصرف درست دارو، ضمن ابتلا دیگران منجر به بستری و مرگ بیمار می شود.

فدایی گفت: کنترل بیماری سل یکی از قدیمی ترین برنامه های سیستم بهداشتی کشور است، در واقع ساخت داروی موثر برای سل و درمان دارویی بیماری در اواسط قرن بیستم آغاز شد و تا قبل از آن زمان، تنها راه، جدا کردن بیماران از محل زندگی و نگهداری آنان در نقاهتگاه ها بود که معمولا بمدت 2 تا 3 سال طول می کشید و در نهایت یا بیماران بهبود می یافتند یا از دنیا می رفتند اما خوشبختانه بیماران امروزه تحت درمان دارویی و اکثرا بهبودی کامل پیدا می کنند ضمن اینکه درمان بیماری سل در دنیا و در ایران رایگان است.

کد خبر 1223105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha